Kā labāk dzīvot

Iespējas mainīt profesiju un izglītoties arī pusmūžā

Kā labāk dzīvot

Ar likuma izmaiņām paplašināsies e-paraksta lietošanas iespējas

CSDD sākusi diskusiju par jaunām, stingrākām prasības ziemas riepu lietošanā

Eksperti: «Vissezonas» riepas nav piemērotas Latvijas ziemas apstākļiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) uzsākusi diskusiju par automobiļu riepu, kas marķētas tikai ar M+S apzīmējumu lietošanas aizliegumu ziemas sezonā, ja tām papildus nav arī sniegpārsliņas un kalna marķējuma, Latvijas Radio raidījumā "Kā labāk dzīvot" norādīja CSDD Tehniskā departamenta direktors Jānis Liepiņš. Riepas tikai ar M+S apzīmējumu tiešām paredzētas citam tirgum, un ziemā, apledojuma apstākļos, nestrādā, vērtēja auto riepu eksperts Didzis Zaļkalns un satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.

"Latvija nevar būt kā tāda maza sala un ieviest prasības, kuras visapkārt pārējiem ir citādākas. Nu tad lēnām, kā ziema mums parasti nāk no polārā loka, arī šīs prasības no Skandināvijas puses virzās uz Eiropas pusi, un attiecīgi pēc Skandināvijas šobrīd šādu prasību ir ieviesusi jau Igaunija, un tad mēs esam nākošā valsts aiz Igaunijas, kas arī ievieš šīs prasības," iespējamo grozījumu ieviešanu komentēja Liepiņš. 

CSDD pārstāvis gan uzsvēra, ka būtiskākais nav prasību kopums un sekošana citu valstu piemēram, bet tas, ar ko ikdienā nākas saskarties ceļu satiksmē. 

"Ir autovadītāji, kuriem liekas, ka viņi ir nopirkuši ziemas riepas, jo uz riepām ir marķējums M+S, bet faktiski, ja mēs skatāmies šīs riepas profilu, tad tas profils principā atbilst Latvijas vasaras riepu profilam. Tādējādi šim auto vadītājam savu automobili novaldīt ziemas apstākļos ir samērā grūti," skaidroja Liepiņš. 

Viņam piekrita Zaļkalns, norādot, ka

riepas tikai ar M+S marķējumu nav paredzētas Latvijas ziemas braukšanas apstākļiem, sevišķi apledojumam. 

"Jā, M+S riepas patiesībā tiek vairāk ražotas citam tirgum. M+S atzīmīte nozīmē mud and snow (dubļi un sniegs), bet sniegs vienmēr neiet kopā ar ziemu, sniegs var būt arī bez ziemas.

Respektīvi, pa sniegu tās varbūt kalpos labi, bet, ja būs ledus, apledojums, tās nestrādās vispār," vērtēja Zaļkalns. 

"Esmu pētījis un skatījies, ar ko tad īsti atšķiras M+S riepa no ziemas riepas, kāpēc ziemas riepai ir sniegpārsliņa virsū, bet M+S tās nav. Tas, ko ieraudzīju, – tām riepām, kurām ir sniegpārsliņa ar kalnu virsū, tām ir lameles iekšā. M+S tādu nav," viņš skaidroja. 

Vienlaikus ir ražotāji, kas savas riepas sauc par vissezonas riepām, lai gan uz tām ir sniegpārsliņas marķējums un tajās ir iestrādātas lameles, tāpēc Zaļkalns aicināja būt vērīgiem un vadīties ne tikai pēc nosaukuma – vissezonas vai ziemas –, bet pašiem aplūkot arī marķējumus. 

"Riepas tomēr ir drošības jautājums. Mēs neriskējam tikai ar sevi, mēs riskējam ar  apkārtējiem.

Atceramies, godātie līdzpilsoņi, ka mēs dzīvojam tādā valstī, kur mēdz snigt sniegs, kur ir atkalas. Katrai mašīnai pa priekšu mēs nevaram palaist ceļu tīrītāju. Tādi apstākļi, kādi tie ir, – tādiem mums ir jāpielāgojas, un riepu izvēle ir viens no pielāgošanās veidiem. Un domājam ar galvu, jo visvairāk satiksmes drošību veicina tieši domāšana," atgādināja Irbītis. 

"Likumdošana nekādā veidā neatceļ fizikas likumus. Ar fiziku ir jādraudzējas. Ja uz ceļa ir ledus, arī ar kalnā kāpēju kāpšļiem ne vienmēr varēs apstāties," viņš uzsvēra.

Satiksmes drošības eksperts vērtēja, ka M+S riepas bez sniegpārsliņas marķējuma Latvijas apstākļos ir laba izvēle tikai tiem autovadītājiem, kas ikdienā pārvietojas ārkārtīgi daudz un maina riepas trīs reizes gadā. 

"M+S riepām Latvijā varētu būt diezgan liela nozīme tajā gadījumā, kad automobilim ir salīdzinoši ļoti liels noskrējums, jo faktiski mums ir trīs sezonas – vasaras, ziemas un tas pelēkais, dubļainais, kas ir pa vidu. Tas ir tas brīdis, kad  vissezonas riepas strādās visefektīvāk, tieši šajos pārejas brīžos," norādīja Irbītis. 

"Tie, kuri gada laikā nobrauc 60 tūkstošus kilometru un vairāk, tiem pat ir ekonomiski veikt šo starpsezonas riepu uzlikšanu. Drošība palielināsies, jo tās būs efektīvākas nekā vasara riepas šajos dubļainajos laikapstākļos, un tāpat arī pie plus grādiem to efektivitāte būs labāka nekā ziemas riepām, kuru lameles, dubļos braucot, ātri zaudē savu asumu," viņš skaidroja. 

Citos gadījumos riepām tikai ar apzīmējumu M+S īsti pielietojuma nav, jo ziemas apstākļiem tās nav pietiekami drošas. Savukārt papildus M+S atzīmei ar sniegpārsliņas un kalna marķējumu ražotāji riepas drīkst apzīmēt tikai tad, kad ir veikti konkrēti testi, kas ir uzticami un apliecina, ka riepas ir atbilstošas sniegam, ledum, atkalai, – tādas ziemā vajadzētu izvēlēties arī Latvijas šoferiem. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti