Latvijā var reģistrēt auto ar stūri labajā pusē; apdrošināšana varētu būt dārgāka

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

 No 1. novembra arī Latvijā varēs reģistrēt automašīnas, kam stūre ir labajā pusē. Tam par iemeslu kalpo Eiropas Savienības noteikumi, kas paredz, ka aizliegt pārvietoties ar šādiem auto pa Eiropu ir pārvietošanās brīvības ierobežošana. Tiesa, šādiem auto obligāta civiltiesiskā apdrošināšana varētu būt dārgāka.  

 

ĪSUMĀ:
 

  • No 1. novembra Latvijā ļaus reģistrēt auto ar stūri labajā pusē, kas ir lētāki.
  • Tomēr auto jāpielāgo mūsu satiksmei, kas ir papildu izmaksas.
  • Satiksmes eksperts Timrots nesagaida daudz “angļu” auto uz Latvijas ceļiem.
  • Apdrošināšana šādiem auto varētu būt dārgāka.
  • CSDD jau saņem zvanus no interesentiem reģistrēt šādus auto.

 

Lai ar automašīnu, kam stūre labajā pusē, oficiāli drīkstētu braukt pa Latviju, tie būs jāpielāgo mūsu satiksmei. Tā kā uzlabojumu ir daudz un tas kopā izmaksās salīdzinoši daudz, eksperti paredz, ka šādu auto uz mūsu ceļiem daudz nebūs.  

Šobrīd automašīna ar stūri labajā pusē pie mums maksā vismaz uz pusi lētāk nekā tāds pats auto ar stūri ierastajā - kreisajā pusē. Tomēr, ja kādas vēlēsies to reģistrēt un braukt pa Latviju, būs nepieciešams veikt vairākus tehniskus uzlabojumus.

Ceļu satiksmes un drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Jānis Liepiņš skaidroja, ka šiem auto ir nepieciešams nomainīt priekšējos un miglas lukturus, kā arī parūpēties, lai būtu iespējams redzēt ceļa kreisajā pusē notiekošo.

“Tās faktiski ir divu veidu ierīces. Viens, ir jābūt spoguļa pārim, kas izpilda periskopisko principu, kad vienā spogulī tiek atainots tas, kas ir dzīvē, bet otrs spogulis nodrošina to, lai šo attēlu redzētu vadītājs, kas atrodas automobiļa labajā pusē,” stāsta Jānis Liepiņš no CSDD.

Bet tas nav viss, vēl papildus tam jābūt arī kamerai, kas filmē kreisajā ceļa pusē notiekošo un to paralēli rāda uz ekrāna, kas atrodas automašīnā un redzama šoferim.

„Tādējādi autovadītājam būs iespēja divās ierīcēs mēģināt saprast situāciju, kas notiek uz ceļa un kādus manevrus tajā situācijā ir iespējams veikt,” skaidro Liepiņš.

Automašīnu un satiksmes eksperts Pauls Timrots jau vairākkārt izmēģinājis pa Latviju pārvietoties ar angļu automašīnām. Tāpat arī vēl nesen mēģināja izpildīt nosacījumus – pievienot automašīnai kameru un ekrānu, kur vērot pretējā pusē notiekošo.

„Ne tu saproti attālumu kamerai, lai to kameru uzstādītu, tur vajag lērumu vadu, un kā novērst, lai kopā ar gaisa maisu viņa tev neiešaujas sejā avārijas brīdī, kā viņā novērtēt to visu, kā viņa tev tumsā spīdēs acīs vai nespīdēs, tur ir ļoti daudz ''bet''. Taču katrā ziņā varbūt drošāk būs, ja tā kamera ir, viņš vismaz sapratīs, ka priekšā kaut kas kustas un nedzīs,” stāstīja Timrots.

Tāpat viņš norāda, ka visu šo apstākļu dēļ viņam nešķiet, ka auto ar stūri labajā pusē jau drīzumā uz mūsu ceļiem parādīsies lielā skaitā. Pirmkārt, tā ir bīstamība sarežģītākās situācijās. Otrs, arī izmaksas, ko veido pielāgošana.

„Tu tik un tā esi iztērējis diezgan daudz enerģijas, lai to visu pārbūvētu šādā veidā, ka tam jau zūd jēga. Varbūt kāds kolekcijai atvedīs vecu Londonas taksi, smuku kaut ko, vēsturisko spēkratu, bet ikdienas braukšanai ir pārāk lieli ieguldījumi un darbs, lai būtu jēga,” uzskata Timrots.

Arī apdrošinātāji automašīnās ar stūri labajā pusē uz mūsu ceļiem saskata risku, norāda Latvijas apdrošinātāju asociācijas vadītājs Jānis Abāšins.

Tādēļ, viņaprāt, pielāgošanas izmaksām klāt nāks arī paaugstināta apdrošināšanas likme.

„Skaidrs ir tas, ka cenas un cenu veidošanās mehānismi ir katra apdrošinātāja individuālā lieta un konkurences lieta tirgū. Bet, skatoties tā no veselā saprāta viedokļa, es domāju, ka lielākā daļa apdrošinātāju šīs automašīnas varētu uzskatīt par kaut kādiem, teiksim tā, paaugstināta riska objektiem un kaut kādā veidā varētu mēģināt to rēķināt arī cenās,” atklāj Abāšins.

Tikmēr Ceļu satiksmes drošības direkcijā atklāj, ka jau saņem zvanus no interesentiem, kas vēlas noskaidrot nosacījumus, lai ar šādiem auto varētu braukt pa Latviju.

CSDD gan aicina izvērtēt, vai tiešām šāds auto ir nepieciešams. Jo, lai gan uzstādot visas ierīces, pārvietoties ir drošāk, tas nebūs gana droši, lai to rekomendētu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti