«Aizliegtais paņēmiens» testē: kādās uzpildes stacijās ir labāka degvielas kvalitāte

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 5 gadiem.

Kurās degvielas uzpildes stacijās Latvijā ir labāka degviela, no kurienes tā nāk, un kādi rādītāji vispār raksturo labu degvielu? "Aizliegtais paņēmiens" to skaidroja, nododot vairāku Latvijas un arī britu, vācu un poļu degvielas stacijās paņemtos degvielas paraugus analīzēm.  Raidījums arī noskaidroja, ka lielākoties Latvijas tirgū degviela nāk no Mažeiķu rūpnīcas, kā arī uzklauīja padomus, kā autobraucēji var pārbaudīt degvielas kvalitātai. 

Lai analīzes būtu vienādas, raidījuma komanda izmantoja 5 litru kannas, ņemot konkrētajā degvielas uzpildes stacijā pieejamo lētāko dīzeļdegvielu - vasaras dīzeli, un 95.markas benzīnu.

Latvijā paraugi ņemti:

  •  "Viada" stacijā Rīgā, Maskavas ielā. Šī kompānija šobrīd sevi Latvijā piesaka kā jaunu, kopā tai ir aptuveni 70 uzpildes vietas, kuras lielākoties pārņemtas no kompānijas "Lukoil", oficiāli šobrīd uzņēmums pieder Austrijas kompānijai "Amic".
  • "Neste" stacijā Rīgā, Krastā ielā. "Neste" ir Somijas enerģētikas uzņēmums, Latvijā arī apmēram 70 uzpildes stacijas.
  • "Circle K" (iepriekš "Statoil") stacijā. Tīkls šobrīd pieder Kanādas uzņēmumam, Latvijā ar aptuveni 80 stacijas, un tas ir lielākais degvielas mazumtirgotājs.
  • Lai aina būtu vēl pilnīgāka, dīzeļdegvielu paraugu rindā pievieno tā saukto kontrabandu jeb degvielu no Krievijas, kas bieži vien Latvijā ir ievesta legāli un nonāk otrreizējā tirgū.

Ārzemēs paraugi ņemti:

  • Lielbritānijā, "British Petrolium" stacijā Ņūmārketā, netālu no Kembridžas.
  • Vācijā "Krimphoff &Schulte" stacijā Reinā, netālu no robežas ar Nīderlandi.
  • Vācijā, Berlīnē, "Aral" stacijā, kas ir "British Petrolium" uzņēmums un ir lielākais tīkls Vācijā. 
  • Polijā "British petrolium" stacija netālu no pilsētiņas Tšcelas, starp Poznaņu un robežu ar Vāciju.
  • Polijā "Lotos" stacijā pie pilsētiņas Košelecas, starp Poznaņu un Varšavu.

Paraugus ar ekspresmetodi pārbaudīja Valsts ieņēmumu dienesta muitas laboratorijā, tie bija ātrie testi uz degvielas pamata rādītājiem, kurus nosaka gan Eiropas Savienības, gan arī Latvijas likumdošana. Tests dod pirmreizēju ieskatu, tā ir atzīta un plaši izmantota metode, jo padziļināta paraugu analīze maksā apmēram desmit reizes dārgāk.  

95.markas benzīns

“Aizliegtā paņēmiena” benzīna paraugu cenas

GER (Aral) 1.64 eiro/l

GBR (BP) 1.54 eiro/l

GER (Krimphoff)  1.52 eiro/l

LAT (Circle K) 1,32 eiro/l

LAT (Viada) 1,31 eiro/l

LAT (Neste) 1,30 eiro/l

POL (BP) 1,29 eiro/l

POL (Lotos)  1,28 eiro/l

Benzīns pārbaudīts pēc pētnieciskā oktānskaitļa, pēc kura tiek saukts arī benzīna tips - vai tas ir 95. vai, piemēram, 98.  Visos pārbaudītajos paraugos ar to viss ir kārtībā, viens paraugs no Vācijas ir ar augstāko oktānskaitli, visticamāk, ir iepildīts 98.markas benzīns.

"Populārzinātniski skaidrojot, pētnieciskais oktānskaitlis tiek iegūts statiskos apstākļos. Nu tas varētu būt motoram, strādājot tukšgaitā, kad nekas viņam nemainās, vienkārši motors mierīgi darbojas un tiek noteikta robeža, pie kuras sākas detonācija," skaidroja vecākais muitas eksperts Kaspars Korotkijs.

Rādītājs – benzīna blīvums. Mazliet labāki rādītāji ir benzīnam, kas pildīts Vācijā, Lielbritānijā, Polijā un  Latvijā – "Nestē".

"Ja blīvums ir lielāks, iespējams, ka benzīnam ir lielāks sadegšanas siltums, līdz ar to vienā litrā benzīna būs vairāk enerģijas, bet motors ir konstruētas tieši benzīnam, līdz ar to atkal saprāta robežās. Ja blīvums būs par lielu, tad jau tur cietīs citi parametri un tas motoram nenāks par labu,"  skaidroja Korotkijs.

Dažādi ogļūdeņražu veidi. Visa degviela ir viens ogļūdeņražu savienojums, taču katram no tiem ir dažādi raksturi - vieni ir efektīvāki enerģijas avoti, vieni mazāk. Benzols, toluols, olefīni - šie ogļūdeņražu veidi ir ar ļoti augstu oktānskaitli, tātad der ļoti labi, taču tie atzīti par veselībai kaitīgiem, un tāpēc to daudzums degvielā tiek ierobežots.

Aromātiskie ogļūdeņraži saskaņā ar Latvijas valdības noteikumiem nedrīkst pārsniegt 35 punktu robežu, olefīnu maksimums ir 18.  Benzola, kas ir viskaitīgākā no šīm vielām, robežvērtība ir 1.  Visi paraugi atbilst šīm robežām. Bet, piemēram, benzola īpatsvars lielāks ir "Circle K" un "Viadā" pildītajā benzīnā. Arī olefīnu tur ir vairāk, un to ir vairāk arī "Nestes" degvielai,  salīdzinot ar Vācijas, Lielbritānijas un Polijas degvielu.

Oksigenāti, ēteri, etanols - arī šīs vielas paaugstina oktānskaitli, taču tām ir cits trūkums, ja benzīns satur daudz skābekli saturošus savienojumus, kas ir oksigenāti, tad līdz ar to krīt benzīna sadegšanas siltums, līdz ar to efektivitāte. 

"Etanolam ir tāda nepatīkama īpašība, ka viņš absorbē ūdens tvaikus, līdz ar to benzīnā nonāk ūdens, kas izšķīst benzīnā. Un ūdens, saskaroties ar metāla daļām, var radīt koroziju," skaidroja Korotkijs.

Etanola rādītāji ļoti līdzīgi, oksigenāti un ēteri izteikti mazāk "Neste" degvielai.

Skābekļa saturs. Norma nosaka, ka tas nedrīkst būt augstāks par 2,7%, un šī norma visos paraugos ir ievērota, rādītāji ļoti līdzīgi - mazliet labāki ir "Nestei".    

Kopumā visos paraugos viss ir normas robežās, lielu atšķirību paraugos nav, atsevišķās pozīcijās labāki rādītāji ir "Nestes" degvielai no Somijas.

Dīzeļdegvielas analīzes

Dīzeļdegvielas viens no pamata rādītājiem nav vis oktānskaitlis, bet cetānskaitlis.

“Aizliegtā paņēmiena” dīzeļdegvielu paraugu cenas

GBR (BP) 1,59 eiro/l

GER (Krimphoff)  1.34 eiro/l

GER (Aral) 1.28 eiro/l

POL (BP) 1,27 eiro/l

POL (Lotos) 1,26 eiro/l

LAT (Circle K) 1,25 eiro/l

LAT (Viada) 1,24 eiro/l

LAT (Neste) 1,23 eiro/l

"Cetānskaitļa būtība ir spēja degvielai sadegt mierīgi. Ja cetānskaitlis būs zems, motors tarkšķēs. Ir aizture starp iešprices momentu un degvielas sadegšanu. Līdz ar to degviela sadeg ātrāk, straujāk, motoram palielinās slodzes, palielinās nodilums ilgstoši lietojot. Ja cetānskaitlis ir augstāks, motors ir klusāks, viņš murrās, nevis tarkšķēs," skaidroja laboratorijas pārstāvis.

Jo augstāks cetānskaitlis, jo mazāks arī degvielas patēriņš.

Labākie rādītāji dīzelim no Lielbritānijas, abiem diviem Polijas paraugiem un "Neste" degvielai, bet sliktākie Latvijā pirktajam dīzelim no "Viada" un "Circle – K". 

Turklāt skaitlis 50,7 un 50,2 ir zem Latvijas valdības noteikumos un Eiropas Savienības standartā pieļautās robežas, kas ir 51.


Testos veikto visu dīzeļdegvielas paraugu un to cetānskaitļa rādījums:

  • Lotos (Polija) 54,4
  • BP (Lielbritānija) 54,1
  • BP (Polija) 53,9
  • Krimphoff (Vācija) 53,5
  • Neste (Latvija) 53,2
  • Dīzelis (Krievija) 51,6
  • Aral (Vācija) 51,1
  • Viada (Latvija) 50,7
  • Circle K (Latvija) 50,2

 

Laboratorijas pārstāvis skaidro, ka šie rādītāji ir kļūdas robežās, un, ja kļūdu skaidro par labu uzņēmumam, tad 51 būtu sasniegts.

Bet, piemēram, par Lielbritānijas dīzeļa cetānskaitlis jau tuvojas 55 punktu atzīmei, kāds savukārt, pēc "Nestes" pārstāvja teiktā iepriekš esot jau "Pro diesel" markas degviela.  51 punktu pārsniedz arī degviela no Krievijas.

Prasot pašu "Cirkle K" analīžu rezultātus, izrādās, ka cetānskaitli pašās stacijās tomēr nemēra, bet to dara degvielas bāzē. Uzņēmums raidījumam nosūtīja Igaunijas laboratorijas "Analiit" analīzes, kas liecina, ka konkrētās dīzeļa partija cetānskaitļa rādītājs 51,7. 

Degvielas blīvums. Blīvums norāda īpatnējo masu, cik sver litrs dīzeļa, ko ir augstāks blīvums, jo ir lielāka siltumspēja, skaidroja Korotkijs.

Šeit rādītāji līdzīgi, bet labāki ir "Circle K", "Viada", vislabākie - Vācijas "Krimhoff" pirktajā degvielā, bet atšķirības niecīgas.

Aromātiskie ogļūdeņraži. Tieši dīzeļdegvielai tas nav vēlams tāpēc, ka aromātika aizdegas grūtāk un degšanai nepieciešams spiediens. Līdz ar to dīzeļmotoram tas nav vēlams, un arī no ekoloģiskā viedokļa - ja tā degviela sadeg nepilnīgi, aromātika ir toksiska vai pat kancerogēna.

Labākie radītāji "Nestei", Lielbritānijas "British Petrolium" un poļu "Lotos" dīzelim. Sliktākie – "Viada", "Circle K" un dīzelim no Krievijas.

PNA - policikliskie aromātiskie ogļūdeņraži. Tā ir īpaši smaga aromātika.  Saskaņā ar Latvijas normatīvu nedrīkst pārsniegt astoņu punktu robežu.

Paraugos robežas visur ievērotas, bet sliktākie rādītāji ir Vācijas "Arala", un "Viadas" dīzelim, labākie rādītāji – "Neste", britu un poļu "British Petrolium".

FAME - saīsinājums no taukskābju metilestera, kas ir tautā pazīstams kā biodīzeļdegviela. Latvijā parasti lieto tieši vai nu rapšu eļļas metilesteri, arī var kādu citu augu eļļa būt, bet Latvijā parasti ir rapšu eļļa. Tā ir biodegvielas piedeva, kas ir obligāti jāpievieno dīzeļdegvielai, vismaz vasaras dīzeļdegvielai. Parasti Latvijā tie ir 4,5% - 5%.

"Viada" un "Circle K" to arī var redzēt, redzams, ka, piemēram, citās Eiropas valstīs jau ir piemērots standarts, ka biodīzeļa daļai jābūt ap 7% robežās. Bet nulles ir Krievijas un "Nestes" dīzelim.

Krievijā šādas obligātas normas nav, bet "Nestes" gadījumā šī daļa tiek aizstāta ar citu atjaunojamo resursu, saīsināti HVO – hidroginētā tauku eļļa, ko drīkst darīt, bet par kuru analīzes nav ņemtas, skaidroja pati "Neste".  Tā ir dīzeļdegviela, kas saražota, pārstrādājot atkritumus, pārstrādājot taukus, eļļas, līdz ar to tiek iegūta degviela, kurā nav ne piles naftas.

Sēra saturs - jo mazāk, jo labāk. Pieļaujamā norma 10. Visi paraugi normas robežās. Labākais rādītājs poļu "Lotos" dīzelim un "Neste", vissliktākais vācu "Krimhoff".

Kopējie secinājumi ir, ka šo radītāju ziņā labākais dīzelis no Polijas degvielas uzpildes stacijas "Lotos" - augsts cetānskaitlis, zema aromātika, zems sēra saturs, līdzīgi ar Latvijas "Nesti".

Labi kopējie rādītāji arī Lielbritānijā pirktajai degvielai, bet mūsu pašu "Circle K" un "Viadas" rādītāji šajā konkurencē zaudē.

 

Ko var nodarīt slikta degviela?

Autocentra "Varāns" īpašnieks Andris Selevičs raidījumam stāstīja, ka degvielas kvalitāte ietekmē kvēpu filtrus, eļļas filtrus, degvielas filtrus.

Bet autovadītāji varētu spriest par degvielas kvalitāti pēc degvielas patēriņa, "jo ļoti daudz dīzeļa automašīnas ir piekvēpušas ar sodrējiem, un tas ir tikai tādēļ, ka degviela nesadeg", ja degviela laba, "mašīnīte skrien uz priekšu un degvielas patēriņš ir maziņš, ja degviela nekvalitatīva - iedarbināt grūti, patēriņš liels".   

Ja degviela nesadeg, rodas sodrēji, tie "aizkvēpina visu to padarīšanu ciet, un līdz ar to automašīna neiet tā, kā vajag", skaidroja Selevičs.  Ja "aiziet ciet" kolektors, gaiss pieplūst divreiz mazāk, nekā nepieciešams, un automašīna neiet.   

Mašīnas ar dīzeļmotoriem ir daudz jūtīgākas uz degvielas kvalitāti nekā automašīnas ar benzīnu, bet Latvijā dīzelis ir izplatīts daudz vairāk. Dīzeļdegvielas auto nekvalitatīvās degvielas dēļ var nodilt degvielas iesmidzinātājs.

Seleviča padoms autobraucējiem ir pārbaudīt degvielas kvalitāti, pamērot tās patēriņu, mainot dažādas kompānijas.  

No kurienes nāk degviela, kuru varam iepildīt Latvijas uzpildes stacijas?

 Populārākie Latvijas degvielas tirgotāji informēja, ka degvielu ņem:

  • "Circle K" –  "Orlen" rūpnīca Lietuvā, Mažeiķos.
  • "Viada" –  "Orlen" rūpnīca Lietuvā, Mažeiķos.
  • "Latvijas nafta" – "Orlen" rūpnīca Lietuvā, Mažeiķos.
  • "Virši A" –  "Orlen" rūpnīcas Lietuvā, Mažeiķos.
  • "A Starte" – "Orlen" rūpnīcas Lietuvā, Mažeiķos.
  • "Kool" – "Orlen" rūpnīcas Lietuvā, Mažeiķos.
  • "Shell" – trīs dienu laikā nesniedz atbildi.
  • "Neste" – degvielu ved no Somijas.

Naftas pārstrādes rūpnīca Mažeiķos ir padomju mantojums, kas Baltijas valstu vajadzībām pārstrādāja no Krievijas caur Baltkrieviju nākošu jēlnaftu.  2006. gadā to iegādājās Polijas uzņēmums "PKN Orlen",  tam Lietuvā pieder arī Būtiņģes naftas pārkraušanas termināls, caur kuru naftas produktus var eksportēt ar kuģiem tālāk un  arī cauruļvadu sistēma, kas no Polockas savienojas ar rūpnīcu un tālāk jau ar Būtiņģes terminālu.

"Circle K Latvia" degvielas pārdošanas direktors Alvis Ērglis skaidroja, ka degvielu iepērk no "Orlen" rūpnīcas, katru gadu rīkojot iepirkumu un izvēloties atbilstošāko piegādātāju.

"Mūsu gadījumā mēs ražotājam nosakāma savus parametrus, pēc kuriem pieprasām saražot konkrēti mums degvielu. Un šeit es tiešām gribētu kliedēt mītu, ka visā tirgū visa degviela nāk no vienas mucas, no vienas cisternas. Nu nē, tas tā pilnīgi droši nav," uzsvēra Ērglis.

"Mūsu prasības balstās uz Eiropas Savienības noteikto standartu, kas ir atsevišķs gan dīzeļdegvielai, gan benzīnam. [..] Mēs papildus pievienojam vēl degvielas kvalitāti uzlabojošās piedevas, kas šo kvalitāti vēl vairāk paaugstina, un gan veiktspēju, gan ekonomiju attiecīgi automašīnām uzlabo," stāstīja Ērglis.

 "Neste Latvija" valdes loceklis, mazumtirdzniecības vadītājs Armands Beiziķis savukārt stāstīja, ka "Neste" ir degvielas naftas pārstrādes rūpnīca ar jau 70 gadu pieredzi un joprojām visa degviela, kas nāk uz Latviju, nāk no uzņēmuma rūpnīcām Somijā.

Degviela tiek vesta no Somijas ar kuģiem, uzglabāta terminālī Rīgas brīvostā un tad tiek izplatīta tālāk. Degvielu saņem bez piedevām, piedevas, kas uzlabo degvielas kvalitāti, pievieno terminālī tajā brīdī, kad tiek uzkrauts degvielas vedējs un viņš brauc ārā no termināļa.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti