Rīta Panorāma

Pasaulē nepietiekams uzturs 733 miljoniem cilvēku

Rīta Panorāma

Laika ziņas

Aizspriedumi kavē izvēlēties elektroauto

Elektroauto biedrība: Aizspriedumi kavē izvēlēties videi draudzīgāko auto

Nevis cena, bet gan dažādi aizspriedumi kalpo par iemeslu tam, ka elektroauto skaits Latvijā šobrīd veido tikai vienu procentu no kopējā transportlīdzekļu skaita, Latvijas Televīzijai pauda elektroauto lietpratēji. Vienlaikus tirgū arvien vairāk sāk parādīties arī lietoti elektroauto par Latvijas iedzīvotājiem pieņemamām cenām.

Divarpus gadu laikā, kopš darbojas valsts atbalsta programma elektroauto iegādei, ik mēnesi šo iespēju izmanto vidēji 70–80 automašīnu pirkšanai.

"Valsts atbalsta programmas ietvaros ir pieejams atbalsts jaunu elektrotransportlīdzekļu iegādei, lietoto elektrotransportlīdzekļu iegādei un jaunu ārēji lādējamu hibrīda auto iegādei," stāstīja Klimata un enerģētikas ministrijas pārstāvis Raimonds Kašs.

78 procentos gadījumu iegādāti tieši jauni elektromobiļi. Ja iepriekš maksimālais pieejamais atbalsts bija četrarpus tūkstošu eiro apmērā, tad šobrīd valdība lēmusi to palielināt.

"Piemēram, ja ir daudzbērnu ģimene, kura vēlas iegādāties transportlīdzekli ar septiņām sēdvietām, tad atbalsta lielums būs 9000 eiro. Ja šāda ģimene vēlēsies iegādāties piecvietīgu transportlīdzekli, tad mēs runājam par atbalstu 6750 eiro apmērā. Pārējiem iedzīvotājiem atbalsta likme paliek tā pati – 4500 eiro," skaidroja Kašs.

Neskatoties uz valsts atbalstu elektroauto iegādē, to kopējais skaits Latvijā šobrīd tikai pamazām tuvojas astoņiem tūkstošiem.

"Uz kopējo transportlīdzekļu skaitu tas sastāda aptuveni vienu procentu," norādīja Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) pārstāvis Mārtiņš Mālmeisters.

Latvijas Elektroauto biedrības valdes loceklis Kārlis Mendziņš stāstīja, ka šobrīd tirgū vairāk ienāk lietoti nekā jauni elektroauto: "Beidzot tirgus sāk kļūt makam atbilstošāks. Es vēl pirms pusgada teicu, ka Latvijā nav gana nobriedis tirgus, lai varētu pat pirmatnējos elektroauto pa jēdzīgām cenām pirkt, bet šonedēļ, kad paskatījos, man bija patīkams pārsteigums ieraudzīt, ka cenas ir krietni uzlabojušās un var zem 5000 eiro dabūt jau diezgan normālu elektrisko mašīnu."

Klimata un enerģētikas ministrijā norādīja, ka, visticamāk, auto cena nav vainojama, ka Latvijā šādu spēkratu ir salīdzinoši maz, jo jauni šie transportlīdzekļi ir nopērkami pat par padsmit tūkstošiem eiro.  Latvijas Elektroauto biedrībā pauda, ka sabiedrībā pastāv dažādi aizspriedumi pret elektromobiļiem.

"Ja tu esi cilvēks vidējais, kas brauc zem 50 kilometriem dienā, elektroauto ir veselīgāka izvēle nekā jebkura cita alternatīva," teica Mendziņš

Biedrības ieskatā uzlāžu tīkls – gan privātais, gan valsts – šobrīd ir gana pieejams un plašs. Desmit elektroauto uz vienu uzlādes staciju vērtējams kā labs rādītājs.

"Es pats ar elektroauto esmu astoņus gadus un joprojām nedzīvoju privātmājā, joprojām nav savas īpašās stāvvietas pie mājas, un es izmantoju visus šos gadus publisko infrastruktūru. Manuprāt, sabiedrība nav pietiekami izglītota par to, kādas ir iespējas. Cilvēki neapzinās, ka viņiem tepat pie lielveikala, kas ir pie mājām, ir uzlādes stacija, vai pa ceļam uz laukiem ir uzlādes stacija. Jo tās stacijas savā veidā ir mazāk pamanāmas nekā degvielas uzpildes stacijas, kurām ir lielas izkārtnes un reklāmas," uzskata Mendziņš.

Iegādājoties elektroauto, jārēķinās ar paradumu maiņu, ja nav savas privātmājas, kur to uzlādēt, piemēram, pa nakti. Taču ātrās uzlādes stacijās ir iespējams 200 un pat vairāk kilometru tālam ceļam auto uzlādēt 20 minūšu laikā, kas ir līdzīgs ilgums tam, ko cilvēks pavada degvielas uzpildes stacijā, apmeklējot labierīcības un iepērkoties.

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti