4. studija

4. studija

4. studija

VID par gandrīz 100 000 eiro iegādājas dronu un četrus suņus

Tumsā - ne soli bez kabatas lukturīša un atstarotāja!

Eksperiments: Cik redzams autovadītājam ir gājējs ar un bez atstarotāja?

Par to, cik svarīgi diennakts tumšajā laikā ir izmantot atstarotājus, ir runāts jau gadiem ilgi, taču joprojām ir cilvēki, kuri tos nelieto. Cik liela ir atšķirība starp gājēju ar atstarotājiem un bez tiem? To nelielā eksperimentā skaidroja Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums "4. studija".

"Mums kaut kā ir izveidojies gadu gaitā stereotips, ka tikai laukos cilvēkiem ir jābūt redzamiem ceļu satiksmē. Aplūkojot kopējo ceļu satiksmes statistiku, 84% no visiem negadījumiem notiek vai nu Rīgā, vai lielajās apdzīvotajās vietās. Tātad arī pie mums pilsētās ir ļoti daudz vietu, kur gājējs ir tumšs, neredzams, kur gājējam ir jāiet gar brauktuves malu, kur nav ietves," teica Ceļu satiksmes drošības direkcija (CSDD) pārstāve Ieva Bērziņa.

Pērn ceļu satiksmē bojā gājuši vairāk nekā 30 gājēji, bet kopējā melnajā statistikā katrs trešais bojāgājušais ir vai nu gājējs, vai velosipēdists.  

"Atšķirība ir tāda - vai mūs ierauga, vai mūs vispār neierauga. Tur mēs varam pat runāt par situāciju, kad sajūt tikai triecienu un cilvēku vispār neierauga. Šobrīd mēs esam sasnieguši tādu kritisku stāvokli un tādu otru bīstamu stāvokli. Ja kādreiz neviens nelietoja – bija bīstami. Šobrīd ārpus pilsētas [atstarotājus] lieto kādi 80%, un visu valstu pieredze – gan Skandināvijas, gan Vācijas - liecina par vienu faktu, ka tajā brīdī, kad 80% ir sākuši lietot, bet 20% nelieto, tad ir otrs bīstamais stāvoklis, jo vadītāji ir pieraduši pie gājējiem ar atstarotājiem. Un līdz ar to tie 20% nelietotāju ir divtik vai pat desmitkārt vairāk apdraudēti, jo ar viņiem vairs nerēķinās," klāstīja satiksmes drošības eksperts Oskars Irbītis.

LTV raidījums veica eksperimentu: žurnālists nostājās 60 metru attālumā no automašīnas ar ieslēgtām gaismām, un skatījās, cik redzams viņš bija bez atstarotājiem – un kā situācija mainījās, kad atstarotāju tika izmantots.

"Ja tu pamani tumšu gājēju, tu vari viņu pamanīt tikai apmēram 50 metru attālumā," secināja CSDD pārstāve. "Un, ja tu viņu pamani tikai 50 metru attālumā, tu labākajā gadījumā sapratīsi, ka tu esi pamanījis gājēju, tu pat neesi sācis bremzēt." 

Satiksmes drošības eksperts Irbītis savukārt norādīja: "Cilvēks ar labu atstarotāju, automobilim braucot ar tālajām gaismām, ir ieraugāms vairāk nekā kilometra attālumā. Ar tuvajām gaismām tie ir vismaz 300 metri.

Der gan piekarināmie atstarotāji, gan ap roku liekamie. Dzelteni vai pelēki – tam nav nozīmes. Protams, atstarojošā veste būs īpaši labi pamanāma, arī ieslēgti lukturīši autovadītājiem būs labi redzami – un te der kaut vai telefonā iebūvētais lukturītis.

CSDD sadarbībā ar Valsts policiju 15 gadu laikā cilvēkiem ir izdalījusi aptuveni miljonu dažādu atstarotāju. Izrādās – visbiežāk atstarotājus nelieto tieši autovadītāji, kuri pēkšņi ir kļuvuši par gājējiem.

"Būtu vispār jāpiedomā pie savām modes tendencēm un jālieto maksimāli gaišs apģērbs. Šīs modes tendences, kas mums ir ļoti izteiktas ar melniem, tumšiem [apģērbiem], ārpus pilsētas, kad darba apģērbs ir ar kamuflāžas krāsu, – nu no satiksmes drošības viedokļa tas ir murgs," uzskata Irbītis.

Ir nozīme tam, kādā krāsā ir jaka. Spilgtāka un gaišāka būs ievērojami pamanāmāka – tātad drošāka. Ir jāpievērš uzmanība arī tam, lai atstarotājus neaizsedz, piemēram, ar somu. Vislabāk – lai tie atrodas apģērbam uz muguras un uz cepures. Pārliecināties par to, cik labs ir iegādātais atstarotājs, var pavisam vienkārši – no 10 metru attāluma jāpaspīdina uz to ar lukturi. Tas ļaus saprast, kā gājēju redz citi satiksmes dalībnieki. Ideāli būtu, ja šis atstarotājs atspīdētu arī no dažādiem leņķiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Motori
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti