Lietotu automobiļu tirgū pēdējo nedēļu laikā par lielāko aktualitāti ir kļuvis "slīkoņu" pieaugums. Visi būsim dzirdējuši par postošajiem plūdiem Eiropā, kad, applūstot ielām, zem ūdens pabija desmitiem un simtiem tūkstoši auto. Lai mazinātu zaudējumus, lielākā daļa "slīkušie auto" tiek pārdoti izsolēs par ļoti pievilcīgām cenām.
Eksperti pauda, ka visvairāk cietuši tieši elektroauto, un analītiķi apgalvo, ka otrreizējā tirgū drīzumā parādīsies ļoti daudz šādu "elektrisko slīkoņu."
Nopirkt jaunu automobili nebūs viegli
Nav jābūt gaišreģim, lai nojaustu, ka arī Latvijā drīz vien var ierasties liels daudzums auto "slīkoņu". Speciālisti norādīja, ka šādiem auto vēl vairākus gadus var intensīvi svīst logi, saglabāties nepatīkama smaka, īpaši karstā laikā, un viena pēc otras var parādīties problēmas ar elektroniku.
Iegādājoties jaunu automobili, var gadīties, ka uz to ir ilgi jāgaida. Ieteikums, iegādājoties jaunu automobili no Vācijas, ir pamatīgi izpētīt tā vēsturi, iemeslus, kāpēc to pārdod un kurš ir pārdevējs.
Vēl kāds iemesls, kādēļ pircējiem, kuri nolēmuši iegādāties auto, bet nevēlas gaidīt rindā, ir globālais pusvadītāju jeb mikroshēmu iztrūkums, kas aizsākās šī gada pavasarī, turpinot atsaukties uz autoražotāju industriju.
Tā rezultātā auto tirgotāji nespēj prognozēt auto piegādes termiņus. Mikroshēmas tiek izmantotas jauno transportlīdzekļu informācijas un izklaides sistēmās, stūres pastiprinātājos, bremžu sistēmās un citos auto mehānismos.
Autotirgotāji, tostarp arī Latvijā, nevar iepriecināt ar ziņām par auto piegādes termiņiem, kas uz pircējiem un pārdevējiem atsaucas negatīvi. Paredzams, ka pusvadītāju mikroshēmu trūkums pasaules autobūves nozarē šajā gadā izmaksās vairāk par 110 miljardiem ASV dolāru. Šīs aprises aptver visu piegādes ķēdi – no dīlera līdz ražotājam un piegādātājam.
Līdz ar to nepacietīgajiem auto īpašniekiem, kuri vēlas pēc iespējas ātrāk iegādāties auto, kaut arī lietotu, jābūt divtik uzmanīgam, lai nenopirktu "slīkoni", kas sliktākajā gadījumā lielāko daļu laika pavadīs garāžā pie mehāniķa, kas centīsies novērst plūdos sabojāto elektroniku, bez kā mūsdienu auto praktiski nav iedomājams.
Auto pircējam ir jābūt racionālam
Pandēmijas ietekmē pieauga arī elektroauto pieprasījums. Automobiļu piegādes ķēdēm ir virkne citu nelabvēlīgu faktoru, piemēram, ar laikapstākļiem saistītas problēmas, dabas stihijas.
Latvijas Auto asociācijas vadītājs Andris Kulbergs jauno auto pircējiem šobrīd ieteica būt racionāliem, komunicēt ar izvēlēto autotirgotāju un saglabāt pacietību.
"Pirmkārt, izvērtēt izvēlētā autotirgotāja noliktavas piedāvājumu, kas nozīmē, piekāpšanos auto individualizācijai, toties ieguvums ir pati automašīna, ar kuru var droši braukt. Otrkārt, racionāli izvērtēt auto tirgotāja ieteikumus par komplektācijas nozīmi, lai atsevišķu ražotāju un modeļu gadījumā var izvairīties no ilgās gaidīšanas," stāstīja Kulbergs.