4. studija

(Zīmju valodā). 4. studija

4. studija

Kāpēc stabi un vadi bieži izrādās svarīgāki par dzīviem kokiem?

Kāpēc Latvijā daļa automašīnu nedrīkst iziet tehnisko apskati un piedalīties satiksmē?

Ar CNG gāzi darbināmu auto iekārtām Latvijā aizvien trūkst sertifikācijas; SM pārskata prasības pārbaudēm 

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Lai gan jau pirms gada apzināta problēma ar to, ka Latvijā nav, kas pārbauda un sertificē saspiestās dabasgāzes jeb CNG iekārtas automašīnās, kuras darbina šī gāze, Satiksmes ministrija tā arī nav radusi risinājumu sertifikācijas problēmai ar CNG gāzi darbināmiem transportlīdzekļiem. 

Uzņēmums 35 auto darbina ar CNG gāzi

"Mums ir biogāzes stacija, mēs ražojam biogāzi. Daļu mēs attīrām, saspiežam un izmantojam savā transportā, kas ir zaļā enerģija," stāstīja uzņēmuma "Grow energy" pārvaldnieks Kārlis Bunduls. "Problēma ir tāda, ka mūsu uzņēmumā ir 35 transportlīdzekļi, no kuriem pusei mēs ar šī gada 1. janvāri tehnisko apskati iziet nevaram. Šogad mēģinājām iziet "Mercedes" transportlīdzeklim skati, un tehniskajā apskatē ieguvām "3" par balonu sertifikāciju. Latvijā uz doto brīdi neviena iestāde nav akreditējusies, kas varētu veikt šo balonu pārbaudi."

Uzņēmumam ir ierīkota sava gāzes uzpildes stacija, lai būtu ar ko pildīt visus transportlīdzekļus. Kā skaidroja Bunduls, tuvākajās dienās tehniskās apskates beigsies arī citām mašīnām.

"Braukt uz turieni nav jēgas, jo tie būs tikai lieki izdevumi, jo, saņemot novērtējumu "3" skatē, ceļu turpināt nedrīkst. Iespējams, mūs piespiedīs maksāt nodokļus ārzemēs, kas Latvijai par labu nenāks. Kaimiņvalstīs reģistrēt uzņēmumu un visus savus aktīvus pārcelt tur un maksāt visus nodokļus kaimiņvalstīs - vai nu Igaunijā, vai Lietuvā," norādīja uzņēmuma pārvaldnieks.  

Uzņēmuma transportlīdzeklim no tehniskās apskates stacijas bija jāatgriežas jau ar evakuatoru, kas izmaksāja vairākus simtus eiro.

CNG gāzes balona mūžs ir 20 gadi, pārbaude ir jāveic ik pēc 4 gadiem. Taču par to, kā šo likumu ievērot, valsts nav padomājusi.

"Mēs arī neesam pret balonu pārbaudi, mums visiem ir satiksmē jāpiedalās droši. Bet, pirms pieņem likumus, ir arī jābūt iespējai tos izpildīt, nevis pieņemam likumus, un pēc tam domājam, kā tos izpildīt," pauda Bunduls.

Tad nu uzņēmuma 35 kravas transportlīdzekļiem pusei nevar veikt CNG gāzes balonu pārbaudi. Par to ar Satiksmes ministriju ir bijusi komunikācija jau pirms vairāk nekā gada, bet risinājums nav atrasts.

Dārga akreditācija

"Mums šobrīd ir plānota saziņa ar akreditācijas institūciju, kas veic procesu, kurā uzņēmumi, kas varētu pārbaudes taisīt, iegūst akreditāciju. Ar nolūku, lai nebūtu tā, ka ir akreditācija vienai konkrētai markai, bet līdzīgi, piemēram, kā liftiem - viņš var pārbaudīt liftu neatkarīgi no tā, kas ir šī lifta ražotājs," skaidroja Satiksmes ministrijas Sabiedriskā transporta pakalpojumu departamenta direktores vietnieks Jānis Kalniņš.

"Būtībā viena no problēmām ir, ka tā akreditācija ir salīdzinoši dārga un potenciālie uzņēmēji neredz veidu, kā viņi varētu ar šo pasākumu atpelnīt šīs izmaksas," skaidroja SM pārstāvis.

To apstiprina arī servisi, kas potenciāli varētu veikt CNG gāzes balonu sertificēšanu.

"Viss jautājums ir, galvenokārt, naudā. Ja uzņēmums neredz vismaz kaut vai niecīgu procentu peļņu šajā balonu pārbaudē, tad viņš neveic šo akreditāciju," atzina SIA "VSM serviss" valdes priekšsēdētājs Ainārs Sirmelis. "Pirmkārt, akreditācija maksā, un neviens nav pateicis skaidri, cik tas maksā, un katra balona ražotājam ir jātaisa savas akreditācijas. Visticamāk, vajadzētu iedot šīs tiesības Ceļu satiksmes drošības direkcijai (CSDD) apmācīt personālu un veikt visām mašīnām vienuviet pārbaudi. Telpas viņiem ir, darbinieki viņiem ir, tikai vajag apmācīt."

Pieļauj akreditācijas nosacījumu vienkāršošanu

Uzņēmums "Grow Energy", kuram ir 35 ar CNG gāzi darbināmi transportlīdzekļi, ar Satiksmes ministriju par šo problēmu komunicēja jau pirms gada. Tad, kā zinām, prasību par gāzes balonu sertificēšanu pārcēla par gadu, un jau kopš novembra ministrijā atkal pienāk jautājumi. Bet, kā redzam, rezultāta nav.

"Mēs esam komunicējuši ar auto dīleriem, ar auto asociāciju un arī ar šiem potenciālajiem uzņēmumiem, kas varētu veikt pārbaudes, jo atsevišķi uzņēmumi, kas pārstāv, piemēram, "Volkswagen" marku, ir izvēlējušies risinājumu, ka nevis viņi paši, bet deleģē citam uzņēmumam, kas veic pārbaudi. Līdz šim neesam atraduši visām šīm markām, bet lielai daļai jau šobrīd ir, piemēram, "Volkswagen", "Škoda" un daļai arī "Scania" ir iespēja šīs pārbaudes veikt," informēja Kalniņš.

Satiksmes ministrijā solīja, ka tuvākajās dienās spriedīs, kā šo jautājumu risināt. Dažas dienas vēlāk tika saņemta atbilde par iespējamiem risinājumiem, piemēram, konkrētajam uzņēmumam, kurā teju viss autoparks ir ar CNG gāzi darbināms:

"Pēc konsultācijām ar Satiksmes ministriju un Auto asociāciju, Latvijas Nacionālais akreditācijas birojs pārskatīs konkrētās jomas vadlīnijas un apspriedīs iespējamos risinājumus ar visām iesaistītajām pusēm. Izmaiņas varētu tikt pieņemtas pāris mēnešu laikā, un tās būs vērstas uz akreditācijas nosacījumu vienkāršošanu uzņēmumiem, kuri veic CNG balonu pārbaudes. Vienlaikus tiek vērtēti arī citi situācijas risinājumi."

Principā šī atbilde iezīmē to, ko jau dzirdēts vismaz gadu. Tikmēr puse "Grow Energy" transportlīdzekļu jau tūlīt nevarēsies piedalīties satiksmē, kas ietekmēs uzņēmuma darbību, un līdzīga situācija ir arī privātpersonām.

"Izejas tiem, kuri uz doto brīdi nevar pārbaudīt 48 mēnešu pārbaudi, ir, pirmā - demontēt iekārtu un braukt tikai ar benzīnu, jo tādu reģistrāciju CSDD pieļauj; otrs ir balonu maiņa, bet tas ir dārgi un principā nav maksātspējas šiem auto pārsvarā; un trešā ir - samainīt CNG uz LPG pa 90% šīm mašīnām. Tātad, demontē CNG, uzmontē LPG un reģistrē pārbūvi - sērijveida pārbūvi, un cilvēks brauks ar LPG," ieteica Sirmelis.  

Ministrijā vēl spriež, ka nu jau kārtējais ārkārtas risinājums ir pārcelt obligāto CNG gāzes balonu pārbaudi vēl par gadu.

Otra alternatīva - pieņemt citā Eiropas Savienības dalībvalstī veiktos balonu pārbaudes apliecinājumus, lai tie būtu derīgi arī Latvijā.

Vēlāk saņēma ziņu no uzņēmuma "Grow Energy", ka

prasības gluži tāpat kā pērn ir atceltas un pie tehniskās apskates automobiļi jau ir tikuši.

Šī atkāpe būs spēkā uz laiku, kamēr ar CNG gāzi darbināmajiem automobiļiem nebūs iespējas veikt sertifikāciju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti