4. studija

Kāpēc "Rīgas satiksmes" pasažieri bija spiesti braukt "par zaķi"?

4. studija

Kāpēc "Cityparks" stāvvietās arī, reģistrējot automašīnu, var tik pie soda?

Kā tas var būt, ka par "pazudušo" ūdeni jāmaksā divreiz vairāk, nekā par patērēto?

Patērētā ūdens starpība. Kā tikt galā ar «pazudušu ūdeni» daudzdzīvokļu mājā

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Rīgā, Ilūkstes ielā, iedzīvotājiem jau ilgstoši ir jāpiemaksā par patērētā ūdens starpību, kas ir lielāka nekā tas ūdens daudzums, ko viņi patiešām patērē. Risinājuma meklēšanā iesaistīti "Rīgas ūdens" un "Rīgas namu pārvaldnieks", kuri atzīst, ka labs risinājums ir attālinātie skaitītāji.

Ar Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumu "4. studija" sazinājās kāda Ilūkstes ielas nama iedzīvotājas. Šajā mājā ir 109 dzīvokļi.

"Lielākā problēma ir ūdens patēriņa starpības summa, kas pārsniedz patērētā ūdens summu. Ūdens patēriņš ir bijis, ko mums pašiem vajag samaksāt, 6,47 eiro, bet ūdens starpība aprēķināta 11,18 eiro. Tas ir regulāri, jo martā man bija vispār ūdens patēriņš 19 eirocenti, bet ūdens starpība – 5,95 eiro," stāstīja nama iedzīvotāja Agra Lācīte.

Agra aprēķinājusi, ka 2022. gadā viņas patērētais ūdens ir bijis 14,104 kubikmetri, bet "svešais" ūdens – 22,909 kubikmetri. Attiecīgi 32,26 eiro samaksāti par izlietoto ūdeni, bet 52,10 eiro par ūdens starpību.

Arī kaimiņienei Baibai Jaksei-Ješkinai situācija esot identiska. Vasarā sieviete dzīvojot laukos un Rīgas dzīvoklī tērējot ļoti maz ūdens, bet proporcionāli tiekot uzrēķināts teju "reiz desmit".

Ja mājā ir vairāk nekā 100 dzīvokļu un katra dzīvokļa īpašniekam vienā mēnesī par ūdens starpību ir jāsamaksā vairāk nekā 10 eiro, tad kopējā summa sastāda vairāk nekā 1000 eiro. Protams, citos mēnešos par ūdens starpību jāmaksā mazāk – divi, pieci vai septiņi eiro, taču, šo summu pareizinot ar dzīvokļu skaitu, tā tik un tā veidojas iespaidīga.

Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācijas valdes loceklis Ervīns Straupe skaidroja: "Tā nebūtu normāla situācija, jo arī Ministru kabineta noteikumi paredz to, ka, ja ilgāk nekā trīs mēnešus ūdens patēriņa starpība veidojas vairāk kā 20%, tad pārvaldniekam ir pienākums iet un meklēt šo starpības rašanās iemeslu, un divu mēnešu laikā būtu jānoskaidro un jāinformē iedzīvotāji par to, kādi ir rezultāti šai meklēšanai un kādi ir iespējamie rīcības varianti."

Apsaimniekotājs norādīja, ka – jā, šajā mājā ar ūdens starpību ir problēmas un ir arī meklēti cēloņi.

"Sazinājāmies ar "Rīgas ūdeni", kas ir šī pakalpojuma tiešais sniedzējs, lai risinātu šo situāciju, un tad pieņēmām kopīgi lēmumu, ka ir jānomaina komercuzskaites skaitītājs visai mājai. To mēs arī izdarījām, bet diemžēl arī pēc tā, ko mēs secinām, tas problēmu nav pilnībā risinājis, līdz ar to mēs secīgi darbosimies uz priekšu, lai saprastu, kur tad rodas šīs ārkārtīgi lielās starpības," informēja SIA "Rīgas namu pārvaldnieks" pārstāve Una Grenevica.  

Ja ar lielo komercuzskaites skaitītāju viss ir kārtībā, tad ir jāmeklē iespējamās ūdens noplūdes starp ēkas kopējo skaitītāju un skaitītājiem dzīvokļos. Ja arī tur vaina netiek atrasta, tad, kā paskaidroja Latvijas Namu pārvaldītāju un apsaimniekotāju asociācijā, pārvaldniekam jādodas apgaitā un jākontrolē tie skaitītāji, kas atrodas dzīvokļos. Lai gan problemātiska varētu būt iekļūšana mājokļos, tomēr viens no risinājumiem ir apsekot un fiksēt katra dzīvokļa skaitītāju rādījumus, jo iespējamais ūdens starpības iemesls var būt tas, ka dzīvokļu īpašnieki vai nu neiesniedz precīzus rādījumus, vai arī veic krāpnieciskas darbības, ietekmējot skaitītājus.

"Līdz šim ir jānonāk, mēs šobrīd nevaram par šādām situācijām spekulēt, jo mums ir jāsaprot, ka tiešām tā ir noticis, un tad, kad mēs sapratīsim, kas ir ar šiem konkrētajiem rādītājiem. Ir jāsaprot, ka šie skaitītāji ir jāverificē, jāpārbauda. Tas ir jādara sertificētiem uzņēmumiem, ir jābūt aktiem, kas ir jāiesniedz pārvaldniekam. Šī ir ļoti smalka sistēma, kas ir pilnīgi ačgārni uzkrauta pārvaldniekam," pauda Grenevica.

Bet kas notiek pēc tam, kad ir atrasts vainīgais? Vai iedzīvotāji pēc tam vairākus mēnešus varēs par ūdeni nemaksāt, jo līdz šim ir pārmaksājuši?

Straupe skaidroja: "Ir samaksāts par šo ūdens starpību, bet, ja, piemēram, pēc pusgada vai gada mēs atrodam šo vainīgo… Tas strādās tikai tajā gadījumā, ja vainīgais ir kāds no līdzīpašniekiem šajā mājā. Tad viņam tiks aprēķināts tas faktiskais patēriņš, un tajā gadījumā vienkārši konkrētajā mēnesī vai dažus turpmākos mēnešus atkarībā no tā, kāda ir veidojusies šī starpība, šīs starpības nebūs vai arī būs patērēts mazāk."

"Rīgas namu pārvaldnieks" atzina, ka problēma ir jārisina, un "ja ir iespējami kaut kādi pārrēķini, tie noteikti tiek veikti", par ko informē katru dzīvokļa īpašnieku individuāli.

"Tāds ļoti labs risinājums ir attālināti nolasāmie viedie skaitītāji, tas būtiski samazina problemātiku. Ir ēkas, kas uz šādu uzskaiti ir pārgājušas, un tur mēs redzam to, ka šīs starpības arī būtiski samazinās," uzsvēra Grenevica.

Par attālināto skaitītāju uzstādīšanu ir jāvienojas mājas iedzīvotāju vairākumam. Protams, šo skaitītāju uzstādīšana nebūs par velti, toties tad neveidosies šāda ūdens starpība, kas, visticamāk, rodas, dzīvokļu īpašniekiem nenododot korektus rādījumus. Protams, var arī izrādīties, ka pie vainas ir ūdensvadi starp kopējo skaitītāju un dzīvokļu skaitītājiem.

 

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti