Rīta Panorāma

Laika ziņas

Rīta Panorāma

Briti izbauda karaļa kronēšanas brīvdienu

Katrs piektais autovadītājs braukšanas laikā novērš uzmanību no ceļa

Aptauja: Katrs piektais autovadītājs novērš uzmanību no ceļa

Latvijā veiktā aptauja liecina, ka katrs piektais autovadītājs braukšanas laikā novērš uzmanību no ceļa, jo koncentrējas uz citām lietām. Kādas sekas var draudēt, ja jūtamies pārāk komfortabli pie stūres, runājot ar citiem vai ēdot?

Braucot pie auto stūres, jāpievērš uzmanība ļoti daudz lietām – satiksmes noteikumiem, jāskatās, kas notiek apkārt, ko dara pretī braucošās un aizmugurē esošās automašīnas, kas notiek uz pienākošajiem ceļiem, ko darīs gājēji un velobraucēji, un tā tālāk. Tātad, nemitīgi jāievāc milzīgs informācijas apjoms.

Drošas braukšanas skolas direktors Jānis Vanks norādīja, ka bieži vien autovadītāji pie stūres jūtas pārāk komfortabli: "Bieži vien mēs jūtamies pārāk komfortabli, pārāk droši pie stūres, un tad mēs domājam, ka mēs varam novirzīt šo uzmanību uz kaut kādām citām lietām."

Uzņēmuma "Swedbank" veiktā aptauja parāda, kas katrs piektais autovadītājs braukšanas laikā novērš uzmanību no ceļa un koncentrējas uz citām lietām.

"Swedbank" pārstāvis Jānis Krops pastāstīja, ka visbiežāk uzmanība tiek novērsta tāpēc, ka apkārtnē ir kāds uzmanību piesaistošs objekts. Savukārt otrs biežākais iemesls ir ceļabiedri automašīnā, ar kuriem "gribas papļāpāt".

"Tad, protams, mobilie telefoni un arī, protams, bērni. Apmēram 21% atzīst, ka uzmanību mašīnā novērš arī bērni. Visi, kam ir bērni, to lieliski saprot. Ja bērns pēkšņi saka, ka viņam kaut ko vajag, tad automātiski vecāki pagriež galvu, skatās, ko tur tiešām tam bērnam vajag," sacīja Krops.

Eksperti iesaka bērnus jau no mazotnes mācīt, ka tēti vai mammu, brīdi, kad tas vada transportlīdzekli, nedrīkst traucēt. Ceļu satiksmes drošības direkcijas deleģētais pārstāvis Oskars Irbītis norādīja, ka blakus nodarbošanās un uzmanības novēršana no ceļa ir ļoti bīstama lieta.

"Braucot ar ātrumu 90 kilometri stundā, vienas sekundes laikā nobraucam 25 metrus. Lai izlasītu kārtējo ziņu, lai pameklētu kaut ko interesantu, mums vajag kādas četras piecas sekundes kā minimums. Tas nozīmē, ka mēs simts metrus esam nobraukuši, uz ceļu neskatoties. Un šajos simts metros, sevišķi pilsētā, var notikt ļoti daudz kas. Arī intensīvas satiksmes apstākļos uz ceļa var iznākt dzīvnieks, priekšējā mašīna nobremzēt un tā tālāk. Šī neuzmanība, novēršanās no automobiļa vadīšanas, var dārgi maksāt," skaidroja Irbītis.

Pat saruna pa telefonu brīvroku režīmā, kas prasa rūpīgu koncentrēšanos, risinot darba jautājumus, vai emocionāla saruna ar ģimeni, atņems nepieciešamo uzmanību no ceļa.

Arī cigaretes pīpēšana, vadot auto, nav prāta darbs. Ko darīsiet, ja izsmēķis iekritīs pa logu atpakaļ salonā  vai klēpī? Par maltītes ieturēšanu pie stūres nemaz nerunājot.

"Es īsti nepazīstu nevienu cilvēku, kas godam pie stūres varētu apēst, piemēram, burgeru. Vajag apstāties un apēst, un tikai tad braukt tālāk. Pretējā gadījumā tas izmaksās mums ne tikai neuzmanību, potenciālu nobraukšanu no ceļa, bet arī ķīmisko tīrītavu," sprieda Irbītis.

Eksperti aicina pievērst uzmanību savai noguruma pakāpei. Ja esat noguris, tad jāpiestāj malā, jāizstaipās, jāieelpo svaigs gaiss, un tikai tad var turpināt ceļu. Skaidrs, ka mūsdienu automobiļi nedaudz provocē uzmanības novēršanu. Elektroniskie asistenti brīdina vai neļauj izbraukt no savas joslas, automašīnas pašas bremzē krīzes situācijās. Tomēr šīs drošības sistēmas paredzētas, lai palīdzētu brīdī, kad vadītājs nav paspējis noreaģēt, nevis aizstāj pašu šoferi.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti