Elžbeta Beņkovska*: Automobiļu emisijas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Mēs visi atzīstam automobiļu rūpniecības ekonomisko nozīmi. Tā rada darbvietas ražošanā, kā arī plašākas piegādes, pārdošanas un autoservisu ķēdes un progresīvus pētījumus. Automobiļi veido lielu daļu no mūsu eksporta. 

Automašīnas ir vajadzīgas ģimenēm, lai aizvestu bērnus uz skolu pirms došanās uz darbu, un maziem uzņēmumiem un sabiedrisku pakalpojumu sniedzējiem – lai nokļūtu pie cilvēkiem attālās vietās.

Taču automobiļu rūpniecības izaugsme nav pašmērķis, un tā nebūtu jāpanāk par jebkādu cenu. Mums jāsaskaņo nozares, patērētāju un vides intereses. Tas nav jauns skatījums; par to ir runāts iepriekš. Taču automobiļu ražošanas nozarei ir rūpīgāk jāīsteno šī saskaņošana. Uzņēmumā "Volkswagen" atklātie pārkāpumi (kuru pilns apmērs vēl steidzami jānoskaidro) ne tikai pārsteidz, bet arī liecina, ka vajadzīgas pārmaiņas. Mums ir jāpanāk, lai tas nekad neatkārtotos.

Veiksmīgiem, labi vadītiem ražotājiem ir pienācīga iekšējā kontrole, laba riska pārvaldība, un tie ievēro likuma burtu un garu. Tie izturas godīgi un taisnīgi pret saviem klientiem. Tie savstarpēji konkurē, radot inovācijas tādās jomās, kā automatizēta vadīšana un pasažieru drošība. Šādi ražotāji skata dekarbonizāciju kā iespēju, kas jāizmanto, nevis draudu, no kā jāizvairās vai – kā "Volkswagen" gadījumā – par kuru jākrāpjas. 

Nepārprotiet mani: Eiropas Savienības (ES) tiesību aktos manipulācijas ierīces jau ir aizliegtas, un valsts iestāžu pienākums ir uzraudzīt un nodrošināt šā aizlieguma izpildi. Taču šie pasākumi nebija pietiekami.

Eiropas Komisija ir izdarījusi secinājumus. Mēs jau novēršam trūkumus un padarām noteikumus stingrākus.

Mēs ieviešam jaunus testus, lai mērītu slāpekļa oksīdu un citas gaisu piesārņojošas emisijas reālos braukšanas apstākļos. Šo testu rezultāti būs precīzāki un grūtāk sagrozāmi. ES ir pirmais un vienīgais pasaules reģions, kas ieviesīs šādus testus. Turklāt mēs pie tā neapstāsimies. Mums jāpilnveido testēšanas metodes, lai ņemtu vērā, ka lielāko gaisa piesārņojumu rada īsi pilsētas braucieni, kas tiek sākti ar aukstu dzinēju. Mēs uzlabojam arī CO2 emisiju testēšanu.

Ir jāmainās ne tikai šai nozarei. Ir svarīgi, lai vienotajā tirgū, kur ir brīva preču aprite, visi ievērotu noteikumus. Efektīva tirgus uzraudzība un noteikumu izpilde ir ļoti svarīga, īpaši nozarē, kura pārāk bieži tiek uzskatīta par tādu, kas ir labās attiecībās ar valsts iestādēm.

Tuvākajās dienās es iepazīstināšu ar priekšlikumiem par būtiskām izmaiņām ES tipa apstiprināšanas sistēmā. Ar tās palīdzību valsts iestādes apstiprina, ka transportlīdzeklis atbilst visām ES drošības, vides un ražošanas prasībām, pirms tiek izsniegta atļauja to laist ES tirgū. 

Pašreizējā sistēma ir balstīta uz savstarpēju uzticēšanos: ja automobilis ir apstiprināts vienā dalībvalstī, tas var brīvi pārvietoties visā Eiropas Savienībā. Mēs saglabāsim šo savstarpējas atzīšanas principu, kas ir ES vienotā tirgus pamatā, taču mums jānovērš pašreizējie sistēmas trūkumi.

Pirmkārt, mums jānodrošina transportlīdzekļu testēšanas lielāka neatkarība, paraugoties, kurš maksā tehniskajam dienestam un kā šis dienests tiek izvēlēts.

Otrkārt, starp dalībvalstīm vajadzīga labāka informācijas apmaiņa par transportlīdzekļiem, kas tiek izmantoti to teritorijā. Visām dalībvalstīm būtu jābūt iespējai veikt aizsardzības pasākumus attiecībā uz neatbilstīgiem transportlīdzekļiem, negaidot, kamēr citi sāks rīkoties.

Treškārt, mums jāizlabo tirgus uzraudzība, ieviešot iespēju veikt inspekcijas, kad automobilis jau tiek izmantots. Tāpat mums vajadzīga labāka Eiropas līmeņa pārraudzība, un tas nozīmē, ka Eiropas Komisija būtu pilnvarota veikt retrospektīvus verifikācijas testus un vajadzības gadījumā ierosināt atsaukšanu un uzlikt sodanaudu. Es neuzskatu, ka, lai to sasniegtu, mums vajadzīga jauna ES aģentūra, un es dotu priekšroku pragmatiskam un pakāpeniskam risinājumam, taču nevajadzētu pilnībā izslēgt šo iespēju.

Pašlaik, lai atjaunotu patērētāju, investoru un starptautisko partneru uzticēšanos, mums ir jārīkojas ātri. Mani priekšlikumi ir vērienīgi un reālistiski, un tie ļauj mums ātri virzīties uz priekšu. 

Šajā sakarībā man būs vajadzīgs Eiropas Parlamenta deputātu, dalībvalstu, patērētāju un, protams, nozares atbalsts.

Gaidīt vairs nedrīkst.

* Elžbeta Beņkovska, Eiropas komisāre, atbildīga par iekšējo tirgu, rūpniecību, uzņēmējdarbību un mazajiem un vidējiem uzņēmumiem

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti