Atskats vēsturē: „BMW” 3.sērijas modelim 45 gadu jubileja

Mūsdienu autobūvē nav daudz piemēru, kad viens auto modelis ar lieliem panākumiem tiek ražots desmitgadēm ilgi. Eiropas autobūves spilgtākie piemēri varētu būt “Volkswagen” „Golf” un 3. sērijas „BMW”. Protams, šīs automašīnas laika gaitā ir attīstījušās un izmainījušās, taču to galvenās īpašības gadiem ilgi palikušas nemainīgas. „BMW” 3. sērija pirmoreiz tika prezentēta pirms 45 gadiem, un šis modelis ir simbols zīmola kāpienam augšup pa autoražotāju hierarhijas kāpnēm.

Gadu gaitā 3. sērija kļuvusi par „BMW” pārdotāko modeli, sastādot aptuveni trešdaļu no visiem uzņēmuma pārdotajiem auto. Šodien šim modelim ir septiņas paaudzes un vairāk nekā 15 miljoni pārdotu eksemplāru visā pasaulē, padarot to par vienu no visu laiku komerciāli sekmīgākajiem auto vēsturē un savas klases etalonu.

Vācu autoražotāja zīmols un arī 3. sērijas mašīnas Latvijā tiek uztvertas neviennozīmīgi. Daļa slavē šo mašīnu gaitas īpašības, vadāmību un sportiskos dzinējus. Citi „BMW” uzskata par „diagnozi”, un bavāriešu mašīnas apvij ne mazums stereotipu par agresīvu braukšanu, lai gan nav noliedzams, ka paši „bembju” vadītāji pie tā vien ir vainīgi.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) dati rāda, ka „BMW” ir ceturtais lielākais reģistrēto auto skaits Latvijā (2020. gada sākumā 57 440 auto).

Atmetot stereotipus, „BMW” 3. sērija žurnālistu vērtējumā visā pasaulē ir vidēja izmēra premium klases līderis, un tieši ar 3. sēriju tiek salīdzināts visu konkurentu veikums, jo īpaši niknāko sāncenšu „Audi A4” un „Mercedes” C-klases varējums. Apbalvots ar neskaitāmiem „Gada auto” un citiem tituliem visā Eiropā, kā arī citviet pasaulē. LSM.lv atskatījās vēsturē, kā 3. sērija kļuvusi par bestselleri.

„BMW” mūsdienās pazīst kā vienu no vadošajiem vācu autobūves uzņēmumiem, kas ražo virkni visdažādāko auto, sākot no sporta auto, beidzot ar džipiem un elektroauto. Tomēr pēc Otrā pasaules kara kompānija strādāja izdzīvošanas režīmā, un 1959. gadā to gandrīz pārpirka konkurenti „Daimler”. Otrā pasaules kara laikā „BMW” ražoja lidmašīnu dzinējus, galvenokārt izmantojot koncentrācijas nometnēs ieslodzītos cilvēkus kā darbaspēku. Uzreiz pēc kara kompānija nedrīkstēja ražot mototehniku vai auto, tāpēc uzņēmums izdzīvoja, ražojot pannas, katlus un velosipēdus, savukārt 50. gados ražotie auto nenesa peļņu. „BMW” augšāmcelšanās pa īstam sākās 60. gados ar „Neue Klasse” jeb „jaunās klases” automašīnām. Šīs mašīnas nostiprināja „BMW” reputāciju kā sportisku auto ražotājam un nodrošināja kompānijas finansiālo stabilitāti.

BMW 2002 (1966-1977)

Viena no „jaunās klases” ikoniskākajām mašīnām ir 02. sērija un konkrēti „BMW 2002”. Tieši šīs mašīnas lika pamatus tobrīd topošajai 3. sērijai. „BMW 2002” izcēlās ar savu teicamo braukšanas dinamiku un salīdzinoši labu tehnisko izturību, nostiprinot ražotāja reputāciju.

Mirdz kopš 1982. gada

Pirmā 3. sērija ar rūpnīcas kodu E21 tika prezentēta 1975. gada jūlijā, Minhenes Olimpiskajā stadionā. Nu jau saukts par 3. sēriju, modelis turpināja 02. sērijas iesākto, mašīnai kompaktos izmēros apvienojot sportisku braukšanas dinamiku un izmēriem adekvātu praktiskumu. Pirmā 3. sērija tika veidota, lai vizuāli izskatītos kā 5. sērijas „mazais brālis”. E21 bija par 35 centimetriem īsāks un 22 centimetriem šaurāks nekā mūsdienu 3. sērijas automobiļi. Šajā modelī tika ieviests „BMW” raksturīgais salona iekārtojums, proti, viss auto kokpits pagriezts pret vadītāju. E21 uzreiz kļuva par ļoti populāru automašīnu, kompānijai pārdodot vairāk nekā 1,3 miljonus eksemplāru, taču mūsdienās šīs paaudzes mašīnas atrast ir ārkārtīgi sarežģīti, bet ne neiespējami.

BMW e21 (1975-1983)

3. sērija pa īstam iemirdzējās ar E30 modeli, kurš tika prezentēts 1982. gadā. Šis modelis turpināja iepriekšējās paaudzes iesākto, taču tas bija krietni labāk nostrādāts. Mašīnas izstrādei nu jau bija krietni vairāk naudas, tika izmantoti vēja tuneļi un tobrīd pieejamās datortehnoloģijas. Pirmoreiz 3. sērijā parādījās mūsdienās tik pašsaprotamas lietas, kā četrdurvju sedana versija, dīzeļa motori, ABS bremžu sistēma.

BMW e30 (1983-1994)

Ļoti iespējams, galvenais jauninājums bija 3. sērijas sporta versijas jeb M3 prezentācija. Astoņdesmitajos gados „BMW” vēlējās iesaistīties autosacīkstēs. Lai to darītu, bija nepieciešams uzbūvēt konkrētu skaitu ielas automobiļu tam pašam modelim, ar kuru iecerēts startēt sacīkšu čempionātos. Kompānijai bija jāuzbūvē 5000 ielas M3 automašīnas, bet dažādi avoti vēsta, ka uzbūvēti apmēram 18 tūkstoši šādu mašīnu. Auto izrādījās gana veiksmīgs arī sacīkšu trasēs.

BMW e30 M3 (1986-1991)

Lai gan tika uzbūvēti un pārdoti vairāk nekā 2 miljoni E30 automašīnu, līdz mūsdienām saglabājies salīdzinoši maz eksemplāru, jo agrīnajām 3. sērijas automašīnām bija tendence rūsēt. Šobrīd šīs paaudzes mašīnas ieguvušas klasiska auto statusu un to vērtība mērāma no aptuveni pieciem līdz vairākiem desmitiem tūkstošiem eiro. Atsevišķi E30 M3 eksemplāri var maksāt pat vairāk nekā 100 tūkstošus.

Izzūdošā ''žurka''

Nākamās paaudzes 3. sērija jeb E36 ir ļoti labi pazīstama arī jaunajai paaudzei. 1990. gadā prezentētais automobilis vizuāli krietni atšķīrās no saviem priekšgājējiem. Sava izskata dēļ tam visā pasaulē ir izveidojušās visdažādākās iesaukas. Latvijā šīs mašīnas pazīst kā „žurkas”. Šī bija visai populāra pirmās mašīnas izvēle deviņdesmitajos gados dzimušajiem jauniešiem Latvijā. Tieši šīs paaudzes mašīnas krietni „piestrādājušas” pie kompānijas neviennozīmīgā tēla Latvijā. E36 vēl pirms dažiem gadiem bija nopērkami par dažiem simtiem eiro, līdz ar to karstasinīgākie jaunie vadītāji mēdza izvēlēties tieši šo auto. Pat nosacīti mazjaudīgākās versijas ir gana spriganas, un nepieredzējušie vadītāji izmanto mašīnas sniegtās iespējas, braucot pārgalvīgi un nereti klaji ignorējot satiksmes noteikumus.

BMW e36 (1990-2000)

Šobrīd E36 modeļu ielās paliek arvien mazāk, šiem auto gluži vienkārši novecojot, tomēr šīs mašīnas nu jau tiek izmantotas vietējās sporta sacensībās. Latvijas rallijkrosa čempionātā pērn tika ieviesta „BMW” klase, kurā populārākie ir tieši E36 paaudzes 3. sērijas spēkrati. Čempionāta rīkotāji cer, ka šī klase aizstās ilgus gadus populāru „žiguļu” klasi, jo padomju laika tehniku uzturēt kļūst arvien grūtāk. Tāpat šīs klases mērķis ir autosportam piesaistīs gados jaunākus cilvēkus ar viņiem pazīstamāku, mūsdienīgāku tehniku.

Pēdējā īstā paaudze

Tuvojoties gadsimtu mijai, klajā nāca E46 paaudze. Daudzi auto entuziasti šo mašīnu sauc par pēdējo „īsto” 3. sēriju. Mašīna saglabāja „BMW” tipisko dinamiku un visnotaļ cieto gaitu, tomēr šajā laikā mainījās tendences, proti, strauju popularitāti iemantoja dīzeļdzinēji, konkrēti 3. sērijas versija ar 2 litru dīzeļdzinēju jeb 320d.

BMW e46 (1997-2006)

Mašīnās arvien biežāk tika izmantotas alumīnija daļas, lai samazinātu svaru, parādījās sarežģītāka elektroniskā vadība. Sākoties 21. gadsimtam, 3. sērija jau bija pārbaudīta vērtība un komerciāli ārkārtīgi sekmīgs modelis. Septiņu gadu laikā pārdoti vairāk nekā 3,2 miljoni E46 eksemplāru. Šīs paaudzes M3 modelis tiek uzskatīts par, iespējams, izcilāko M3 versiju vēsturē.

Dzinēja izgāšanās

Piektās paaudzes 3. sērija ar modeļa kodu E9x klajā nāca 2004. gada beigās un jaunās paaudzes auto nāca ar vairākām būtiskām izmaiņām. Pirmkārt, atkal krasi mainījās mašīnas dizains. 21. gadsimta sākumā „BMW” galvenais dizaineris bija Kriss Bengls. Viņa darbs, maigi izsakoties, tiek vērtēts ļoti neviennozīmīgi. 2001. gadā tika prezentēta tobrīd jaunā 7. sērija, 2003. gadā 5. sērija – abas šīs mašīnas tolaik saņēma milzīgu kritikas devu par to dizainu. Ņemot vērā 3. sērijas iepriekšējos pārdošanas apjomus, kompānija nevarēja pieļaut situāciju, ka cilvēki jauno mašīnu nepērk tās izskata dēļ, tāpēc šīs paaudzes 3. sērijas modeļu dizains tika veidots krietni konservatīvāks nekā abiem „lielajiem brāļiem”. Pirmoreiz katram virsbūves tipam bija savs rūpnīcas kods (E90 – sedans, E91 – universālis, E92 – divdurvju kupeja, E93 – kabriolets). Šie rūpnīcas kodi palīdz atšķirt dažādus „BMW” modeļus un to paaudzes, un auto pazinēju vidū tie tiek ļoti plaši lietoti.

BMW e90 (2006-2013)

Šī paaudze iezīmēja 3. sērijas pārejas posmu – mašīna kļuva komfortablāka un izmēros lielāka, savā ziņā pieaugušāka. Šīs paaudzes auto saskārās ar kādu būtisku problēmu. „BMW” kompānija izslavēta, pateicoties savu dzinēju sniegumam, gadu gaitā tie saņēmuši neskaitāmas balvas dažādos konkursos. Turklāt uzņēmuma pilnais nosaukums no vācu valodas (Bayerische Motoren Werke) tulkojams kā „Bavārijas motoru darbnīcas”. Tomēr atsevišķi dzinēji E9x paaudzes laikā kļuva par vilšanos. Pirmskrīzes gados arvien lielāku tirgus daļu ieņēma dīzeļdzinēji, īpaši populāram esot 2,0 litru motoram. 2007. gadā „BMW” savos auto sāka uzstādīt jaunās paaudzes 2.0 litru dīzeļdzinējus ar rūpnīcas kodu „N47”. Šie motori gadu gaitā iemantojuši bēdīgu slavu, jo tiem var plīst motora piedziņas ķēde. Plīsusi ķēde vieglākos gadījumos beigsies ar pāris tūkstošus vērtu remontu, bet sliktākajā gadījumā nāksies meklēt citu dzinēju. Dzinēja konstrukcijas īpatnību dēļ ķēde atrodas motora aizmugurē, aptuveni zem vējstikla, nepieejamā vietā. Tas nozīmē, ka jebkādus remontdarbus vai pat vizuālu apskati faktiski nav iespējams veikt, motoru pilnībā neizceļot no mašīnas. Ražotājs bija paredzējis, ka ķēde visu mašīnas mūžu nebūs jāmaina un tai nebūs jāveic jebkādi citi apkopes darbi, taču praksē pierādījās, ka projektēšanas kļūmes rezultātā ķēde sākotnēji izstiepās, radot grabošu skaņu, bet drīz vien tā pārplīsa pavisam. Dažādas aplēses liecina, ka ķēde plīsusi vairāk nekā 10% mašīnu ar šo dzinēju un „BMW” bija spiesti izsludināt „kvalitātes uzlabošanas” programmu, ražotājam pilnībā vai vismaz daļēji sedzot motora remontu. Arī citiem N-sērijas motoriem ir bijušas izturības problēmas.

Lai gan šīs mašīnas tika tirgotas laikā, kad visā pasaulē tika piedzīvota ekonomiskā recesija, tirdzniecības rādītājos tas īpaši neatsaucās – pārdoti vairāk nekā trīs miljoni šīs paaudzes eksemplāru.

Zaļā, garlaicīgā paaudze

2012. gada sākumā tika prezentēta sestās paaudzes 3. sērija ar rūpnīcas kodu F30. Šajā laikā visam Eiropas autoparkam bija jākļūst „zaļākam” un 3. sērija neizspruka no šī likteņa. Pirmoreiz modeļa pastāvēšanas vēsturē pilnīgi visi pieejamie dzinēji bija turbo motori. Šīs paaudzes laikā 2016. gadā parādījās 3. sērijas lādējamais hibrīds (plug-in hybrid). F30 ātri kļuva pazīstams, pateicoties Londonas olimpiskajām spēlēm 2012. gada vasarā, kur šīs mašīnas tika izmantotas kā atbalsta transports sacensību laikā.

BMW f30 (2011-2019)

Tomēr šīs paaudzes 3. sērija daudz kritizēta par novēršanos no savām saknēm, proti, mašīna atkal bija kļuvusi lielāka un smagāka, turklāt, krietni bija cietusi braukšanas dinamika un auto sportiskā vadāmība. Auto apskatnieki šo sauc par garlaicīgāko 3. sēriju vēsturē. Tieši dinamiskā, sportiskā vadība, kas ietērpta ikdienas auto formā, bija 3. sērijas panākumu pamatā, bet šim modelim tās gluži vienkārši pietrūka.

Atgriešanās formā

2018. gada beigās „BMW” prezentēja savu jaunāko veikumu, septītās paaudzes 3. sēriju G20. Lai arī auto dizains sākotnēji izsauca neviennozīmīgu vērtējumu, tomēr tas kopumā atzīts par labu esam. Ja auto žurnālisti visā pasaulē iepriekšējo paaudzi dēvē par garlaicīgu, tad šis modelis tiek saukts par 3. sērijas atgriešanos formā.

Lai arī mašīna kļuvusi garāka un platāka, „BMW” pamanījies šo modeli padarīt par 55 kilogramiem vieglāku, joprojām saglabājot ideālo 50:50 izsvarojumu uz asīm. Auto kļuvis arī par aptuveni centimetru zemāks. Īpaši neupurējot komfortu, mašīnas gaita kļuvusi cietāka (ne tikai mārketinga materiālos, bet arī dzīvē), bet auto vadāmība atkal padevusies sportiskāka. Šīs paaudzes „nospiedumu” vēsturē vērtēt gan varēsim pēc dažiem gadiem, kad uzskatāmi būs redzami visi mašīnas plusi un arī mīnusi.

BMW g20 (2018-pašlaik)

Raksta sākumā jau tika minēts, cik ļoti atšķiras pirmā 3. sērijas modeļa un šā brīža modeļa izmēri. Lai papildus ilustrētu, cik ļoti „izaugusi” 3. sērija – šā brīža paaudze ir par 1 centimetru īsāka nekā 5. sērijas modelis E34, kas tika ražots no 1987. līdz 1996. gadam. Platumā tas pielīdzināms joprojām ielās bieži sastopamajam 5. sērijas E39 modelim, kuru ražoja līdz 2003. gadam. 3. sēriju nosaukt par mazu, kompaktu auto vairs nevar.

3. sērija pēc pieciem gadiem svinēs savu apaļo 50 gadu jubileju. Ja skatāmies iepriekšējo modeļu dzīves ciklu, tad modeļu paaudzes parasti mainījušās ik pa 6-7 gadiem. Pēc šādas loģikas, 2025. gadā, kad 3. sērija svinēs 50 gadu jubileju, „BMW” sava pārdotākā modeļa svētkus varētu atzīmēt ar jaunu mašīnu. Vai vācu autoražotājs izšķirsies par šādu soli, to rādīs laiks.  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti
Motori
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti