"4. studijas" skatītāja Silvija rakstīja: "Janvārī OCTA polises cena 3 mēnešiem bija 23,55 eiro, bet aprīlī jau 31,80 eiro! Apdrošinātājs tas pats, automašīna arī tā pati, un satiksmes negadījumi nav bijuši". LTV raidījuma skatītāja vaicāja – kā var būt situācija, ka pēkšņi OCTA polise maksā pat par 30% vairāk, un kas ir tie iemesli, kas ietekmē šīs polises cenu?
LTAB valdes priekšsēdētājs Jānis Abāšins skaidroja: "OCTA cenas būtībā ir atkarīgas no trim pamatlietām. Viena ir rezerves daļu cenas, otrs autoservisu izcenojumi un trešais – medicīnas izcenojumi. Un, ja šajās trīs lietās notiek cenu kāpums, tad arī OCTA polisēm cenas kāpj uz augšu. (..)"
Abāšins atzina, ka ieņēmumi no OCTA ir pieauguši par aptuveni 10%, kas varētu būt saistīts gan ar automašīnu skaita pieaugumu, gan ar polises cenas lēcienu.
Tomēr runa esot par 10%, nevis 30% – kā skatītājas gadījumā. Tādēļ jautājums – kas šādam sadārdzinājumam ir par iemeslu? Izrādās, uz šo jautājumu saņemt skaidru atbildi nemaz nav iespējams.
"Katram apdrošinātājam cenu noteikšana ir tas viņa "svētais grāls". Viņu pašu zināšanas, kā viņi savas cenas veido, un tas mehānisms ir visnopietnāk glabātais noslēpums apdrošinātāju iekšienē, ar ko nedalās arī starp apdrošinātājiem. Katrs apdrošinātājs pa dažādiem klientu segmentiem noteikti strādā ļoti dažādi. Piemērs – ir apdrošinātāji, kas labprāt strādā ar motociklu apdrošināšanu, un ir apdrošinātāji, kas motociklus ne īpaši grib, un tad mēs varam redzēt tādas situācijas, ka mocim pie viena apdrošinātāja uz deviņiem mēnešiem 20 eiro, bet pie cita – 120 eiro," skaidroja Abāšins.
Tātad katram apdrošinātājam ir savs klientu segments, proti, vienai klientu grupai var būt izdevīgāks viens apdrošinātājs, bet citai – cits.
"Viens segments, ko es varu teikt, kas ir apdrošinātājiem tāds lakmusa papīrītis, kas apdrošinātājiem ļoti patīk un apdrošinātāji ļoti labprāt apdrošina, – jaunās māmiņas vecumā ap 35–40 gadiem, kuras brauc ar maziem bērniem. Tas ir tas klientu segments, uz kuru apdrošinātāji ļoti labprāt strādā," atzina LTAB valdes priekšsēdētājs.
Tātad jaunās māmiņas, kuras ar mazuli automašīnā pārvietojas ļoti uzmanīgi, apdrošinātāji ceno ļoti izdevīgi.
Salīdzinājumam – jaunietis ar nelielu autovadītāja apliecības stāžu un jaudīgu mašīnu, iegādājoties OCTA polisi, visticamāk, maksās krietni vairāk. Tādēļ katram, iegādājoties OCTA polisi, ir vērts salīdzināt cenu piedāvājumus.
"Var piezvanīt savam apdrošinātājam, var paskatīties cenu salīdzināšanas platformās, var citam apdrošinātājam piezvanīt un palūgt salīdzināt cenas. Visi šie līdzekļi ir labi, galvenais šajā gadījumā būtu pameklēt pa tirgu un nepaļauties uz viena apdrošinātāja piedāvājumu, un arī nepaslinkot, bet paskatīties pa dažādiem termiņiem – neņemt obligāti ceturksni, paskatīties pusgada vai gada polisi," sacīja Abāšins.
Tātad nedaudz dārgākas OCTA polises tik tiešām ir kļuvušas, taču katrs gadījums ir jāskatās individuāli un, veltot dažas minūtes salīdzināšanai, var ietaupīt gana prāvu naudas summu, secināja "4. studija".