Monopols

Dejotāja un horeogrāfe Vija Vētra. Saruna par dejošanu mūža garumā

Monopols

Uzņēmējs un tehnoloģiju festivāla līdzdibinātājs Uldis Leiterts

Modes māksliniece Agnese Narņicka: Katrai kolekcijai man ir savs varonis

Modes māksliniecei Agnesei Narņickai ir svarīgi personificēt savu kolekciju

“Sākumā ļoti svarīga ir ilustrācija, ne tik daudz domāt par apkaklītes formu vai krāsām, bet uzzīmēt, ieraudzīt to tipāžu, personāžu. Nav dots viens konkrēts virziens tēmām, kas saista,” par savu kolekciju veidošanu Latvijas Radio raidījumā “Monopols” stāstīja modes māksliniece Agnese Narņicka.

Māksliniece atklāja, ka viņai nav noteiktas formulas, kā rodas idejas kolekcijai. Parasti visgrūtāk ir radīt pirmās skices - ir kādas sajūtas, idejas, bet tās vēl nav konkretizējušās.

“Bieži var kāds cilvēks uz ielas ierosināt ideju stāstam, iedot sajūtas, tālāk pati būvēju savu stāstu. Sociāli vai kultūras ziņā aktuālas problēmas rosina,” atklāja Narņicka.

Viņai arī bijusi doma veidot īsfilmu vai vismaz aprakstu par savām kolekcijām un to attiecīgi pārdot kopā ar tērpu.

“Pircējam veikalā tas būtu interesanti, viņš citādi skatītos kaut vai uz T kreklu, ko iegādājas,” vērtēja Narņicka.

Stāstot par kolekciju veidošanu, Narņicka uzsvēra, ka svarīgi, lai no pirmās idejas izveidojas jau konkrēts personāžs.

“Beigās man tas ir kā tāds savs personāžs, ka spēju identificēt, kur viņš dzīvo, ko ēd, kādu mūziku klausās. Katrai kolekcijai man ir savs varonis,” stāstīja modes māksliniece.

"Bija kolekcija "Tūrists”, bet visa aizsākums radās ar to, ka es iedomājos cilvēku, kurš ir aizrautīgs entomologs.

Sāku pētīt slavenus entomologus, kāda ir viņu dzīve. Saskāros ar interesantiem stāstiem. Kad sāku pētīt vairāk par katru no šiem zinātniekiem, tad arī visas smalkās detaļas – cik jābūt kabatām, par apaviem, krāsām, džemperiem – kļuva skaidras. Tad ilustrācijas un skices paliek konkrētākas, viegli un dabiski nāk.”

Runājot par modi mūsdienās, Narņicka uzskata, ka šobrīd nav konkrētas piesaistes tam, kas ir modē.

“Noslēdzošie ir 90. gadi, kur ir izteiktas subkultūras, kas visspēcīgāk ietekmē modes tendences.  Mūzika ir spēcīgā saitē ar modi, tas iet roku rokā. Ne velti mūziķi, skatuves zvaigznes ir ieviesuši ko jaunu, ko mūsdienu dizaineri skatās, kas bija tad,” komentēja Narņicka. “Vienīgais, kas ir atšķirīgs, mode mūsdienās vairāk palīdz konkrētām grupām sagrupēties. Tie, kas ir vienā grupā, cits citu atpazīst pēc ģērbšanās stila. Varbūt pēc zīmola pazīst.

Mode mūsdienu cilvēkiem palīdz komunicēt un reizē spēj labi mānīt. Paslēpties, būt tam, kas neesi. Agrāk apģērbs spēcīgi noteica sociālo slāni, kurā atrodies.”

Agnese Narņicka ir mācījusies Rīgas Lietišķās mākslas koledžā (šobrīd Rīgas Dizaina un mākslas vidusskola), pēc tam gan bakalaura, gan maģistra grādu ieguvusi Latvijas Mākslas akadēmijā, kopā iezīmējot 11 gadu periodu modes izzināšanā. 

Viņa pati vērtē, ka tieši mācības Rīgas Lietišķās mākslas vidusskolā, izvēle apgūt radošo sfēru ir viņu veidojusi kā modes dizaineri un arī cilvēciskās attiecības ar kursabiedriem. “Man ārkārtīgi paveicās ar kursu. Nav bieži, ka viss kurss ir labi draugi. Ar daudziem vēl šodien ir kontakts,” atklāja Narņicka.

2012. gadā viņa izveidoja pati savu zīmolu "One Wolf". Savs zīmols radies, jo kā dizainere nav varējusi īsti atrast sevi nevienā no esošiem zīmoliem un arī esošie zīmoli nav bijuši tik stabili, lai pieņemtu darbā kādu ar savu vīziju.

“Ilgi domāju – nodarbojos ar modi, radu apģērbu, man tas ir nepieciešams, bet cik tas ir nepieciešams pārējiem. Beigās domāju, ka tas ir apģērbs, kas cilvēkiem vajadzīgs dzīvei. Tas ir viens no maniem stūrakmeņiem, veidojot kolekcijas. Lai kāda ideja ir kolekcijai apakšā, tas ir radīts dzīvei, tam jābūt ērtam, praktiskam, īpašam,” par saviem apģērbiem stāstīja Narņicka.

“Īpašam – noteikti citāds un pilnīgi atšķirīgs. Varbūt ir līdzīgs kaut kam: ir kādā veikalā melna žakete, bet es cenšos šo žaketi veidot tā, lai ir kāda dīvainība, pretstati, pat nelielas nepareizības – ir kādi sportiski elementi, miksēti ar klasiskiem.”

Šobrīd Agnese Narņicka ir arī pasniedzēja Latvijas Mākslas akadēmijā. Un pavasarī ir arī laiks studentu darbu skatēm.

“Ir jūtama iezīme, ja skatāmies uz studentu kolekcijām, dominē 90. gadu stils. Viņi tiecas uz šo gadu desmitu,” atklāj Narņicka. Par saviem studentiem viņa bilst, ka jaunajiem ir skaidrāka vīzija, viņi ir drosmīgāki, labāk zina, ko grib, un arī ļoti  plaši skatās uz informāciju.

Lai arī Narņicka pati ir dizainere, kas rada jaunus apģērbus, vērtējot modes biznesa nākotni, viņa atzīst, ka arī modes un apģērbu tirgus kontekstā ir jādomā par vides problēmām un sabiedrības izglītošanu.

"Mēs nonāksim pie tā, ka cilvēks vairāk domās, cik apģērbu viņam vajag un vai vajag “ātru” apģērbu,” uzskata Narņicka.

Protams, lielākā sabiedrības daļa varēs atļauties pirkt lētāko apģērbu, bet modes māksliniece uzskata, ka ar laiku vidējais cenu un kvalitātes segments, kas domās par ekoloģiju un ilgtspējību, ka tas nav tendencēm pakļauts apģērbs vienai sezonai, kļūs samērojamāks. Šāds apģērbs nebūs superlēts, bet tajā pašā laikā arī zīmola dēļ cena nebūs uzpūsta.

Saistītie raksti
Cilvēkstāsti
Dzīve & Stils
Jaunākie
Interesanti