Elektroauto iegāde iedzīvotājiem pagaidām nav izdevīga

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Latvijā ir reģistrēti vairāk nekā 715 tūkstoši vieglie un kravas transportlīdzekļi, no tiem tikai 17 ir elektroauto. Viens no iemesliem ir niecīgais uzlādes punktu skaits, kas šobrīd mērāms uz abu roku pirkstiem. Tomēr ir iespēja tuvāko gadu laikā mainīt situāciju un veicināt vidi saudzējošā transporta popularitāti.

Ar elektrību darbināmie automobiļi ir gandrīz uz pusi dārgāki kā analogās automašīnas ar iekšdedzes dzinēju, un bez valsts subsīdijām privātpersonas visdrīzāk tos nesteigsies iegādāties. Tomēr interese par elektroauto ir vērojama.

Mārtiņš Mičulis ir viens no tiem, kurš testējis elektroauto: „Pagaidām tas ir pilsētas auto ar iespēju šad tad aizbraukt uz laukiem. Ja nesabūvēs uzlādes stacijas, tad tas būs lietojams tikai kā pilsētas auto. Auto testētājs stāsta, ka elektroauto nav nekā savādāka kā parastā automašīnā. Tā ir vienkāršāka, jo detaļu skaits esot daudz mazāks.

"Atšķirība ir tā, ka pa izpūtēju nenāk dūmi un ekspluatācija šobrīd sanāk lētāka. Braucot ar elektroauto izmaksas uz 100 kilometriem ir aptuveni trīs eiro." saka Mārtiņš Mičulis.

Raidījumam "Vides fakti" elektroauto testētājs saka, ka ieguvis trīs eiro, iztērējot divreiz mazāk, jo izmantojis "Latvenergo" stāvvietu, kurā ir bezmaksas uzlādes iespēja. Marta vidū Jelgavas novadā tika atklāts desmitais elektroauto uzlādes punkts Latvijā. Bezizmešu mobilitātes atbalsta biedrības valdes priekšsēdētājs Arnis Bergs: „Šī vieta ir piedzīvojusi savu dzimšanas dienu, es ceru, ka arī ilgu mūžu un produktīvu darbu.”

Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM) valsts sekretāra vietniece vides jautājumos Alda Ozola: „Sabrūkot rūpniecībai deviņdesmito gadu sākumā Latvijas siltimnīcefekta gāzu emisijas (SEG) būtiski samazinājās un Starptautiskā klimata konvencija un Kioto protokols tieši 1990. gadu ņem par atskaites punktu šim emisiju līmenim. Pārdodot šīs emisiju kvotas pēdējo gadu laikā valsts ir nopelnījusi ap 200 miljoniem eiro. Šie miljoni ir jāiegulda, lai samazinātu SEG emisijas un transports ir viens no tiem sektoriem, kur tās rodas salīdzinoši daudz.”

Elektroauto lādēšana aizņem ap desmit stundām, ja tiek lādēts ar maiņstrāvu, ko dēvē par lēno lādēšanu. Taču ir iespējams auto uzlādēt pusstundas laikā ar līdzstrāvu.

Valstij ir plānots Klimata pārmaiņu finanšu instruments (KPFI) jeb  projekta mērķis, kas attīstītu ātrās uzlādes infrastruktūru. KPFI projekts ir pilotprojekta konkurss, kura mērķis ir pietiekami daudz nopirktu elektromobiļu un uzkrāta pieredze to lietošanā.

Konkursam var pieteikties līdz 1. aprīlim Latvijā reģistrēti komersanti, pārvaldes iestādes un atvasinātas publiskas personas. Kaimiņvalstī Igaunijā var pietiekties arī privātpersonas, taču Latvijā tas nav paredzēts.

VARAM pārstāve Alda Ozola raidījumam "Vides fakti" sacīja: „Konkurss, kurš vēl nav noslēdzies, sniedz iespēju pilotprojekta veidā iegādāties elektromobiļus, kā arī izveidot infrastruktūru to uzlādei."

Projekta kopējais budžets ir pieci miljoni eiro, kas veidojas no valsts nopelnītās naudas, pārdodot SEG kvotas valstīm, kuras neizpilda Kioto protokola prasības.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti