"Noteikti ir jābūt rakstveidā noslēgtam līgumam ar pakalpojuma sniedzēju. Ja jums to nepiedāvā, tad tā ir pirmā pazīme, ka ar šādu uzņēmēju vispār nevajadzētu saistīties, pastāstīja Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pārstāve Sanita Gertmane.
Kad līgums tiek slēgts, ir ļoti uzmanīgi jāizpēta, kas tur ir un nav iekļauts. Īpaši rūpīgi ceļojumu piedāvājumi jāpēta kolektīvās iepirkšanās portālos. "Bieži vien ceļojumā ar autobusu ir iekļauts tikai ceļš, grupas vadītāja pakalpojumi un nakšņošana. Bieži ir papildu pakalpojumi, kas netiek iekļauti ceļojuma summā, bet tie ir obligāti. Ieskatījos dažos piedāvājumos, un ir tā, ka ceļojumā uz Klaipēdu kā atsevišķa samaksa ir iekļauta pārcelšanās ar prāmi, bet diemžēl pārcelšanās ar prāmi ir obligāta," Latvijas Televīzijai stāsta Latvijas Tūrisma aģentu un operatoru asociācijas ģenerālsekretāre Marina Paņkova.
Ja ceļojat bez tūrisma firmu starpniecības, tad pašiem jānoskaidro, vai konkrētajā valstī ir nepieciešama vīza. Jāņem arī vērā, ka liela daļa valstu prasa, lai ceļojuma laikā pases derīguma termiņš ir vēl vismaz seši mēneši.
Dodoties ceļojumā, noteikti nevajadzētu aizmirst izpētīt, vai konkrētajā valstī nav specifisku slimību, pret kurām vajadzētu vakcinēties. Pretējā gadījumā var nākties piedzīvot nepatīkamu pārsteigumu.
Ļoti svarīgi ir apdrošināt savu veselību, lai negadītos situācija, ka ārzemēs neesat spējīgs apmaksāt medicīnas pakalpojumus. Ārlietu ministrija (ĀM) aicina cilvēkus pirms ceļojuma reģistrēties Konsulārajā reģistrā, lai dabas kataklizmu vai citu negaidītu notikumu rezultātā varētu sazināties. To ērti var izdarīt ministrijas mājaslapā.
Taču reizēm ceļojuma laikā pazūd pase. "Ārlietu ministrijas konsulārajā departamentā visu diennakti var zvanīt uz dežūrtelefonu (+371 26337711), ir arī e-pasts ([email protected]). Atkarībā no situācijas, darbinieki ieteiks, kā vislabāk rīkoties," pastāstīja ĀM pārstāvis Ivars Lasis.
Tiem, kuri ceļojumā dodas ar lidmašīnu, der zināt – ja reiss aizkavējas ilgāk par divām stundām, tad no aviokompānijas ir tiesības pieprasīt maltīti, bet, ja lidojums tiek pārcelts uz nākamo dienu, tad nav jāguļ lidostā – aviokompānijai ir jānodrošina nakšņošana viesnīcā.