Revidents

«Revidents». Kā izvēlēties Ziemassvētku eglīti?

Revidents

Revidents. Kā izvēlēties Ziemassvētku eglīti?

Revidents. Kā rīkoties, ja lidojumu atceļ vai pārceļ?

Atcelts vai pārcelts lidojums. Kādas ir patērētāju tiesības

Ja lidojums atcelts vai pārcelts Covid-19 pandēmijas radušos ierobežojumu vai citu ārkārtas apstākļu dēļ, patērētājam pienākas par biļetēm iztērētā nauda, taču ne cita veida kompensācijas, Latvijas Televīzijas (LTV) raidījumam “Revidents” skaidroja Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Santa Zarāne.

Jaunais “Revidents”

Latvijas Televīzijas (LTV) jaunajā sezonā raidījums “Pārtikas revidents” maina nosaukumu un pievēršas plašākam tematu lokam.

Turpmāk pirmdienās plkst.18.55 LTV pirmajā kanālā būs skatāms jauns raidījumu cikls “Revidents”, kas katru nedēļu revidēs un risinās dažādus sadzīviskus, praktiskus un ikdienā noderīgus jautājumus. Raidījumu vadīs LTV žurnāliste Ieva Strazdiņa, kura ne tikai sarunāsies ar raidījumā atainoto nozaru speciālistiem un sabiedrības pārstāvjiem, bet arī ļausies dažādiem eksperimentiem, lai pārliecinātos par to, kā saņemtos padomus pavisam vienkāršā veidā realizēt dzīvē.

Ceļotāju tiesības lidojuma laikā aizsargā Eiropas Parlamenta un Padomes regula. Turklāt regula sargā gan tos pasažierus, kas ceļo Eiropas Savienības (ES) teritorijā, gan arī tos, kas uz ES ceļo no valstīm ārpus ES teritorijas. 

To, kas pasažierim pienākas, var mainīt tas, vai plānotais reiss atcelts vai pārcelts ārkārtas apstākļu, piemēram, pandēmijas ierobežojumu vai citu drošības apsvērumu dēļ, kā iespaidā lidmašīna nedrīkst pamest lidostu, skaidroja Zarāne.

Kad Covid-19 pandēmijas radušos ierobežojumu dēļ tika atcelti vai pārcelti vairāki reisi, PTAC saņēma ļoti daudz patērētāju jautājumu, zvanu un sūdzību. Daļa patērētāju bija dzirdējuši par Eiropas regulu, kura nosaka, ka par atceltajiem lidojumiem parasti pienākas kompensācija.

“Patērētāji sagaidīja, ka arī šajā gadījumā, ja tiek atcelts lidojums, tad ir ne tikai jāatmaksā biļetes naudas vērtība, bet, ka viņiem pienākas arī kaut kāda veida kompensācijas, taču šis ir arī izņēmuma gadījums, kad ārkārtas gadījumos kompensācijas nav jāizmaksā. Šis bija viens no tiem, jo pandēmija nav kaut kas, ko mēs varam ietekmēt. Tajā pašā laikā patērētājiem bija tiesības saņemt atpakaļ par lidojumu samaksāto naudiņu,” norādīja Zarāne.

Kad pienākas kompensācija?

Situācijas, kurās pasažierim pienākas atlīdzība vai kompensācija, var būt dažādas. Piemēram,  var būt tā, ka plānotais lidojums ir pārpildīts, un tajā vietas visiem pasažieriem nepietiek. Tādā gadījumā regula nosaka, ka apkalpe meklē brīvprātīgos, kas gatavi lidot vēlāk ar nākamo reisu. Ja tādu nav, kādam izlases kārtībā var atteikt iekāpšanu, un tad aviosabiedrība šim pasažierim piešķir ne tikai vēlāku lidojumu, bet arī kompensāciju. To aprēķina pēc plānotā ceļojuma apmēriem un šī summa svārstās no 250 - 600 eiro

Ja nākamais reiss uz izvēlēto galamērķi gaidāms drīz un pasažieris tur nonāks ne vēlāk kā četru stundu laikā, plānoto kompensāciju var samazināt pat par 50%.

PTAC pārstāve Zarāne skaidroja, ka tas pats attiecas arī gadījumiem, kad plānotais lidojums tiek atcelts vai kavējas ilgāk par divām stundām. Tad aviokompānijām ir pienākums parūpēties par pasažieri.

“Protams, [tas neattiecas, ja lido no] sava sākotnējā galamērķa lidostas, bet tad, ja mēs esam ārzemēs un mums tiek atcelts lidojums, tad aviokompānijai ir jānodrošina patērētājiem divi zvani vai e-pasti un jāparūpējas arī par dzērieniem un maltītēm.

Bet tad, ja tas reiss kavējas pietiekami ilgi (vairāk nekā divas stundas – red.), tad arī jānodrošina patērētājiem naktsmītnes un transfērs no lidostas uz viesnīcu un atpakaļ – no viesnīcas uz lidostu, lai, piemēram, nākamajā dienā patērētājs var atgriezties mājās,” stāstīja Zarāne.

Divi zvani un divi e-pasti, kas pasažierim pienākas, ieviesti jau agrāk, kad vēl teju katram līdzi nebija viedtālrunis vai dators, kā arī nebija izstrādātas patērētāju tiesības, taču tās ceļotājiem pienākas arī mūsdienās. Tas nozīmē – ja ceļotājs ir lidostā un viņam jāpaziņo par to, kur viņš atrodas un ka kavēs, bet pašam nav iespēju sazināties, aviokompānijai šīs saziņas iespējas ir jānodrošina.

PTAC pārstāve minēja, ka kompensācija par laikā nenotikušu ceļojumu patērētājam pienākas arī tad, ja ceļotājs par šīm izmaiņām tiek informēts mazāk nekā divas nedēļas pirms plānotā lidojuma.

Ja uz izvēlēto galamērķi jālido ar vairākiem reisiem, Zarāne mudināja labāk izvēlēties savienotos reisus – tā pasažieris būs labāk pasargāts, ja mainās plānotā lidojuma laiks: “Jo tad, ja tiek atcelts vai kavējas viens no lidojumiem, tad aviokompānijai pienākums pasažierim piedāvāt šos risinājumus, lai nokļūtu galamērķī vai nokļūtu izlidošanas lidostā.”

Ar aviosabiedrību labāk sarakstīties

PTAC pārstāve aicināja visu komunikāciju ar aviosabiedrību risināt rakstveidā un, ja uzņēmums nerīkojas godprātīgi, patērētājam jāvēršas uzraugošajā iestādē.

“Uzraugošā iestāde ir atkarīga no tā, no kurienes patērētājs plānojis izlidot, savukārt, ja lido no valsts ārpus Eiropas Savienības, tad – kurā valstī plāno ielidot. Šī [Eiropas Parlamenta un Padomes ] regula paredz to, ka katrā valstī ir uzraugošā iestāde. Latvijā tas ir Patērētāju tiesību aizsardzības centrs,” stāstīja eksperte. Tātad, ja ceļotājs plāno izlidot no Rīgas uz kādu citu valsti un, dodoties ceļā, rodas sarežģījumi, kurus komunicējot ar aviosabiedrību nevar atrisināt, jāvēršas PTAC.

“Bet tad, ja tiek lidots no citas valsts uz Latviju, tad ir jāvēršas uzraugošajā iestādē tajā valstī,” papildināja Zarāne.

Vienlaikus eksperte arī mudināja ceļotājus būt saprotošiem, jo it sevišķi pēdējo divu gadu laikā atcelto lidojumu un ārkārtas situācijas dēļ aviokompāniju slodze ir bijusi ļoti liela

un ne vienmēr tik īsā termiņā, kā patērētājs vēlas, ir iespēja atbildēt uz iesniegtajiem jautājumiem.

“Taču, ja komunikācija noris rakstveidā, tad viņiem ir pienākums atbildēt un situāciju risināt,” norādīja Zarāne.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Vairāk

Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt