Rīta Panorāma

"Merlin Award" zelta statuete ar titulu "Labākais ģimenes šovs"

Rīta Panorāma

Intervija ar Guntu Ancāni

Kā notiek auto restaurācija?

Automašīnu restaurācija: kā antīkie spēkrati iegūst otro elpu

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Automašīnu restaurācija ir ļoti ilgs un sarežģīts process. Latvijā ar to ļoti labā līmenī nodarbojas vien pāris cilvēki. Ir tādi meistari, kas visus darbus veic savas mājas garāžā, ieguldot visus savus personiskos līdzekļus. Dažus meistarus var sastapt arī Rīgas Motormuzejā, kur šobrīd tiek restaurētas vairākas automašīnas.

"Šis ir ļoti smags projekts. Mašīna ir slikti saglabājusies un arī komplektācija varēja būt labāka. (..) Ja normālas mašīnas mēs restaurējam divu gadu laikā, tad šai noteikti vairāk," par vienu no restaurējamām automašīnām stāsta Rīgas Motormuzeja galvenais restaurators Gunārs Dortāns.

Ir automašīnas, kuru rekonstrukcija norit pat 10 gadus, stāsta Antīko automobiļu kluba valdes priekšsēdētājs, Rīgas Motormuzeja direktora vietnieks Agris Šmits.

"Bieži vien spēkrats, kas nonāk Rīgas Motormuzejā, ir ļoti bēdīgā stāvoklī, un paiet daudz laika, lai atrastu gan informāciju, gan detaļas, gan paraugus, pēc kuriem varētu izgatavot detaļas, kuras trūkst. Restaurācija – tas nav tikai darbs darbnīcās. Te ir ļoti daudz darba, izzinot informāciju, meklējot, kā tajā laikā tika būvēts konkrētais automobilis," klāsta Šmits.

Reizēm nākas meklēt oriģinālās detaļas pa visu pasauli, jātiek galā ar rūsu, jāloka metāls, viss ir jāpārkrāso, no jauna jāveido salons – tas viss prasa gadus.

Muzejā šobrīd restaurētā automašīna ražota Padomju Savienībā. Tolaik Krievijā tas bija pirmais mēģinājums radīt valdības limuzīnu, par pamatu ņemot amerikāņu "Buick" spēkratu.

"Šim auto ir koka karkass, apšūts ar skārdu tikai no ārpuses, un šis koka karkass tur apakšā ir sabrucis," stāsta Motormuzeja galvenais restaurators.

Bet tas nav vienīgais projekts, pie kā šobrīd strādā muzeja speciālisti. "Šī arī ir automašīna. To gan ar mokām var nosaukt par automašīnu. Pusmotocikls, pusautomašīna. Bija uz trīs riteņiem," vēl vienu atjaunojamo spēkratu rāda Dortāns.

Šobrīd grūti pateikt, ko no šāda karkasa ir iespējams saglābt, bet pēc gada viss būs gatavs un šis tā saucamais invalīdu auto nākotnē priecēs muzeja apmeklētājus. Jo sarežģītāks un retāks auto, jo ilgāk notiek tā restaurācija.

Rīgas Motormuzejā ir arī spēkrats, ar kādu tieši tādā krāsā un komplektācijā savulaik Latvijā pārvietojās Kārlis Ulmanis.

"Mums iznāca tā, kā Rīgai - ka nekad nav pilnīgi gatava. Šai mašīnai vēl trūka kāds akcentiņš, ko mēs tikai pagājušajā nedēļā dabūjām gatavu. Nebija meistara, kas varētu ar roku uzvilkt šīs dekoratīvās līnijas. Jāvelk ir ar roku un otiņu. Tā ir īsta restaurācija. Beidzot atradās viens igauņu speciālists un, re, tās [līnijas] tagad ir," rāda muzeja galvenais restaurators.

Katram sīkumam ir milzīga nozīme, un restauratora amatu nevar apgūt dažu dienu laikā. Tas prasa gadus un milzīgu pacietību. Rezultātā beidzot arī Kārļa Ulmaņa auto ir atjaunots tā sākotnējā autentiskajā izskatā. Gandrīz visi Rīgas Motormuzejā esošie eksponāti ir darba kārtībā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti