Garāžas sarunas

Kas mums būtu jāzina par elektrisko auto uzlādi?

Garāžas sarunas

Automobiļu rezerves daļas - oriģinālās un alternatīvās

Kādiem automobiļiem ir tiesības nest godpilno “vēsturiskā spēkrata” titulu?

«Maigāka» tehniskā apskate un nodokļu atvieglojumi. Latvijā visai liela interese par auto vēsturisko statusu

Vēsturiska spēkrata statusam var pieteikt jebkuru automašīnu, kas ir vismaz 30 gadu veca un saglabāta vēsturiski korektā stāvoklī jeb moderni nav uzlabota. Latvijā vēsturisku spēkratu īpašniekiem turklāt nav jāmaksā transportlīdzekļa ekspluatācijas nodoklis, Latvijas Radio raidījumā "Garāžas sarunas" pastāstīja Rīgas Motormuzeja speciālists zinātniski pētnieciskajā darbā Harijs Gerķis un motosportists Tālis Meļķis. 

ĪSUMĀ:

  • Vēsturiskā transportlīdzekļa statusu un sērijas "VS" numurzīmi var iegūt automobiļi, kas ražoti vismaz pirms 30 gadiem un saglabāti labā stāvoklī bez uzlabojumiem.
  • Vēsturiskā spēkrata apliecinājumu var iegūt Rīgas Motormuzejā un arī lielākajos Ceļu satiksmes drošības direkcijas klientu apkalpošanas centros. 
  • Latvijā par vēsturisko automobili var nemaksāt transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokli.
  • Latvijā uz vēsturiska statusa automobiļiem "skatās maigāk" arī tehniskajās apskatēs.
  • Interese par vēsturiskā statusa iegūšanu valstī pieaug, visbiežāk tam piesakās "Mercedes" markas spēkratu īpašnieki.

"Vēsturisks spēkrats nav tikai veca mašīna vai vecs motocikls. Ja mēs juridiski runājam, vēsturisks spēkrats jeb šis saīsinājums "vs" ir transportlīdzeklis ar apliecinājumu vai sertifikātu, ka tas ir vēsturisks," norādīja Meļķis. 

Saglabāt un ļaut satiksmē piedalīties vēsturiskiem transportlīdzekļiem

Lai iegūtu sertifikāciju, transportlīdzeklim jābūt ražotam vismaz pirms 30 gadiem, tātad ne vēlāk kā 1993. gadā. Tāpat tam jābūt saglabātam un uzturētam vēsturiski korektā stāvoklī bez moderniem uzlabojumiem. Vēsturiskā spēkrata apliecinājums pamatā tiek izsniegts Rīgas Motormuzejā, bet lietotāju ērtībai to var izdarīt arī lielākajos Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) klientu apkalpošanas centros. 

Vēsturiskais statuss dažādos formātos automobiļiem tiek piemērots ne tikai Latvijā, bet arī daudzās citās valstīs. Tos atpazīt var pēc numurzīmēm ar saīsinājumu "vs", taču tās, tāpat kā pats vēsturiskā spēkrata statuss, nav obligātas. 

"Protams, katrā reģionā, valstī atšķiras savas prasības, bet jebkur tas pamatprincips ir uzturēt, saglabāt un būtībā ļaut piedalīties satiksmē arī vēsturiskiem transportlīdzekļiem.

Ar to mēs varbūt vairāk domājam šo pirmskara tehniku, kas vairs nav īsti mūsdienu, kas neatbilst varbūt izmešu ziņā, neatbilst vēl vairākās kategorijās, bet tajā pašā laikā tā ir tehnika. Tas ir vēstures un tehnikas piemineklis. Tā ir lieta, kas jāsaglabā," skaidroja Meļķis. 

Latvijā atvieglojumi, bet citās valstīs prestiža lieta

Vēsturiskā spēkrata statuss radīts, lai saglabātu vēsturiskos automobiļus, lai mudinātu cilvēkus uzturēt tos kārtībā, tāpēc tam līdzi nāk dažādi atvieglojumi. 

"Latvijas gadījumā tas ir atvieglojums nodokļu ziņā – nav jāmaksā transportlīdzekļa nodoklis. Ir valstis, kurās ir jāmaksā šis nodoklis. Tur vēsturiskais statuss ir pacelts tādā prestiža līmenī – es varu samaksāt nodokļus, un man ir vēsturisks, vecs transportlīdzeklis, un tam vēl ir šis statuss," norādīja Meļķis. "Tā ir Igaunijā, pagaidām tur nekādas atlaides nav, tur vēsturiskais statuss ir tikai un vienīgi prestiža lieta," piebilda Gerķis. 

Latvijā uz vēsturiska statusa automobiļiem "skatās maigāk" arī tehniskajās apskatēs, atzina eksperti. Piemēram, amerikāņu vecajiem auto ir īpatnēja gaismu sistēma, kas neatbilst mūsdienu normatīviem. 

"Būtībā jau nekas tur ļauns netiek nodarīts. Tie pagriezieni strādā, varbūt tie vienkārši nav tādā krāsā, kā vajag," paskaidroja Meļķis. 

Interese par vēsturisko statusu Latvijā ir diezgan liela. Motormuzejā šie spēkrati vasaras sezonā tiek aplūkoti un fiksēti divas reizes nedēļā – vidēji vienā dienā deviņas automašīnas. "Visvairāk ir "Mercedes" automašīnu, pēc tam varētu būt "Audi". "Volkswagen" ir daudz, "BMW" arī ir ļoti daudz," stāstīja Gerķis. 

"Ja par motocikliem runājam, tad skaidrs, ka tie ir "Jawa" motocikli, kas mums dominē," piebilda Meļķis. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti