Kamēr ikdienas dzīvē fotografēšana kā hobijs ir dažādu atmiņu iemūžināšana, profesionāļiem tā ir vēstures dokumentēšana. Tā ir lielākā atšķirība, vērtēja Pālēns.
Ja cilvēks fotografē atmiņām, viņš iemūžina savus tuvos vai ko citu sev tajā brīdī svarīgo. Mūsdienās bildes tiek uzņemtas arī sociālajiem tīkliem, lai kaut ko atrādītu vai parādītu citiem.
"Es domāju, ka viss pašā sākumā sākas ar interesi par kaut ko. Katram cilvēkam intereses ir mazliet citādākas, kādam tā var būt ģimene, draugi, bērni un tā tālāk, bet pats svarīgākais ir interese.
Tad mums ir kaut kāds instruments – tā var būt profesionāla kamera, tas var būt telefons, tur pat lielas atšķirības nav, bet viss sākas ar interesi un vēlmi kaut ko iemūžināt un dokumentēt," pauda Fjodorovs.
Līdz ar to katram, kurš vēlas nodarboties ar fotografēšanu, pirmkārt, jāuzdod sev jautājums, kas īsti mani interesē – ko es vēlos fotografēt, ieteica Fjodorovs.
Fotografēšanas žanru un jomu ir ārkārtīgi daudz – ainavu, arhitektūras, sociālu notikumu, dokumentālie, modes, portretu, komerciālie foto un vēl, un vēl. Ar ko lai sāk?
"Es domāju, ka jāsāk ar visu un tad jāskatās, kas no tā sanāk vislabāk, kas citiem patīk no tā, ko esi nofotografējis. Jo citu vērtējums arī parādīs, kas īsti izdodas," ieteica Pālēns.
Viņš aicināja nekautrēties savas fotogrāfijas izvietot internetā un lūgt citu fotogrāfu viedokli par tām. Pālēns pats kļuvis par profesionālu fotogrāfu, sākumā iemūžinot dažādas dabas ainavas, kā arī radot makro attēlus – tuvumā nofotografējot dažādus kukaiņus, puķes. Tāpat ik pa laikam viņš fotografējis arī kāzas.
"Lēnā garā mācoties un daudz fotografējot, liekot bildes internetā un dabūjot arī vērtējumu, pamazām manas fotogrāfijas nonāca presē.
Pamēģināju un sanāca, un cilvēki saprata, ka man tas skatījums ir, ka es māku tos momentus noķert un sajēdzu, kas tur īsti notiek, kam tajā kadrā jābūt. Tā es sāku strādāt presē un strādāju jau kādus padsmit gadus," savā pieredzē dalījās Pālēns.
Tikmēr Fjodorovs fotogrāfiju studēja koledžā Londonā. Dzīvojot svešā valstī, ar citu kultūru un valodu, viņam ļoti interesanta šķitusi ielu fotogrāfija. Ik dienu viņš devās garās pastaigās pilsētā un iemūžināja visu, kas šķitis interesants.
Runājot par to, kāda tehnika nepieciešama, lai sāktu fotografēt vai fotografēšanu no hobija līmeņa pārnestu jau nākamajā, Pālēns norādīja, ka to vislabāk ieteiks speciālisti veikalā, taču sākumā dārgas un sarežģītas ierīces noteikti nav nepieciešamas.
"To nosaka arī tas, cik liela ir rocība. Var nopirkt ļoti dārgu tehniku, var nopirkt ne tik dārgu, bet nav jau baigi svarīga tā tehnika sākumā, jo tev ir jāmāk ar to darboties. Respektīvi, ja tu nopērc fotoaparātu, tev jāsaprot, kā tas strādā. To visu var apgūt internetā ļoti viegli, ir arī dažādi kursi," stāstīja Pālēns.
Fotogrāfs uzsvēra, ka pamata zināšanas par to, kā darbojas kurš fotoaparāts, ļoti viegli var apgūt internetā, taču pašu prasmi fotografēt gan nē – to iemācīs tikai prakse.
"Vispār fotografēt nevar iemācīt – tas vai nu ir, vai nu nav. Tehniski var iemācīties, ko katra podziņa nozīmē un ko izmantot kādā brīdī, kādos gaismas apstākļos, visas gaismas jutības, slēdžu ātrumus un tā tālāk, bet tas ir tikai tehniski," skaidroja Pālēns.
Arī Fjodorovs norādīja, ka tehniskā barjera fotografēšanā mūsdienās ir ļoti zema. Nav nepieciešami ārkārtīgi dārgi fotoaparāti, lai uzņemtu kvalitatīvas fotogrāfijas.
"Ar ko sākt? Es noteikti sāktu ar to instrumentu, kas cilvēkam jau ir, un īstenībā mums visiem jau ir mobilie telefoni. Ja mēs papētām, kādi tie ir, tie īstenībā ir ļoti labas kvalitātes, īpaši, ja runājam par jaunākajiem. Dažreiz cilvēkiem ir maldīgs priekšstats, ka, lai sāktu nopietni fotografēt, ir vajadzīga kamera. Kaut kādā posmā tā varētu būt taisnība, bet pašā sākumā svarīgākais ir saprast, kas tevi interesē, ko tu vēlies fotografēt, jo kamera ir tikai instruments," uzsvēra Fjodorovs.
Pēc tam, kad ir skaidrs, kurā virzienā ir vēlme doties, jau var skatīties dažādas izglītības iespējas. Fotogrāfiju var apgūt pašmācības ceļā, var doties uz dažādiem kursiem, var mācīties skolās un pat augstskolās, iegūstot profesionālu izglītību. Tālāk jau, kad izvēlēts savs fotogrāfijas virziens, ar laiku var iegādāties arī tieši tam piemērotu tehnisko aprīkojumu. Sporta notikumu iemūžināšanai vajadzēs viena veida tehniku, arhitektūras vai kāzu fotogrāfijām – citu. To visu var apgūt caur pieredzi un praksi.