4. studija

Likuma prasības vai kaitinoši pārspīlējumi - ikdienišķas situācijās pastā un aptiekā?

4. studija

Ziņu portāls BBC pārsteidzis pasauli, informējot, ka Latvijā atļauta eitanāzija!

Kāpēc ar CNG gāzi darbināmi auto nevar iziet tehnisko apskati?

Ar saspiesto dabasgāzi darbināmi auto nevar iziet tehnisko apskati

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 2 gadiem.

Gada sākums nesis nepatīkamus jaunumus ar saspiesto dabasgāzi jeb CNG darbināmo automašīnu īpašniekiem. Pagājušajā nedēļā Latvijas Televīzijas (LTV) raidījums "4. studija" stāstīja par to, ka dramatiski augusi CNG gāzes cena. Pēc sižeta pārraidīšanās ar "4. studiju" sazinājās kāds skatītājs, kurš norādīja, ka ir vēl kāda būtiska problēma – šādi transportlīdzekļi nemaz nevar iziet tehnisko apskati.  

"No šī gada 3. janvāra es nevaru piedalīties ceļu satiksmē ar savu "zaļo" mašīnu, kas ir ekoloģiski atzīta. Ilgus gadus pēc tehniskās apskates iziešanas bija tajā lapā rakstīts, ka mašīnai vajadzēs būt sertificētam gāzes balonam, un šobrīd Latvijā tādi kantori, kas to var veikt, ir divi. Manu ''Volvo'' var sertificēt tikai "Volvo" centrā, bet to viņi atsakās darīt, jo viņi nav sakārtojuši divu gadu laikā nevienu papīru," stāstīja Jānis Gaveika.

Tātad – lūk, kāda ir situācija: automašīnām ar CNG gāzes iekārtu ik pēc četriem gadiem ir jāpārbauda un jāsaņem sertifikāts, ka gāzes balons ir drošs. Bez tā tehnisko apskati iziet nevar.

Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Mārtiņš Mālmeisters informēja, ka šādas izmaiņas tehniskās apskates iziešanā tika izstrādātas jau 2018. un 2019. gadā, sadarbojoties biedrībai "Auto asociācija" un oficiālajiem transportlīdzekļu pārstāvjiem Latvijā. Noteikumiem bija jāstājas spēkā 2021. gada 1. janvārī.

"Bet pirms gada šis akreditācijas process – kuri uzņēmumi vai oficiālie pārstāvji varētu iziet šo akreditācijas procesu, – tad neviens šāds uzņēmums šo akreditāciju vēl nebija saņēmis, un līdz ar to šie jaunie noteikumi, kas paredz CNG gāžu balonu pārbaudi jeb inspicēšanu stājās spēkā šī gada 1. janvārī. Tas nozīmē to, ka visiem transportlīdzekļiem, kuriem ir uzstādīti CNG gāzes aparāti, ir jāiziet pie sava oficiālā pārstāvja šis pārbaužu process, ir jāsaņem šis sertifikāts, ka šis gāzes balons ir derīgs un nav bojāts, un neapdraud satiksmes drošību," skaidroja Mālmeisters.

Problēma ir tajā, ka Latvijā pārbaudīt gāzes balonus patlaban var tikai  pie "Škoda" un "Scania", tātad - citu marku automašīnu īpašnieki pat teorētiski nevar saņemt nepieciešamo sertifikātu.

Šogad šis sertifikāts ir jāsaņem 436 ar CNG gāzi darbināmu auto īpašniekiem, bet to līdz šim ir saņēmuši tikai divi. Jānis Gaveika šobrīd ir palicis bez sava spēkrata, jo tam aizliegts piedalīties ceļu satiksmē.

"Man mašīna bija jāved ar evakuatoru pēc tehniskās apskates. Šobrīd tāds absurds ir, bet kā no tā iziet? Man tehniskās apskates Tehniskā daļa ziņoja, ka vienīgā iespēja ir pāriet atpakaļ uz benzīnu. Es esmu visu laiku centies būt zaļāks un zaļāks, bet šobrīd mani atmet atpakaļ un pasaka, ka nav vajadzīga tā "zaļā" mašīna Latvijā. Tā ir noteikti neizdarība kaut kādā institūcijā, kas to divu gadu laikā nav izdarījusi," pauda Jānis Gaveika.

Un šis ir jautājums Satiksmes ministrijai (SM) – kā var pieņemt prasību, kuru nav pat iespējams izpildīt? SM Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktores vietnieks Lauris Miķelsons skaidroja:

"Satiksmes ministrija ir identificējusi minēto problēmu un sagatavojusi attiecīgus grozījumus Ministru kabineta (MK) noteikumos, un ir paredzēts pārcelt šo ieviešanas termiņu vēl par gadu.

Vienlaikus ar CSDD tiek saskaņots risinājums tehniskās apskates procesā attiecībā uz šīm prasībām. Ja šiem attiecīgajiem transportlīdzekļiem patiešām nav iespējams veikt balonu inspicēšanu, tad nepiešķirt tehniskās apskates procesā šo negatīvo vērtējumu, dodot šiem transportlīdzekļiem iespēju piedalīties ceļu satiksmē."

Bet tas jau neatrisina problēmu, jo, kā uzsvēra CSDD pārstāvis, balonu pārbaude ir drošības jautājums, jo ir bijuši vairāki gadījumi Eiropā, kad tie ir sprāguši. Tagad sanāk, ka vēl gadu šādas pārbaudes netiks veiktas.

SM solīja, ka līdz februāra sākumam šī situācija tikšot atrisināta, un, ja automašīnai ar CNG gāzes iekārtu tehniskajā apskatē vienīgā neatbilstība un "trijnieks" bija par gāzes balona sertifikāciju, tad to anulēs un apskates uzlīmi varēs saņemt, proti, nebūs vēlreiz jāiziet tehniskā apskate. Par gadu atkal pārcels šos noteikumus, bet kā tomēr būtu iespēja šos gāzes balonus pārbaudīt?

Miķelsons norādīja, ka piespiest auto ražotāju pārstāvjus veikt šīs pārbaudes nevar, tāpēc esot jāmeklē risinājumi. Viens no iespējamiem variantiem – CSDD veicot tehnisko apskati, varētu pārbaudīt arī balonus. Bet par šo jautājumu tuvākās nedēļas laikā vēl tikšot lemts.

Tomēr – kurš uzņemsies atbildību, ka daļai CNG gāzes automašīnu īpašnieku teju vēl mēnesi nākas iztikt bez spēkrata? SM savu vainu šajā situācijā nesaskata.

"Mūsu rīcībā nebija šādas informācijas par to, cik ir attiecīgie transportlīdzekļu ražotāji akreditējušies šo balonu inspicēšanai, un šo informāciju saņēmām tikai pagājušajā nedēļā," teica Miķelsons.

Tātad līdz februārim, visticamāk, taps noteikumi, ka tie, kuriem nav iespējas pārbaudīt sava spēkrata gāzes balonu, tomēr varēs piedalīties satiksmē un nebūs vēlreiz jāiziet tehniskā apskate. Tiks arī lemts, vai un kā panākt, lai attiecīgo auto tirgotāji tomēr akreditējas arī balonu sertificēšanai, vai arī domās par centralizētu sertificēšanu, kur varēs doties visu marku automašīnu īpašnieki.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti