Sadaļas Sadaļas

Pirmās dienas Rīgā bija grūtas. Saruna ar tehnoloģiju uzņēmēju Muhamedu Gaitu no Ēģiptes

Muhameds Gaits ir tehnoloģiju uzņēmējs un kriptovalūtas tirgotājs no Ēģiptes. Viņš Baltijas valstīs dzīvo jau kopš 18 gadu vecuma. Latvijā viņš pirmoreiz ieradies, lai Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU) studētu par avioinženieri. Dzimis izgudrotājs, viņš sāka pārdot programmatūru, ko bija radījis 16 gadu vecumā savā dzimtajā pilsētā Aleksandrijā.

ĪSUMĀ:

Sākuma gadi Rīgā

“Tas bija 2009. gadā, kad es saņēmu vēstuli no RTU par uzņemšanu. Biju par to ļoti priecīgs, ātri sakārtoju papīrus un ierados Latvijā 2010. gada martā. Atceros, ka tajā dienā, kad ierados, bija tik auksts, ka nebiju tam sagatavojies, man bija tikai plāna jaka,” atsauca atmiņā Muhameds Gaits.

“Iedraudzēties nebija grūti, es iepazinos ar jauniem cilvēkiem gandrīz visur, kur gāju. Latvieši ir draudzīgi cilvēki, un ir viegli komunicēt, īpaši ar mūsu paaudzi – mēs visi apmeklējam gandrīz vienas un tās pašas vietas un runājam angliski,” pauda uzņēmējs.

Muhamedam gan sākumā bijis grūti atrast darbu. “2010. gadā bija mazliet grūti atrast darbu tikai angļu valodā, tolaik es tikko biju ieradies Latvijā un vēl nemācēju latviešu valodu. Es atradu darbu amerikāņu ceļojumu aģentūrā, kas palīdzēja ceļotājiem rezervēt biļetes, darīju to apmēram 3 gadus un pēc tam mainīju karjeru," pastāstīja uzņēmējs.

Viņaprāt, pēdējos sešos septiņos gados šis tas ir mainījies, un daudzi starptautiskie uzņēmumi Rīgā piedāvā darba vietas angļu valodā.

“Manas pirmās dienas Rīgas dzīvē bija grūtas, bija jāpieliek daudz pūļu apvienot darbu ar studijām. Man bija pietiekami daudz jānopelna, lai samaksātu par skolu, dzīves izdevumiem utt.

Turklāt es arī vienlaicīgi centos uzsākt savu biznesu, un, jo grūtāk tas kļuva, jo grūtāk bija atkāpties no uzsāktā. Es sev vienmēr esmu atgādinājis, ka esmu aizgājis tik tālu un tagad ir par vēlu mest visu pie malas. Ir bijušas dienas, kad es burtiski gribēju visu pamest, bet es ātri sapratu, ka pat tad, ja kaut kādā brīdī no visa atsakies, tu joprojām nevari atgriezties sākumpunktā, pat ja to vēlies,” sacīja Muhameds Gaiti.

Pirmie soļi biznesā

Muhameds Rīgā ieradās 2010. gadā, kad droni bija ļoti aktuāla tēma. Viņš projektēja salokāmo kabatas dronu "Drofie", jo lielākā daļa dronu tajā laikā bija ļoti lieli. "Drofie" projekts ieguva līdzekļus no Šveices, un izdevās attīstīt produktu, kas tagad tiek pārdots "Amazon".

Muhameda jaunākais uzņēmums, ko viņš uzsāka 2017. gadā, ir "Zeew", ko izrunā “ziiiu” – gluži kā skaņa, kad kaut kas ātri pašaujas garām. Uzņēmuma pirmsākumos "Zeew" darbojās kā piegādes pakalpojums pēc pieprasījuma, piegādājot iepakojumus ar dronu un robotu starpniecību.

Kādu laiku uzņēmums darbojās labi, bet nepietika pieprasījuma, tāpēc tika nolemts spert soli pārtikas piegādātāju tirgū. "Zeew" sāka pelnīt labi, bet pēc tam uzņēmuma veidotāji nolēma izveidot paši savu platformu, līdzīgu "Wolt" vai "Uber Eats". Taču tas bija izaicinošs tirgus, kas konkurē ar šiem lielajiem uzņēmumiem.

“Mūsu pieredze palīdzēja mums radīt patiešām lielisku, stabilu tehnoloģiju, kas galu galā mums palīdz šobrīd, darbojoties kā programmatūras nodrošinātājam. Mēs nevarējām konkurēt ar "Wolt", jo tirgus bija mazs, tāpēc šo platformu slēdzām pēc 7 mēnešiem, bet tad nolēmām laist tirgū pašu tehnoloģiju. Tieši tad mēs sākām pelnīt naudu un pārdot sistēmu cilvēkiem visā pasaulē," stāstīja uzņēmējs.

Tā 2018. gadā uzņēmums laida tirgū programmatūru, kas jebkuram uzņēmumam pasaulē ļauj piedāvāt piegādes pakalpojumus. "Zeew" sāka iekasēt vienreizēju maksu par kurjerprogrammām, bet pēc gada uzņēmums pieauga par vairāk nekā 1000%.

"Zeew" tagad ir komanda ar 20 darbiniekiem, un turpina piesaistīt cilvēkus.

“Mēs sapratām, ka pēc lietotnes laišanas tirgū mūsu klientiem joprojām ir nepieciešama mūsu programmatūras uzturēšana un jaunu funkciju veidošana. Katram jaunam tirgum ir savas vajadzības, piemēram, maksājumu integrācija vai samaksa vadītājam. Tāpēc mēs nolēmām piedāvāt SAAS (“software as a service”, programmatūra kā pakalpojums, mēnesī maksājot fiksētu maksu par pakalpojumu). Un kopš tā laika "Zeew" sāka ļoti ātri izplatīties – šobrīd mēs atrodamies vairāk nekā 70 valstīs, esam noslēguši labus investīciju posmus, un mēs joprojām augam.”

Pašlaik "Zeew" izmanto arī Āzijā un Dienvidamerikā. Tā attālinātā komanda ir bāzēta Igaunijā, Ēģiptē un Indijā.

Veiksmes atslēga – automatizācija

“Automatizācija ir atslēga. Piemēram, reģistrēšanās ir automatizēta. Ikviens var atvērt savu piegādes pakalpojumu kā “Uber Eats” mūsu tīmekļa vietnē nepilnu 5 minūšu laikā. Mēs ļaujam restorāniem pašiem nodrošināt piegādes pakalpojumus un noteikt samaksu par tiem. Paši to neapzinoties, mēs radījām jaunas iespējas – cilvēkiem atrisinājām problēmas. Jo vairāk mēs runājām ar restorānu īpašniekiem, jo vairāk mēs sapratām, ka tehnoloģijas, kuras mēs būvējām, lai konkurētu ar lielajiem spēlētājiem, atrisina arvien lielākas problēmas," stāstīja Muhameds.

Uzņēmējs skaidroja, ka ne visi piegādes tirgi ir piesātināti vai attīstīti. Piemēram, Latīņamerikā un Āzijā piegādes pakalpojumu tirgus joprojām ir neapgūts.

Uzņēmuma taktikas pamatā bija diversifikācija, kas ļauj platformu un programmatūru izmantot pārtikas piegādēm, aptiekām. Vācijā "Zeew" izmanto, lai piegādātu apģērbus, elektroniku un preces kā, piemēram, maskas.

"Mūsu produktus var izmantot no A līdz Z bez mūsu iejaukšanās – klientu problēma tiek atrisināta mūsu tīmekļa vietnē. Mana komanda veica fenomenālu darbu, lai visu padarītu automātisku," uzsvēra uzņēmējs.

Pandēmija kā iespēja uzrāvienam

“Līdz ar Covid nozare ir pilnīgi mainījusies, un patērētāju uzvedība ir mainījusies. Pašlaik cilvēki ir pieraduši, ka lietas pērk tiešsaistē, un arī pēc pandēmijas cilvēki nepārstās pirkt preces tiešsaistē, jo ir sapratuši, ka var nopirkt visu, neizejot no mājām," stāstīja Muhameds.

Pandēmijas laiks uzņēmumam bijis veiksmīgs. Pandēmija pasauli skāra tieši brīdī, kad uzņēmums savu tehnoloģiju sāka pārdot uzņēmumu īpašniekiem, ļaujot tiem pārnest savas preces pārdošanu uz tiešsaistes tirgu.

Tāpat uzņēmējs norādīja, ka šis laiks daudz devis izpratnei par to, cik svarīga ir atgriezeniskā saite ar klientu.

Ieteikumi un padomi jaunajiem uzņēmējiem

Dokumentācija. Sākot darbu, pārliecinieties, vai jums ir dokumenti/juridiskie dokumenti, it īpaši, ja strādājat kopā ar līdzdibinātāju. Reizēm cilvēki pēc kāda laika zaudē motivāciju vai interesi, tāpēc ir svarīgi, ka līdzdibinātāji iegulda kapitāla daļu uz 4 gadiem, kaut arī sāks atgūt peļņu tikai pēc viena gada.

Intelektuālais īpašums. Ja jums ir izgudrotājs, kas būvē tehnoloģiju, un viņš pēc viena mēneša pamet uzņēmumu, jums vajag sakārtot intelektuālā īpašuma jautājumu. Tātad intelektuālajam īpašumam būtu jāpieder uzņēmumam, nevis personai.

Īpašumtiesības. Muhameds neiesaka īpašumtiesības sadalīt 50/50, jo, viņaprāt, izpilddirektora un tehniskā direktora darbs nav mērāms vienādi; ja tehniskais direktors rada lielisku produktu, taču nav izpilddirektora, kas to pārdod, produkts kļūst neizmantojams.

Darbinieki. Iesākumā izmantojiet lētus resursus, piemēram, "Fiverr", "Upwork" un "Freelancer", cik vien iespējams. "Es iekustināju "Zeew" no sava virtuves galda – nolīgu divus cilvēkus no Indijas, katru par 300 dolāriem mēnesī," atklāja Muhameds.

Automatizācija. “Tehnoloģiju ziņā automatizācija nodrošina apjomu. Automatizācijas principus var piemērot jebkuram uzņēmumam," sacīja Muhameds.

Nav jāsaka “jā” visam. Katram tirgum un klientam ir dažādas problēmas, un ir jāpielāgojas tām. Tādēļ uzņēmējs norādīja, ka nav jāsaka “jā” katram klienta pieprasījumam. Ja klients lūdz pakalpojumu, jāpadomā, vai tas būs noderīgs daudziem citiem klientiem.

Reklāmai nav jātērē tūkstoši. Daudzi cilvēki domā, ka jātērē 2000 eiro mēnesī "Facebook" vai citās digitālajās reklāmās. Ja ir nauda, to ir viegli iztērēt. Ja nav naudas, jāatrod radoši veidi, kā nodarboties ar mārketingu. “Līdz šim mums nav bijuši mārketinga darbinieki. Cilvēki ieklausās citu cilvēku stāstītajā, tāpēc personīgās rekomendācijas ir būtiskas. Vajadzētu noskaidrot, kur atrodas jūsu mērķa auditorija, piemēram, forumā vai vietnē "YouTube"," pauda Muhameds.

Partnerības. Muhameds arī mudināja tā vietā, lai vērstos tieši pie patērētājiem, padomāt par partnerībām, kuras dotu pievienoto vērtību. Piemēram, partneris, kuram ir 200–300 klientu, kuri varētu gūt labumu no jūsu pakalpojumiem, palīdzēs sasniegt lielu auditoriju.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Cilvēkstāsti
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti

Informējam, ka LSM portālā tiek izmantotas sīkdatnes (angļu val. "cookies"). Turpinot lietot šo portālu, Jūs piekrītat, ka mēs uzkrāsim un izmantosim sīkdatnes Jūsu ierīcē. Uzzināt vairāk

Pieņemt un turpināt