“333 Drošas braukšanas” eksperts Vladislavs Šlēgelmilhs stāsta, ka eksperimenta būtība ir pārbaudīt saķeri bremzējot – kāds būs auto bremzēšanas ceļš uz neattīrītas brauktuves, uz piesniguša ceļa, kurš nokaisīts ar smiltīm, uz ceļa, kas tikko nokaisīts ar sāli, un uz piesniguša ceļa, kurš jau apstrādāts ar sāli kādu laiku.
Eksperimentā izmantotajai automašīnai bija ļoti labas riepas, bet ātrums tika ievērots atbilstoši normām, kuras jāievēro, pārvietojoties pilsētā.
Uz piesniguša un neapstrādāta ceļa auto aizslīdēja 35 metrus.
Uz neattīrīta ceļa, kas nokaisīts ar smilti, bremzēšanas ceļš ir samazinājies par aptuveni 5 metriem – līdz 30 metriem.
“Smiltīm mums sanāca pie 30 metru atzīmes, sākām, kad ar ledu, bija ap 35 atzīme, tātad krietni garāka distance, jo 5 metri ir daudz, “rezultātus komentē “333 Drošas braukšanas” instruktors Aleksandrs Voļskis.
“It sevišķi 5 metri ir daudz pilsētā, 5 un 3 metri, tas ir būtiski, tā ir mašīnas tiesa,” piebilst Šlēgelmilhs.
Tikmēr tika pārbaudīta sāls efektivitāte eksperimentā uz pavisam neattīrīta ceļa, kas nokaisīts ar sāli, nav nokausēts, taču ir izveidojusies uz Rīgas ielām tik ierastā sniega putra.
Uz šāda ceļa pa pusei izkusis sniegs gāja pa gaisu, bet auto skaisti aizslīdēja līdz pat pēdējai atzīmei – 40 metri.
Vēl vienā nobraucienā pa ceļu, kas nokaisīts ar sāli un nogaidīts ilgāk, arī rezultāts bija stipri līdzīgs.
“Kad parādās tā šļura, tad attiecīgi mēs dabūjām diezgan noturīgi – bija divi mēģinājumi – pie 40 metru atzīmes, tātad plus 10 metri, salīdzinot ar smiltīm,” komentē Voļskis.
Tātad - tikko uzkaisīts sāls uz neattīrītas ietves ir pats bīstamākais autovadītājiem, jo palielinās gan bremzēšanas ceļa garums, gan apgrūtinātāka kļūst manevrēšana, bet visdrošākā sanāk smilts.
Šlēgelmilhs arī norādīja, ka eksperimentā izmantotas smiltis, “bet, ja mēs izmantotu vidēji rupju granti uz ledus, tad tas efekts būtu vēl labāks”. Bet ir skaidrs, ka, ja ar sāli nokausē pilnīgi asfaltu, tas būs labāks nekā ledus, nokaisīts ar granti, “ir viss kopums jāvērtē, tur nevar tā izvērtēt divus bremzēšanas ceļus un pateikt, vai labāk sāls”.
Ja sāls spēj nokausēt visu ledus kārtu, tā var būt efektīvākā metode, bet noteikti tā arī būs visiem apkārtnē esošajiem kaitīgākā. Turklāt ne vienmēr tā sniedz gaidīto efektu.