«Tik traģisks moto sezonas sākums nav bijis sen.» CSDD atgādina par drošību uz ceļiem

Šī gada moto sezona Latvijā sākusies ar vairākiem traģiskiem satiksmes negadījumiem, kuros cietuši un miruši cilvēki. Vēl pirms oficiālās moto sezonas atklāšanas, kas gaidāma šajā nedēļas nogalē, gājuši bojā trīs motociklisti, bet 14 ievainoti, informēja Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), norādot, ka tik traģisks sezonas sākums nav bijis sen.

CSDD skaidroja, ka lielākā daļa šo negadījumu vēl ir izmeklēšanas stadijā, bet informācija, kas šobrīd ir pieejama, liecina par kļūdām gan no autovadītāju puses, gan par pašu motociklistu pieļautām kļūdām un izteiktu neuzmanību.

"Savu lomu ir nospēlējis apstāklis, ka liela daļa motociklistu sezonu uzsāka,pirms ceļu uzturētāji bija paspējuši veikt ik pavasara ceļu remontus. Bedrainie ceļi bija veicinošais faktors vairākiem kritieniem. Tāpat arī ceļa segums nav paspējis attīrīties no ziemas dubļiem, kā arī komunālie dienesti nebija paspējuši savākt ziemā izkaisītās smiltis. Atsevišķos gadījumos motociklistus pievīla meistarība, kas pēc ziemas perioda bija nedaudz ierūsējusi," iemeslus uzskaitīja CSDD.

Ekipējums un tehniskais stāvoklis

Lai šāda situācija neturpinātos, katram motociklistam būtu jāpievērš uzmanība vairākiem būtiskiem drošības faktoriem un jāpārbauda savs ekipējums un motocikla tehniskais stāvoklis, skaidroja direkcijā.

  • Jāpārliecinās vai motocikla akumulators un līdz ar to elektronika ir pietiekami labā stāvoklī. Ja ziemu nav izrādītas rūpes par akumulatora lādēšanu, tad pavasarī var būt kāds nepatīkams pārsteigums un finansiāli izdevumi.
  • Vajadzētu pārliecināties par motocikla riepu stāvokli. Ja riepas ir tuvu minimālajam protektora augstumam, tad pavasara netīrie ceļi varētu sagādāt nepatīkamu pārsteigumu riteņu izslīdēšanas veidā.
  • Pavasarī būtu vēlams saeļļot motocikla ķēdi (tiem, kuriem ir), jo pa ziemu, rudenī uzklātā eļļas kārta jau būs apkaltusi. Pie reizes būtu arī jāpārbauda ķēdes spriegojums.
  • Ja motocikls bija ticis ieziemots atbilstoši tehniskajām prasībām, tad īpaši par bākas saturu uztraukties nevajadzētu, bet, ja bāka bijusi tukša vai gandrīz tukša, tad vajadzētu pārliecināties par kondensāta neesamību un to, ka bākas iekšpuse nav sākusi rūsēt. Tas ir daudzējādā veidā atkarīgs arī no motocikla glabāšanas temperatūras un apstākļiem vispār.
  • Sākot sezonu, jāpārliecinās par eļļas līmeni motorā un citos agregātos. Nepieciešamības gadījumā būtu jāveic arī eļļas un filtru nomaiņa. Nevajadzētu arī aizmirst par dzeses šķidruma līmeņa pārbaudi.
  • Kā liecina tehnisko apskašu dati, tad viena no problemātiskākajām lietām ir apgaismojums un pareizs lukturu regulējums. Sākot sezonu, ir jāpārbauda, vai visi lukturi deg un spīd pareizi. Tā, lai paši labi redzētu ceļu un neapžilbinātu citus.
  • Jāpārbauda un jāsakopj ir ne tikai motocikls, bet arī ekipējums. Tekstila apģērbam jāatjauno ūdens izturība ar speciālajiem līdzekļiem, kā arī jāapstrādā ādas apģērbs, lai tas nezaudē savu elastību un paliek ūdensdrošs. Ir jāpārbauda aizsargu elementi, vai tie nav zaudējuši elastību, vai tajos nav plaisas un vai tie nav salūzuši – ar laiku tie nolietojas un zaudē savas īpašības. Ja kas ir saplīsis, sašujam un saremontējam.

Sezonas sākumā ir jāsaprot, ka vairākus mēnešus ar motociklu nebraucot, šādas tādas iemaņas būs jāatjauno un meistarība jāuzspodrina. Tāpēc būtu vēlams apmeklēt meistarības atjaunošanas pasākumus, kas, piemēram, notiek Biķernieku trasē, vai arī individuālā kārtā patrenēties kādā drošā vietā ekstrēmai bremzēšanai un manevrēšanai, veikt kādu līdzsvara treniņu, norādīja CSDD.

Jāatceras – cilvēki mēdz kļūdīties

CSDD uzsvēra: "Lai sezona būtu droša un bez incidentiem, jāatgādina par dažām lietām. Satiksmes viena no pamatpatiesībām ir tas, ka cilvēki mēdz kļūdīties. Kļūdas var gadīties gan katram motociklistam, gan jebkura cita transportlīdzekļa vadītājam un gājējam. Pat tajos gadījumos, kad ir priekšroka, vienmēr vajag pārliecināties par drošību, jo cilvēki vienkārši mēdz kļūdīties. Droša braukšana ir nevis braukšana pēc iekaltiem satiksmes noteikumu punktiem, bet prognozējot potenciāli bīstamās satiksmes situācijas, izprotot ceļu satiksmes noteikumu punktu nozīmi."

Motociklistam spēja prognozēt nelabvēlīgu un bīstamu satiksmes situāciju ir nozīmīgāka kā jebkuram citam satiksmes dalībniekam, jo motociklists ir ne tikai mazāk aizsargātais satiksmes dalībnieks, bet arī ātrs satiksmes dalībnieks, līdz ar to potenciālā ceļu satiksmes negadījuma sekas ir bīstamākas un traģiskākas, uzsvēra CSDD.

Šobrīd Rīgā notiek ļoti apjomīgi būvniecības darbi un daudzviet ir satiksmes ierobežojumi, kas rada arī satiksmes sastrēgumus. Šeit ļoti būtiski parādīsies motociklu priekšrocība kā mazam un manevrēt spējīgam transportlīdzeklim. Bet šie ierobežojumi rada arī apdraudējumu – remonta zonās brauktuves ir sašaurinātas, bieži nelīdzenas un ar mainīgu satiksmes organizāciju, kas citu transportlīdzekļu vadītājus var padarīt neuzmanīgākus attiecībā pret caur sastrēgumu braucošajiem motocikliem.

Plānojot maršrutu pilsētā, motociklistiem būtu vairāk jāizvēlas ielas ar sabiedriskā transporta joslām (motocikli drīkst braukt pa sabiedriskā transporta joslām līdzīgi kā elektromobiļi) – būs mazāka nepieciešamība braukt starp automobiļiem un satiksme būs drošāka.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti