Mūžīgie autoskolu studenti. Vai instruktori atbildīgi par kursanta neiemācīšanos braukt?

Lai arī autoskolām nav pienākums atmaksāt naudu, ja students ilgstoši nav ticis pie kārotās autobraucēja apliecības, tomēr arī uz tām gulst liela atbildība, jo, vairākkārt nosūtot uz braukšanas eksāmenu nesagatavotu kursantu, tās riskē zaudēt atļauju darbības turpināšanai, Lavijas Televīzijas raidījumam "4. studija" skaidroja Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Juridiskās fakultātes lektors Juris Zīvarts.

Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumā "4. studija" vērsās kāda skatītāja, kura par meitas mācībām autoskolā kopumā izdevusi visai daudz naudas – gandrīz 1000 eiro, taču autovadītāja apliecība tā arī nav iegūta.

Teorētisko daļu skatītājas meita nokārtoja, taču skolas braukšanas eksāmenu, kas tālāk ļautu kārtot eksāmenu Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD), nevar un nevar nolikt. Instruktori mainīti, bet – nekā. Topošās autobraucējas mamma raidījumam skaidroja, ka labākās un lētākās mācību automašīnas, kā arī instruktori, esot ātri "izķerti", tādēļ nācies maksāt vairāk.

Meitene mācījusies braukt autoskolā "Presto". Tās direktors, pasniedzējs un instruktors Zigmārs Jansons radušos situāciju izskaidroja šādi: braukšanas nodarbības esot ņemtas ar lieliem intervāliem, pat divreiz mēnesī, un nepietiekami, lai sagatavotos eksāmenam.

"Intensitāte ir noteicošais, jo, ja tāds cilvēks, kas brauc no nulles, tiek gatavots eksāmenam un, ja starp eksāmenu nav bijušas braukšanas nodarbības un ir nākamais eksāmens, un nedēļu nekas nav darīts, tad patiesībā tajā nākamajā eksāmenā nav, ko darīt. Visiem vienmēr saku, ka tam laiks ir jāatrod un līdzekļi arī. Tās ir vismaz divas reizes nedēļā līdz trīs reizēm nedēļā. Es negribētu teikt par šo gadījumu, bet vispār dzīvē ir tā, ka visiem nevajag būt vadītājiem," norādīja Jansons.

Tāpat autoskolas direktors uzsvēra, ka jauniete esot mācījusies braukt ar labākajiem instruktoriem.

"4. studija" apzvanīja arī dažas autoskolas, lai noskaidrotu, vai arī citur ir šāda veida problēmas ar "mūžīgajiem studentiem" un netikšanu pie kārotajām tiesībām. Autoskolās skaidroja, ka situācijas un apstākļi, kāpēc cilvēki nenokārto eksāmenus, mēdz būt dažādi. Esot arī kursanti, kas mācījušies ne vienu reizi vien, jo tā iegrozījušies dzīves apstākļi. Tāpat ir gadījumi, kad tiekot mainīti instruktori. Tomēr Ministru kabineta noteikumi paredz, ka vadīšanas eksāmens ir jānokārto gada laikā pēc teorijas eksāmena nokārtošanas.

No juridiskā viedokļa raugoties, kā īsti ir – vai autoskolai nav jāuzņemas sava daļa vainas par neapmācīto kursantu?

Rīgas Stradiņa universitātes (RSU) Juridiskās fakultātes lektors Juris Zīvarts skaidroja: "Katra autoskola uzņemas arī sava veida atbildību, jo, ja mēs skatāmies no normatīvā regulējuma, tad viņiem ir pienākums sagatavot tā, lai tu nokārtotu šo pārbaudījumu. Ja pie attiecīgiem procentiem no autoskolas sāk nākt, piemēram, personas, kuras nevar nokārtot, tad autoskola var ciest un zaudēt atļauju turpināt savu darbību, tā kā šeit diezgan liela atbildība ir autoskolām. Tāpēc bieži vien var būt, var likties, ka autoskolas mani ļoti stingri vērtē, bet viņu vēlme ir arī sagatavot."

Zīvarts ieteica koncentrēties nevis uz summu, kas tiek maksāta par mācībām, bet gan uz iemesliem, kāpēc netiek nokārtots pārbaudījums. "Vai problēma ir personā, kas mācās, vai tajā,  kas māca". Ja pastāv aizdomas, ka notiek nelikumības un tiek izspiesta nauda, tad ir jāraksta iesniegums vai nu Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC), vai CSDD. 

Ja tiešām var redzēt, ka no cilvēka nesanāks autovadītājs, vai ir jāturpina no viņa iekasēt nauda un jāmudina tomēr mācīties?

"Stāsti ir ļoti dažādi. Man jau gribētos teikt, ka mēs visi varam iemācīties, jautājums ir tikai, cik ilgā laikā," teica Zīvarts.

Tomēr topošajiem autovadītājiem jārēķinās, ka neveiksmīgu studiju gadījumā nekādās diskusijās par naudas atgriešanu autoskolas neielaidīsies, jo pakalpojums – autovadītāja apmācība – tika sniegts, un tam ir izmaksas.

"Degvielas izmaksas, auto instruktors. Mēs to pakalpojumu esam saņēmuši. Šeit nav pamata atgriezt līdzekļus," uzsvēra Zīvarts. 

Kas traucē mācīties un iemācīties

Klīniskā psiholoģe Marija Ābeltiņa skaidroja: "Nereti tas ir saistīts ar paaugstinātu stresa līmeni, kas arī var ietekmēt mūsu uztveri, mūsu atmiņu. Tas var ietekmēt arī to, kā mēs koncentrējamies vai kā mēs spējam iegaumēt jaunas lietas."

Panākumu atslēga nereti slēpjas sadarbībā ar instruktoru.

Psiholoģe atzina, ka gan no klientiem, gan paziņām ir dzirdējusi stāstus par emocionālo vardarbību apmācību laikā.  

"Cilvēks pie pirmās kļūdas tiek saukts par stulbu vai – "tev nekad nekas neizdosies, tu esi nederīgs vai nederīga". Un, protams, ka tas absolūti demotivē. Jo tieši tāpat kā ne visi labi sportisti būs labi treneri, tieši tāpat ne visi labi braucēji pie stūres būs labi instruktori. Ļoti svarīgi ir meklēt tādu instruktoru, kas patiešām prot apmācīt," norādīja Ābeltiņa.   

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Svarīgākais šobrīd

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt