Rīta Panorāma

Telefonintervija ar «Latvijas Valsts ceļi» pārstāvi Annu Kononovu

Rīta Panorāma

Rīta Panorāma

Auto gaismām jābūt kārtībā

Kā pārliecināties, vai auto gaismas ir kārtībā. Skaidro eksperti

Iestājoties gada tumšajam periodam, eksperti auto īpašniekus aicina parūpēties, lai apgaismojums ir darba kārtībā. Tādējādi varam parūpēties gan par savu, gan citu autovadītāju drošību. 

Neprecīzs gaismas spuldžu vai lukturu regulējums ir iemesls, kāpēc tehnisko apskati nav bijuši spējīgi iziet 28 % transportlīdzekļu, stāstīja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Mārtiņš Mālmeisters.

Tas ir gana augsts rādītājs, kas viennozīmīgi ietekmē drošību uz ceļa. Arī nepareizi noregulētas tuvās gaismas var radīt gana lielas problēmas satiksmē.

“Ja lukturi ir nepareizi noregulēti, tas, pirmkārt, pasliktina redzamību. Bieži vien stars nav tur, kur nepieciešams. Sliktākais ir tas, ka mēs apžilbinām pretī braucošos. Tā ir liela problēma. Tas nozīmē, ka pretī braucošajam kaut kādā brīdī ir “aklais” moments. Tas nav labi.

Pat dažas sekundes uz ceļa bez redzamības ir ļoti bīstami,” uzsvēra Drošas braukšanas skolas vadītājs Jānis Vanks.

Eksperti, iestājoties gada tumšajam periodam, aicināja pārbaudīt sava auto apgaismojumu. Darba kārtībā jābūt pilnīgi visām lampiņām un lukturiem. Ja spuldzītes ir jāmaina, tad vietā jāliek tieši tādas jaudas apgaismojums, kādu ir paredzējis auto ražotājs.

“Ir jāpārbauda gan tas, vai ir noregulētas līmenī, vai visas spuldzītes deg, gan arī tas, kāda kvalitāte ir pašam lukturim. Vai priekšējais stikliņš lukturim jau nav savu nokalpojis, vai nav galīgi necaurspīdīgs kļuvis, vai lampa nav aizsvīdusi no iekšpuses. Ir speciāli servisi, kur šādas lietas remontē. Nav obligāti uzreiz jāpērk jaunas lampas automašīnai,” stāstīja Vanks.

Tāpat lukturi ir regulāri jānomazgā. Tas krietni uzlabo redzamību.

Bet kā saprast, ka ar gaismu regulējumu kaut kas nav kārtībā?

“Tumšajā laika periodā pat ar tuvajām gaismām, ja tās ir sakārtotas, var diezgan labi braukt, sevišķi pilsētas ātruma režīmā. Ja ar to mums nepietiek, tad vajadzētu tomēr pārbaudīt. Varbūt kaut kas nav kārtībā ar lukturiem,” paskaidroja Vanks.  

Tikmēr tālās gaismas jālieto tikai ārpus apdzīvotām vietām un laicīgi jāpārslēdz, lai neapžilbinātu pretī braucošos.

“Lai arī daudzas mūsdienu automašīnas ir aprīkotas ar spoguļiem, kas, saņemot spēcīgu staru gaismu, aptumšojas un neapžilbina šoferi, tomēr ļoti daudzas automašīnas nav ar tādu tehniku aprīkotas. Ir ļoti nepatīkami, ka aizmugurē braucošais ar tālajām gaismām spīdina virsū,” uzsvēra Drošas braukšanas skolas vadītājs.

Tikmēr miglas lukturus ne velti sauc par miglas lukturiem – tie jālieto tad, kad ir migla.

“Ja mums nepietiek ar tuvajām vai tālajām gaismām, tad, visticamāk, vai nu mēs braucam pārāk ātri vai kaut kas nav kārtībā ar lukturiem. Es domāju, ka miglas lukturu lietošana vairāk ir nākusi no deviņdesmitajiem gadiem. Kādreiz miglas lukturi bija papildu ekstra automašīnai. Ja tie man bija, tad man bija dārgāka mašīna, un tad es viņus slēdzu iekšā, lai visi redz, ka esmu atļāvies šādus lukturus uzlikt automašīnai vai, redz kur, man ir ļoti labi aprīkota automašīna. Mūsdienās tas jau sen vairs nav aktuāli,” sacīja Vanks.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt