Šogad aprit 115 gadu kopš šaursliežu dzelzceļa Pļaviņas-Valka izveides. Mūsdienās gan mazbānītis vairs neveic 210 kilometrus, kā tas bija kādreiz. Tagad tā ikdienas ceļš ir 33 kilometri, savienojot divu novadu centrus - Alūksni un Gulbeni. Savā ziņā vilcieniņš ir mūsu industriālās vēstures liecinieks.
Kāda bija Alūksnes dzelzceļa stacijas ikdiena toreiz, pirms 115 gadiem, tagad varam tikai iztēloties, bet mazbānītim un šaursliežu dzelzceļa līnijai bija ļoti nozīmīga loma, lai 20.gadsimta sākumā Alūksne no neliela miesta veidotos par pilsētu.
"Šis ir bagāžas šķūnis, agrāk tas glabāja mantas, kastes, maisus, koferus, šodien tas glabā kastes ar informāciju, bagāžu ar informāciju, lai, šajā telpā ieejot, tu justos kā tādā virtuālā braucienā, 10 stacijās uzzinot šo pieturu stāstus," par ekspozīciju stāsta dizaina biroja "H2E" dizainere Inguna Elere.
Daudz no šaursliežu dzelzceļa infrastruktūras līdz šodienai nav saglabājies, tāpēc arī radusies iecere saglabāt jau uz sabrukšanas robežas esošo bagāžas šķūni, kas arī pats par sevi ir mūsu industriālās vēstures liecinieks, tāpēc ne mazāk kultūrvēsturiski nozīmīgs kā pilis vai muižas.
"Tieši šādas ēkas, kas ir tās ikdienas ēkas, kas ir necilas, bet stāsta ļoti bagātīgu vēsturi, ir brīžiem daudz svarīgāk saglabāt nekā tās greznās. Tās atradīs savu vietu, bet šīs ir cilvēkiem jāizceļ," uzsver Nacionālā kultūras mantojuma pārvaldes vadītāja vietniece Katrīna Kukaine.
Restaurācijas darbu gaitā liela pietāte bijusi pret ēkas senajām detaļām, tāpat izmantoti arī veco pamatu laukakmeņi, vecās koka sijas, kā arī apdarei pielietotas dabīgās lineļļas krāsas, kas pat piedod bagāžas šķūnim sava laika smaržu. Tagad iecerēs ir atjaunot arī pašu Alūksnes dzelzceļa staciju.
""Latvijas dzelzceļš'' mums jau trešo gadu piešķir finansējumu, un mēs solīti pa solītim ļoti mērķtiecīgi ejam... Šobrīd ir pieprasīts finansējums iekštelpām. Mēs esam sakārtojuši jumtu, pamatus. Šobrīd ir noslēgts līgums par logu restaurāciju, un nākošā ir iekšējā apdare," skaidro Alūksnes novada pašvaldības projektu vadītāja Sanita Adlere.
Šaursliežu dzelzceļa infrastruktūras sakārtošana ir svarīga arī tāpēc, ka arvien pieaug gan pašmāju, gan arī ārvalstu tūristu interese par mazbānīti.
"Pusotru stundu brauciens - tā ir tāda pieredze, kuru nekad, nekur citur vairs nevar iegūt, "Rail Baltica" drāzīsies gaismas ātrumā cauri visai Baltijai, un tas ir pilnīgi cits piedzīvojums, bet šī lieta ir tik unikāla," uzsver "H2E" dizainers Holgers Elers.
Baltijas un arī Eiropas mērogā Alūksnes-Gulbenes mazbānītis ir savā ziņā unikāls inženiertehniskais piemineklis, jo vēl ik dienu ir ierindā.