4. studija

Kāpēc daudzstāvu namos tiek zagti elektrības drošinātāji?

4. studija

Kāpēc Rīgas sabiedriskā transporta pieturās joprojām nav nojumju un soliņu?

Vai sods par invalīdu stāvvietā atstātu auto ir izdevīgāks, nekā stāvvietas apmaksāšana?

Sods par invalīdu stāvvietu nelikumīgu izmantošanu pārāk maigs – mazāks par dienas stāvvietu Rīgas centrā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Bieži vien Rīgas ielās var manīt automašīnas, kuras, neatbilstoši Ceļu satiksmes noteikumiem, novietotas invalīdiem paredzētās stāvvietās. Latvijas Televīzijas raidījumā "4. studija" vērsās kāds skatītājs, kurš uzskata, ka šādiem nekauņām tiek piemēroti pārāk mazi soda mēri, tāpēc reizēm sanāk lētāk samaksāt sodu, nevis apmaksāt autostāvvietu dienas garumā Rīgas centrā. 

"Piemēram, sods automašīnas novietošanai stāvēšanai uz ietves – 30 eiro, stāvēšanai invalīdiem paredzētajā stāvvietā pavisam niecīgs – tikai 55 eiro? "Rīgas satiksmes" stāvvietā pašā centrā – R zonā – automašīnas novietošana pirmajā stundā maksā 5 eiro, katra nākamā stunda – 8 eiro.

Tātad, ja automašīna Vecrīgā jānovieto uz astoņām stundām, par stāvvietu būs jāmaksā 61 eiro, un tad, protams, soda nauda sanāk lētāk," secināja Dainis.

Raidījuma skatītājs arī iesūtījis veselu attēlu galeriju, kur uzskatāmi redzams, ka auto novietoti ne tur, kur to pieļauj Ceļu satiksmes noteikumi. Tomēr visneērtākais jautājums ir par invalīdu stāvvietu izmantošanu, jo runa ir ne tikai par likuma normām un naudu.

"Es gribētu teikt, ka galvenā laikam ir ētika. Tas tomēr ir ārkārtīgi neētiski, ja es neesmu pieskaitāms pie invalīdu grupas un man nav invalīda apliecības, ka es izmantošu ļaunprātīgi tikai savas ērtības pēc invalīdu stāvvietas," pauda "Drošas braukšanas skolas" direktors Jānis Vanks.

"Par stāvēšanu invalīdu autostāvvietā ir paredzēts sods 55 eiro apmērā," informēja Rīgas pašvaldības policijas preses pārstāvis Toms Sadovskis.

"Ja gada laikā konstatē automašīnu, kas jau vismaz divas reizes ir neatļauti novietota invalīdu stāvvietā, tad šo automašīnu ir iespējams uzreiz nekavējoties tajā brīdī evakuēt."

Taču vai invalīdu stāvvietu okupētāji ir aizdomājušies par to, kāpēc tieši šīs stāvvietas ir paredzētas cilvēkiem ar invaliditāti un kustību traucējumiem?

"Tās ir platākas, metru platākas, jo cilvēkam ir pilnībā jāatver durvis, jānoliek riteņkrēsls, jāpārsēžas," skaidroja invalīdu apvienības "Apeirons" vides pieejamības eksperts Jurģis Briedis. "Ieliekot citā stāvvietā, pat ja būs brīvs blakus tajā brīdī, tad, atnākot atpakaļ, viņš vairs netiek savā automašīnā iekšā."

Ir kāda problēma, kas novērota arī invalīdu un viņu draugu apvienībā "Apeirons" – invalīdu apliecības mēdz izmantot tie, kuriem tās nebūt nav nepieciešamas.

"Šiem cilvēkiem nav invaliditātes, viņi arī neatved nevienu ar invaliditāti. Šīs kartes ir kaut kā iegūtas, nopirktas vai arī kaut kādos gadījumos arī viltotas.

Mums ir ziņas, ka šīs kartes pat internetā tiek tirgotas, līdz ar to nav risinājuma, kā ar to īsti cīnīties," norādīja Briedis.

Invalīdiem paredzētā autostāvvieta, kas atrodas netālu no invalīdu un viņu draugu apvienības "Apeirons" biroja, arī diemžēl bieži vien ir aizņemta.

"Mēs katru dienu ejam un redzam, ka te netiek atvests cilvēks ar invaliditāti – ne tam šoferim ir invaliditāte, bet stāvvietas izmantošanas karte ir. Dvēselē cilvēks ir laikam degradējies diezgan zemu," atzina vides pieejamības eksperts.  

Vai soda mērs tiem, kas aizņem būtiskas, citiem cilvēkiem pienākošās vietas, tiešām nav par mazu?

"Ja tiešām cilvēks ir tik ļoti egoistisks un domā tikai par sevi un nedomā par citiem, kuriem tas ir vairāk vajadzīgs, tad es domāju, ka tos sodus vajadzētu palielināt, jo tas, manuprāt, ir absolūti necilvēciski," uzsvēra "Drošas braukšanas skolas" direktors.

Rīgas pašvaldības policijā skaidroja, ka pēdējo reizi soda apmērs ticis pārskatīts 2014. gadā, un, tā kā ir pagājuši gandrīz desmit gadi, tad, iespējams, varētu tikt lemts par tā paaugstināšanu. 

Soda mērus šajā jomā regulē vairākas ministrijas, sākot no Satiksmesministrijas un beidzot ar Tieslietu ministriju. Pa vidu vēl dažādas institūcijas, kas to akceptē, un vēl labirinti, kas regulē invalīdu apliecību nelietderīgu izmantošanu. Iespējams, lielāki soda mēri nekaunīgos autovadītājus varētu apturēt.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti