4. studija

Kā mākslīgā intelekta strauji augošā popularitāte var ietekmēt eksāmenu darbus?

4. studija

Kāpēc, gaidot valsts apmaksātu medicīnisko palīdzību, nākas zaudēt darbu?

Kāpēc pansionātā, kas izmaksā ap 2000 eiro mēnesī, pašiem jāpērk higiēnas preces?

Prestižā aprūpes centra «Lapsas» piegādātājs seniorus atstājis bez vajadzīgajām higiēnas precēm

Pirms pieciem gadiem Mārupes novadā tika atklāts jauns, mūsdienīgs senioru aprūpes centrs "Lapsas", kurā uzturēšanās gan izmaksāja ļoti dārgi. Tagad pakalpojums pašvaldības līdzfinansējuma dēļ kļuvis pieejamāks, tomēr aprūpes centrā mītošo senioru tuviniekiem, neskatoties uz dārgo uzturēšanos, nācies pašiem nodrošināt higiēnas preces, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija". Aprūpes centra vadība norāda – vainojams piegādātājs, kurš nav pildījis līgumsaistības.

Uzņēmums "Senior Group" bija pirmais Latvijā, kas senioriem sāka piedāvāt pasaulē iecienītu sociālās aprūpes veidu – vecumdienas pavadīt ģimenei tuvos apstākļos. Seniori šeit dzīvo privātā mājā, kurā rūpi par sirgstošiem senioriem uzņemas aprūpētājs. Līdzīgi kā tas notiek SOS bērnu ciematos, kur par bērniem bāreņiem ģimeniskos apstākļos rūpējas audžuvecāki.

Pirms pieciem gadiem Mārupes novada "Lapsās" tika atklāta pirmā senioru rezidence. Patlaban ciematā sešās privātmājās dzīvo 76 seniori.

Aprūpes centra "Senior Group" vadītāja vietniece Elizabete Platupe pastāstīja, ka aprūpe notiek, vadoties pēc profilu sistēmas, kas pirmo reizi attīstīta Francijā 1975. gadā. "Profilēšana notiek no A līdz J. A ir tas vieglais profils, kur cilvēks nav atkarīgs no mums, no aprūpētājiem, un J diemžēl ir smags. Smags nozīmē – paliatīvs, gulošs un pilnīgi atkarīgs no mūsu aprūpētājiem. Protams, izmaksas ir atkarīgas no profila," norādīja Platupe, paskaidrojot, ka, piemēram, A profila iemītnieka izmaksas diennaktī ir aptuveni 30 eiro, bet veselības stāvokļa ziņā sarežģītāku iemītnieku diennakts izmaksas svārstās no 68 līdz 78 eiro.

Lai seniors varētu uzturēties šajā aprūpes centrā, viņam jāmaksā 85% no savas pensijas un invaliditātes pensija, ja tāda piešķirta. Kopš 1. maija ar līdzfinansējumu palīdz arī Rīgas domes (RD) Labklājības departaments – līdz pat 800 eiro katru mēnesi. 

Taču ģimenes modeļa aprūpes centram ir jāievēro pašvaldības prasības.

RD Labklājības departamenta galvenā speciāliste, eksperte Ludmila Ozola norādīja, ka viena no prasībām ir vienā istabiņā  neizvietot vairāk kā trīs personas. "Reizēm kāds argumentē, ka nav nekas briesmīgs, ka varētu būt četras, bet tā ir viena no mūsu prasībām. Tad ir vēl viena no mūsu prasībām, ka vienā grupā nedrīkst būt vairāk kā 16 personas. Mēs maksimāli radām to vidi tādu, ar šo ģimenes tipa pakalpojumu, ka personu skaits ir minimāls. Varbūt lielās institūcijās tie ir 200–300 klienti un tā tālāk," paskaidroja Ozola.

Platupe norādīja, ka, piemēram, ar demenci sirgstošam pacientam mēnesī par uzturēšanos aprūpes namā jāmaksā no aptuveni 1600 līdz 1800 eiro. Ar RD atbalstu izmaksas tuviniekiem jau vairs nav tik lielas.

Neskatoties uz to, kopējās izmaksas patiešām ir augstas, tāpēc kāda seniora radinieki pauduši neizpratni par to, ka kopš aprīļa tuviniekiem par savu naudu ir jāpērk aprūpes nama iemītniekiem higiēnas preces.

"Mūsu radinieks nonāca aprūpes centrā "Lapsas", jo viņam nepieciešama diennakts aprūpe, kādu paši nodrošināt nevarējām. Pansionāts ļoti glauns un arī dārgs. Izmaksas mēnesī ir tuvu 2000 eiro, bet jau kopš aprīļa mums par savu naudu jāpērk un jāved pensionāram gan pamperi, gan higiēnas lietas. Kāpēc? Vai to izmaksas nav iekļautas pakalpojuma cenā?" neizpratni pauda kāda raidījuma "4. studija" skatītāja.

Aprūpes centrā apgalvoja, ka šāda neērta situācija, kad higiēnas lietas lūgtas senioru radiniekiem, esot bijusi tikai garo maija brīvdienu laikā. Pamperu un citu senioriem nepieciešamo inkontinences līdzekļu piegādātājs bez brīdinājuma nav pildījis līgumā atrunāto un atstājis "Lapsās" dzīvojošos seniorus bez nepieciešamajām ērtībām.

Lai gan higiēnas preču piegādātāja, uzņēmuma SIA "Caerus Distribution", pārstāve solīja savu skaidrojumu, kāpēc piegādātājs aprūpes centru nebija savlaicīgi brīdinājis par nepieciešamo higiēnas preču piegādes kavēšanos, īsi pirms norunātā intervijas laika tā tomēr atcelta.

RD Labklājības departamentā skaidroja, ka jautājumam, kā rīkoties, ja, piemēram, piegādes firma nav bijusi uzdevumu augstumos un seniors palicis bez nepieciešamajām higiēnas lietām, būtu jābūt atrunātam līgumā. Aprūpes centram jau līgumā jānorāda konkrēts higiēnas preču skaits, kas ietilpst pakalpojuma maksā, bet pārējais tuviniekiem jāfinansē pašiem.

Uzņēmums "Senior Group" piegādātājam nolaidību nav piedevis un līgumsaistības jau pārtraucis.

Visiem, kam radušies zaudējumi, pērkot tuviniekiem pamperus un higiēnas paladziņus, aprūpes centrs ir gatavs zaudējumus atlīdzināt.

Aprūpes centrs aicināja ikvienu seniora radinieku rūpīgi izlasīt līgumu, kurā visas situācijas ir atrunātas, un, ja rodas neērtības vai jautājumi, uzreiz vērsties pie uzņēmuma vadības.

Rīgas pašvaldībā uz sociālās aprūpes centru pakalpojumu patlaban gaida 444 personas.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti