4. studija

Ceturtā studija

4. studija

(Zīmju valodā). 4. studija

Kāpēc pasažieri nevēlas samierināties ar "Rīgas satiksmes" biļešu reformu?

Studenti skumst pēc likvidētās 30 centu biļetes «Rīgas satiksmes» transportos

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Pāris mēnešus pēc "Rīgas satiksmes" sabiedriskā transporta biļešu tarifu izmaiņām dažas iedzīvotāju grupas aizvien nemierā ar jaunajām cenām – rīdzinieki sūkstās, ka brīvdienās vairs nav 60 centu biļetes, bet studenti, kuri kopš kovida pandēmijas un energocenu kāpuma dēļ daļu nodarbību aizvada attālināti, nav apmierināti, ka ir spiesti pirkt mēnešbiļeti, un slavē iepriekšējo kārtību, kad par braucienu bija jāmaksā 30 centi, vēstīja Latvijas Televīzijas raidījums "4. studija".

Kopš janvāra "Rīgas satiksme" piedāvā 40 biļešu veidus iepriekšējo 134 vietā. Piemēram, gan studentiem, gan pašvaldības iestāžu pedagogiem, gan medicīnas darbiniekiem tagad ir vienāda atlaide.

Pēc "Rīgas satiksmes" biļešu cenu maiņas apmierināti jūtas tie pasažieri, kuriem jābrauc katru dienu. Taču, piemēram, rīdzinieki, kuriem sabiedriskais transports nav nepieciešams bieži, jūtas atstumti malā.

Brīvdienu biļetes rīdziniekiem

"4. studijas" skatītāja Ohanna raidījumam norādīja: "Agrāk "Rīdzinieka kartes" īpašnieki vismaz nedēļas nogalē stundas biļeti varēja iegādāties par 60 centiem. Tagad jāmaksā 1,50 eiro tāpat kā darbdienās. Lai arī biļete ir derīga pusotru stundu, aizbraukt, piemēram, iepirkties vai pastaigāties pa Mežaparku nevar paspēt. Kāpēc man kā rīdziniecei priekšrocība pilsētas sabiedrisko transportu vismaz brīvdienās izmantot lētāk ir atņemta?"

Kā skaidroja "Rīgas satiksmē", iemesls, kāpēc daļa rīdzinieku tagad jūtas apdalīti, ir tāds, ka brīvdienās braukuši pārāk reti.

Uzņēmuma Sabiedrisko attiecību nodaļa vadītāja Baiba Bartašēviča-Feldmane norādīja: "Strādājot tieši pie biļešu sarakstiem vai veida, mēs skatījāmies arī 60 centu biļetes –, tās bija ļoti, ļoti maz izmantotas. Jā, atsevišķiem cilvēkiem, kas brauc tikai brīvdienās, varbūt ir mazlietiņ dārgāki šie braucieni palikuši. Bet šis klientu loks ir salīdzinoši ļoti neliels pret visu pārējo."

Protams, var strīdēties, vai 1,50 eiro par pusotru stundu ir tikai mazliet dārgāk nekā 60 centi par stundu, ja ņem vērā, ka nokļūt  turp un atpakaļ ir grūti paspēt jebkurā no šiem diviem laika posmiem.

Par iepriekšējo cenu pirktie e-taloni bija derīgi līdz marta sākumam. Tagad par neizmantotajiem braucieniem var saņemt iztērēto naudu, rakstot iesniegumu "Rīgas satiksmes" mājaslapā.

Bartašēviča-Feldmane norādīja, ka uzzināt, vai e-talonā ir kādas biļetes, var jebkurā e-talonu tirdzniecības vietā, pavaicājot kartes satura izdruku, kur redzami arī biļešu iegādes datumi.

Studentiem ar atlaidi tikai mēnešbiļete

Jautājums par biļešu reformu ir arī studentiem, kuriem iepriekš brauciens Rīgas sabiedriskajā transportā izmaksāja 30 centus, taču tagad par vienu eiro lētāk nekā agrāk, proti, par 15 eiro, var iegādāties mēnešbiļeti. Ja studentam mēnešbiļetes nav, tad tāpat kā visiem jāpērk pusotras stundas biļete par 1,50 eiro.

Studente Līna "4. studijai" sacīja: "Ļoti nepatīk. Šausmas tas ir. Tāpēc, ka es ļoti bieži braukāju ar tramvaju, bet ne tik bieži, lai pirktu mēnešbiļeti. Tad man sanāk pirkt mēnešbiļeti, jo tas tomēr ir izdevīgāk, un tad es pārmaksāju."

Savukārt studente Esenija, vaicāta, vai ir apmierināta ar jauno sistēmu, norādīja: "Pagaidām jā. Tā kā tas ir 15 eiro, tā kā es strādāju, man vienkārši patīk."

Tikmēr studente Lizete pauda: "Atmaksājas tādā gadījumā, ja ir daudz lekciju un ja jābūt bieži, vairākas reizes nedēļā fakultātē. Tad jā. Bet, piemēram, tā kā februārī mums bija tikai dažas reizes nedēļā jābūt fakultātē, tad izdevīgāk ir, ja būtu tā vienreizējās biļetes atlaide."

Uzņēmumā "Rīgas satiksme" skaidroja, ka

studenti ir viena no aktīvākajām iedzīvotāju grupām, kas noteikti brauc ne tikai uz mācībām, tādēļ vairumā gadījumu mēnešbiļete atmaksājoties ar uzviju.

"Atšķirībā no citām Latvijas pilsētām, kur arī studentiem tiek nodrošināta atlaide, Rīgā šī atlaide ir arī vasarā, arī tad, kad studentiem nav mācību," pauda "Rīgas satiksmes" pārstāve.

Studentu vajadzības izmantot sabiedrisko transportu ir ļoti dažādas. Šobrīd izdevīgā situācijā ir tie studenti, kuriem vairākas reizes dienā jāpārbrauc no vienas augstskolas ēkas uz citu. 

Latvijas Studentu apvienības prezidente Liene Levada norādīja: "Bet mums ir līdz 50% attālinātā studiju iespēja pēc kovida. Un augstskolas energokrīzes iespaidā šo iespēju ļoti aktīvi izmanto, ņemot vērā, ka ir grūti apmaksāt apkures rēķinu un elektrības rēķinus. Un tad ir situācija, ka studentiem ir jābrauc tikai reizi vai divas reizes nedēļā uz augstskolu, un viņiem tas sanāk daudz neizdevīgāk."

Arguments, ka bonuss ir lētās mēnešbiļetes iegāde arī vasarā, neiztur studentu kritiku, jo daudziem maģistrantūras un rezidentūras studentiem mācības notiek arī vasaras mēnešos. Latvijas Studentu apvienība veikusi trīs dienu aptauju, kur piedalījušies 7000 studentu. Tajā secināts, ka to studentu skaits, kas kā savu primāro pārvietošanās līdzekli izmanto sabiedrisko transportu, samazinājies gandrīz par 30%.

"Rīgas satiksmes" Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja norādīja: "Cik zinu, pagājušajā nedēļā bijusi tikšanās Rīgas domē ar domes pārstāvjiem un mūsu vadību. Runāts ar studentu pārstāvjiem, un ir vienošanās, ka skatīsimies, kā šī biļešu izmantošana sākās tajā brīdī, kad ir tikai jaunā biļete. Vai tiešām studenti nebrauc nemaz, vai brauc tikai vienu vai divas reizes nedēļā."

Studentu apvienības prezidente gan neuzskata, ka domes un "Rīgas satiksmes" pārstāvji vēlējās sadzirdēt studentu sāpi.

"Par vienošanos to gluži nevar saukt. Mēs šobrīd runājam ar Studentu apvienības biedriem un domājam, kā tālāk virzīties," pauda Levada.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti