4. studija

Senču gudrības: kā Miķeldiena māca gatavoties ziemai?

4. studija

Kāpēc, atgriežoties no Rēzeknes Rīgā, pasažieri nevar izkāpt pieturā Jāņavārti?

Kā rīkoties, ja izveidojies nesamierināms konflikts ar sociālo aprūpētāju?

Pēc asa pensionāres strīda ar aprūpētāju pašvaldība atgādina – aprūpētājs jāizvēlas rūpīgi

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Pensionāre ar īpašām vajadzībām Irēna Zicāne, kura dzīvo sociālajā mājā Bolderājā, nevarēja satikt ar savu nu jau bijušo aprūpētāju un ir pārliecināta, ka tā vēlējusies viņu nogalināt, sieviete pavēstīja Latvijas Televīzijas raidījumā "4. studijā". Šādi gadījumi esot reti, bet tie risināmi, izvēloties citu aprūpētāju no astoņām organizācijām – iespējamiem šī pakalpojuma sniedzējiem galvaspilsētā, skaidroja Rīgas domes Labklājības departamenta pārstāve Lita Brice.

Pensionāre sociālajā mājā Bolderājā dzīvo vien mēnesi. Šo mājokli viņai piešķīrusi pašvaldība. Kundze stāsta, ka šurp nācies pārvākties, jo cilvēkam ar apstiprinātām 22 dažādām diagnozēm vairs nav bijis iespējams dzīvot Iļģuciemā, nama 5. stāvā.

"Pirmdien ienāk viena kundze, daudz brašāka nekā es, un saka – es būšu tava aprūpētāja, bet es nemazgāšu, es ēst netaisīšu, saprati? Es tikai no veikala tev kaut ko atnesīšu. Es saku – labi," stāstīja Irēna.

Pensionāre pauda, ka aprūpētāja pret viņu bijusi maiga kā zīds, pat aizvedusi uz jūru, kas kundzei raisījis īpaši labas emocijas. Sieviete savai palīdzei uzticējusi 400 eiro, lai iegādājas koka skapi, un norādījusi veikalu, kurā aprūpētājai tas būtu jāmeklē. Taču rezultāts viņu neapmierinājis.

Tā kā sociālās mājas istaba ir maziņa, detaļas skapim tikušas speciāli piemeklētas un izzāģētas, skaidroja Irēnas kundzes bijusī aprūpētāja Laima Šnepste. Pavadzīmēs redzams, ka tiešām aprūpētāja iegādājusies skapi – tas atvests izjauktā veidā, ar visām skrūvēm.

"Viņa tajā dienā, kad atveda, it kā neko neteica. Atveda divus palīgus, es nezinu, vai tie bija radinieki vai kas, un viņi nevarēja tikt galā, un tad arī sākās kaut kāds ārprāts. Tad viņa man bruka virsū, ka viņai ir atvesti kaut kādi dēļi, kas nav īstenība," sacīja aprūpētāja.

Zicānes kundze komunicējusi gan ar veikalu, gan policiju, līdz skapja daļas atgriezušās tirdzniecības vietā, un Irēna atguvusi daļu naudas. Bet ar to vēl konflikts nav beidzies.

Pēc Zicānes kundzes teiktā, aprūpētāja esot ieskrējusi istabā un draudējusi viņu nosist ar spieķi.

"Viņa izskrēja ārā, ieskrēja iekšā, paņēma štoku, sāka locīt un sāka tā kā cirkā griezt. Un teica tā, ka man arī ir mērs pilns, un es tevi nositīšu, un neviens to neuzzinās, mēs esam te divas vien," atcerējās Zicāne.

Savukārt Šnepste uzsvēra, ka neesot pensionārei pat pieskārusies, un skaidroja: 

"Tajā brīdī, es jums godīgi pateikšu, es tajā brīdī biju afekta stāvoklī. Un tad, kad cilvēks ir afekta stāvoklī, jūs zināt, ka tad neviens ne par ko vairs neatbild.

Viņa mani bija novedusi tajā brīdī burtiski līdz baltkvēlei. Es, vienīgais, viņai parādīju un pateicu, ja viņa mani neliks mierā, es par sevi neatbildu."

Par notikušo Irēna vēlējusies sūdzēties Sociālajā dienestā, taču dzirdīgas ausis nav atradusi. Pašvaldības iestādē, kas atrodas ēkas pirmajā stāvā, arī ar "4. studiju" diskusijās neielaidās, jo neesot pilnvarojuma runāt ar televīziju.  

Rīgas pilsētā ar pašvaldības Labklājības departamenta gādību pakalpojumu – aprūpe mājās – saņem 6500 cilvēku. To nodrošina astoņas organizācijas, ar kurām Rīgas dome ir noslēgusi līgumu.

"Šādi gadījumi, kad nesatiek aprūpētājs ar savu klientu, ir ļoti reti, bet šādi gadījumi ir, jo tā ir dzīve, – katrs nāk ar savu raksturu," norādīja Rīgas domes Labklājības departamenta pārstāve Lita Brice. "Tādā gadījumā mēs arī mēģinām rast risinājumu. Pirms noslēdz šo aprūpes mājās līgumu, vispirms klients iepazīstas ar visām astoņām organizācijām.

Pirms tam aprūpētājs iet aprunāties ar klientu, un tad jau redz, vai štimmēs tas raksturs vai neštimmēs.

Jo, ja pakalpojuma sniedzējs jau pašā sākumā konstatē, ka nebūs [sapratnes], tad mēs meklējam citu cilvēku."

Labklājības departamentā skaidroja, ka aprūpētājs sava klienta mājās neveiks vairāk darbu, kā ir noteikts līgumā. Tas arī ir klupšanas akmens cilvēku savstarpējās attiecībās. Tikmēr Zicānes kundzei patlaban palīdz jau cita aprūpētāja.

Ja komunikācijā ar aprūpētāju rodas jebkāda veida problēmas, ir jāvēršas pie tā atbildīgā dienesta vai organizācijas, kas šo aprūpētāju ir nodrošinājusi, jo sociālo aprūpi nodrošina gan Latvijas Sarkanais Krusts, gan Latvijas Samariešu apvienība, gan citas institūcijas, no kurām klients pats var sev izvēlēties piemērotāko. Kad ir informēts tiešais pakalpojuma sniedzējs, tad ir vērts informēt arī Sociālo dienestu.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti