Cilvēks ziņu virsrakstos – «Doždj» galvenais redaktors Tihons Dzjadko

Pēc tam, kad Nacionālā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padome (NEPLP) šonedēļ atņēma apraides atļauju Krievijas neatkarīgajam televīzijas kanālam TV "Rain", kas plašāk pazīstams ar nosaukumu "Doždj", Latvijas Radio ierakstu sērijā "Cilvēks ziņu virsrakstos" sarunājās un centās izzināt "Doždj" galveno redaktoru Tihonu Dzjadko.

Cilvēks ziņu virsrakstos – «Doždj» galvenais redaktors Tihons Dzjadko
00:00 / 07:05
Lejuplādēt

Dienu pirms NEPLP lēmuma pasludināšanas par apraides atļaujas anulēšanu "Doždj" Latvijas Radio satika Dzjadko pie Ziemassvētku tirdziņa Vecrīgā. Aiz izgreznotajiem namiņiem, kur pārdod karstvīnu, mirdzēja lielā egle un skaisti sniga sniegs, bet viņš stāvēja vientuļš, skumjš un nomākts. Atzinās, ka nevar sakopot domas. Sarunas laikā Dzjadko labi nostādītā balss atkal skanēja pārliecinoši, nervozu atmosfēru radīja tikai īsziņas, kas nepārtraukti pienāca uz galda noliktajā telefonā. Cerība, ka NEPLP, novērtējot šī telekanāla lomu Krievijas noziedzīgās politikas izgaismošanā, pēc trim noteikumu pārkāpumiem tomēr vēl dos iespēju labot ēterā pieļautās kļūdas, izdzisa otrdienas rītā. 

Valstiskā līmenī sagaidītai Latvijā ar sirsnīgu atbalstu, "Doždj" komandai nākas sākt apsvērt jaunus nākotnes scenārijus. Dzjadko Latvijas Radio atzinās: no sirds negrib braukt prom.

"Es ļoti mīlu Rīgu. Tā ir brīnišķīga pilsēta. Mēs šeit esam brīnišķīgi nobāzējušies. Mūsu bērni iet skolā. Mēs tagad sākam iepazīties ar šīs pilsētas noslēpumiem. Tāpēc es ļoti negribētu runāt par to visu pagātnē," sacīja Dzjadko.

Viņa dzīve šogad bijusi izkaisīta starp trim valstīm. Kopā ar sievu Jekaterinu Kotrikadzi, kura arī ir raidījumu vadītāja "Doždj", un tolaik vēl nepilnus divus gadus veco dēlu Mihailu marta sākumā viņi aizbēga no Krievijas uz Gruziju. Tur joprojām strādā daļa "Doždj" komandas. Dzjadko un Kotrikadze Latvijā ieradās 11. jūlijā. Viņai ir pusaugu dēls no iepriekšējām attiecībām, bet Dzjadko – divi bērni. Tāpat kā ukraiņu bērniem, arī Krievijas opozīcijas žurnālistu bērniem dzimtās mājas atņēmis karš.

Nepilnu nedēļu pēc kara sākuma Ukrainā Krievijas Federācijas ģenerālprokurors lika pārtraukt darbību gan kanālam "Doždj", gan Dzjadko iepriekšējai darba vietai, radiostacijai "Eho Moskvi" par pārraidēm, kurās šie mediji atmaskoja Krievijas militāristu zvērības Ukrainā. "Doždj" un tā galvenais redaktors Dzjadko ir pasludināti par Krievijai nevēlamiem ārvalstu aģentiem. Krievijā šādiem cilvēkiem, kuri iebrukumu Ukrainā sauc par karu, nevis par speciālo militāro operāciju, draud cietumsods. Jau marta sākumā stājās spēkā likums, kas Krievijas prezidentam Vladimiram Putinam deva tiesības ierobežot mediju darbību.

Krievijas opozīcijas žurnālistu ierašanos Latvijā, lai šeit strādātu, atbalstīja Latvijas Ārlietu ministrija, neliedzot viņiem humānās vīzas. No 25. februāra līdz 7. decembrim Latvijas pārstāvniecībās ārvalstīs Krievijas pilsoņiem, kas ir mediju darbinieki, izsniegtas 257 vīzas, bet 210 vīzas – viņu ģimenes locekļiem, apstiprināja Ārlietu ministrija. 

Latvijā patvērumu raduši lielo starptautisko mediju koncernu – BBC, "Deutsche Welle", ''Radio Brīvā Eiropa''  – darbinieki un Krievijas neatkarīgo mediju – "Meduza", "Novaja Gazeta" un "Doždj" –, kā arī citu mediju darbinieki.

NEPLP izsniedza "Doždj" raidīšanas licenci 6. jūnijā, bet pārraides no studijas Rīgā Krievijas opozīcijas televīzija sāka 18. jūlijā, nedēļu pēc galvenā redaktora Dzjadko ierašanās Latvijā.

Šajā pusgadā NEPLP sāka saskatīt arvien vairāk problēmu"Doždj" darbībā, kanālam uzlika arī 10 000 eiro naudassodu. Nav piepildījušies solījumi nodrošināt latviešu valodas audio celiņu. Fiksēts gadījums, kad Krievijas okupētā Krimas pussala kartē parādīta kā Krievijas, nevis Ukrainas teritorijas daļa. Dzjadko atzina – tā bija tehniskā darbinieka kļūda. Viņš pats 2014. gadā Krievijā parakstīja petīciju pret Krimas aneksiju. Krievijas armijas nosaukšanu par "mūsu armiju" Dzjadko skaidroja ar retoriku: tieši tā auditorijai Krievijā vislabāk likt just līdzatbildību par Putina karaspēka noziegumiem, bombardējot Ukrainas pilsētas un ciemus. Kļūdu raidījumā "Šeit un tagad", kur "Doždj" darbinieks Aleksejs Korosteļevs no Gruzijas studijas pauda līdzcietību vardarbīgi uz Ukrainu nosūtītajiem Krievijas puišiem un solīja palīdzēt ar aprīkojumu un elementārām ērtībām frontē, Dzjadko sarunā ar Latvijas Radio gan uzskatīja par nepieņemamu. 

Balstoties Valsts drošības dienesta rekomendācijās, kā nojaušams, tieši šīs kļūdas dēļ NEPLP otrdien kanālam "Doždj" apraides licenci atņēma, šo procesu pavadīja arī Latvijas politiķu spiediens.

Taujāts, vai Krievijā nevēlamā telekanāla komanda tagad kļuvusi nevēlama arī Latvijā, Dzjadko sacīja: "Te nav jautājums tikai par Putina režīmu vai Latvijas regulatoru. Katru mēnesi "YouTube" kanālā "Doždj" skatās ap 20 miljoniem cilvēku. 5% no tiem dzīvo Ukrainā. Šie cilvēki skatās "Doždj", jo mums ir reputācija, ko mēs esam sastrādājuši ar katru ētera stundu 12 gadu laikā. Šādi izteikumi ļoti smagi iedragā reputāciju. Ir cilvēki, kas patiešām sāk domāt, ka "Doždj" nodarbojas ar Krievijas armijas nodrošināšanu. Tas nav pieņemami.''

Kopš ceturtdienas "Doždj" nav atļauts strādāt kabeļtelevīzijas tīklā, taču lielākā komandas daļa joprojām uzturas Latvijā. Vēl nav skaidrs, vai Krievijas opozicionāriem šeit liegs arī iepriekš solīto politisko patvērumu, kas Latvijai nesis pozitīvu publicitāti pasaulē. Pretrunas plosās arī iepriekš tik saliedētajā "Doždj" komandā. Latvijas Televīzijas raidījumā "Kas notiek Latvijā?" Dzjadko norobežojās no Amsterdamā dzīvojošās telekanāla īpašnieces Natālijas Sindejevas aicinājuma atgriezties darbā atlaistajam Korosteļevam, kurš Latvijā jau pasludināts par nevēlamu personu. Līdz ar viņu no darba aizgāja vēl trīs citi darbinieki.

Tikmēr "Doždj" pusē nostājusies organizācija ''Reportieri bez robežām'' (Dzjadko bija tās korespondents Krievijā piecus gadus) un Latvijas Žurnālistu asociācijas valde, uzskatot, ka NEPLP sods ir nesamērīgs iepretim pieļautajiem pārkāpumiem. Bija iespējams labot kļūdas un turpināt darbu ar Latvijas licenci, rūpīgi sekojot ētera saturam.

Bet Kremļa opozicionāres Jekaterinas Gordejevas "YouTube" kanālā "Saki Gordejevai" tieši šajās dienās publicēta intervija ar Dzjadko māti, Krievijas neatkarīgo žurnālisti Zoju Svetovu – dzīvoklī, kur redzamas viņas emigrējušo bērnu mantu kastes. Arī Dzjadko brāļi Filips un Timofejs ir žurnālisti un ir devušies prom, bet mamma šobrīd raksta grāmatu par savas ģimenes represiju vēsturi. 

Vienu no Dzjadko vecvectēviem Georgiju Frīdlandu padomju režīms iznīcināja 1937. gadā, vecmāmiņu Zoju Krahmaļņikovu arestēja un izsūtīja vēlāk. Dzjadko tēvs, matemātiķis Viktors Dzjadko, strādāja Aleksandra Solžeņicina fondā, palīdzot politieslodzītajiem. No visiem dēliem Tihons ir vislīdzīgākais tēvam, lielākais disidents, Gordejevai stāstīja Dzjadko mamma. Kad dēls sāka strādāt Putina režīmam nevēlamajā medijā "Doždj", viņa nekad neesot teikusi: esi uzmanīgāks, jo sapratusi – viņš tāpat neklausīs. Tikai tad, kad Dzjadko pēc "Doždj" bloķēšanas Krievijā sāka pienākt draudu īsziņas: "Tinies prom no šejienes!", mamma sacījusi: "Aizbrauc!" Kāpēc lai viņas bērni sēdētu Krievijas cietumā, ja tur jau sēdējuši viņa vectēvs un vecvectēvs? 

"Un tagad es redzu, ka maniem bērniem bija pareizi braukt prom no Krievijas. Viņiem bija jāaizbrauc, lai no citurienes varētu cīnīties," sacīja Dzjadko māte.

KONTEKSTS:

NEPLP nolēmusi anulēt apraides atļauju patlaban Latvijā strādājošajai Krievijas neatkarīgajai TV programmai "Doždj", pamatojot to ar draudiem valsts drošībai un sabiedriskajai kārtībai. Lēmums pieņemts, vērtējot pārkāpumu kopumu, kas pieļauti pēdējā laikā: valsts valodas celiņa nenodrošināšana pārraidēm, Krimas attēlošana kartē kā daļa no Krievijas teritorijas, Krievijas armijas saukšana par "mūsu armiju", iespējama atbalsta paušana Krievijas armijai. Vērtēta arī no Valsts drošības dienesta saņemtā informācija.

Lēmums stājas spēkā naktī uz ceturtdienu, 8. decembri, kad "TV Rain" jāpārtrauc raidīšana Latvijas teritorijā. Tāpat NEPLP lūgs uzlikt ģeobloku "TV Rain" kanālam šajā platformā, lai saturs nebūtu pieejams Latvijā.

Latvijas Žurnālistu asociācija izteica nožēlu par NEPLP lēmumu anulēt apraides licenci telekanālam "Doždj" un uzskata, ka tas ir nesamērīgs iepretim pieļautajiem pārkāpumiem. Starptautiskā organizācija "Reportieri bez robežām" paziņoja, ka Krievijas neatkarīgās TV programmas cenzūra ir Eiropas valsts necienīgs lēmums.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti