PAREIZAIS VIEDOKLIS par jaunajiem trolejbusiem

Būtu tikai pareizi ja „Rīgas satiksme” savāktu pārbaudāmu un reālu informāciju par līdzīgu iepirkumu apjomiem un cenām vairākās valstīs. Daudzie miljoni ir tā vērts. Kamēr tā nav, piedodiet, ir versijas. Arī mūsējās. No tām veidojas PAREIZAIS VIEDOKLIS.

Fakts: "Rīgas satiksme" ir pabeigusi iepirkumu procedūru par 125 trolejbusu piegādi un pasludinājusi, ka līgums tiks slēgts ar kompāniju "Škoda Electric". …Līguma kopējā summa ir 131,8 miljoni eiro.(c) Rīgas Satiksme

Trolejbusi nav nekādi tālākpārdošanai zagti suņi. Toreiz, kad Šveiks piekopa šo rūpalu, tad tā varēja – mazākus dārgāk, bet pavisam maziņus tikai bagātu fabrikantu atraitnēm. Trolejbusi ir domāti visām atraitnēm.

PAREIZAIS VIEDOKLIS gan ir, ka nepieredzējušam cilvēkam 131,8 miljoni eiro var likties galvu reibinoša summa. Ja mēs pētām, teiksim eksprezidentes tualetes durvju kliņķa izmaksas, tad tur vismaz var rēķināt – par to naudu varētu iegādāt ledusskapi, dīvānu, čibas un duci alus piedevām. Ir ar ko salīdzināt. Bet šitādus miljonus grūti pat kaut kā samērot.

Nomierināsimies.

Vispirms – tagad notiek eiro ieviešanas pieradināšanas kampaņa. Tādēļ cenas un izmaksas TIKAI ŠĶIET augstākas. Pārvēršot latos, iznāk krietni zem 100 miljoniem.

Bez tam līgumā esot interesanta nianse. Vispār pērk 125 trolejbusus. Tomēr, iespējams, nopirks 163 trolejbusus. Un vēl iespējams, ka summa un trolejbusu skaits var tikt arī samazināts. Vienreizēji pareizu līgumu izdevies tiem Škodām iešmugulēt.

Iedomājieties – Jūs audzējat kartupeļus. Noslēdzat līgumu, kurā teikts, ka tupeņus no Jums pirks…varbūt par 15 santīmiem, varbūt par 25, bet var gadīties – par 40 santīmiem. Varbūt pirks centneru, bet nav izslēgts arī, ka divus. Un īsti nevar zināt – nākamgad vai pēc trim gadiem. Skatīsies, kā lietas notiek. Jūs neparakstītos. Bet Škoda, redz, parakstījās.

Un ja no visa tā atskaita nost 20%, tad summa jau būs tuva tam slovāku iepirkumam, ko nezinīši vicina kā izcili lētu un izdevīgu.

Kāds naivums! Tajos trolejbusos esot tikai stāvvietas, neesot elektrības un ūdens.

Savukārt, jaunajos, garajos Rīgas pirkumos bez kondicionētāja, cilvēku skaitītāja un rentgena būšot arī duša, tualete un brokastu lete. Viss minētais ir primāri nepieciešams, to apstiprinās rūdīti trolejbusu braucēji. Savukārt, bezpajumtes publika varēšot nomainīt drēbes un, ejot cauri īpašiem magnētiem, izķeršot blusas un utis. No trolejbusa būšot iespējams nosūtīt vēstuli, skatīties iemīļoto TV pārraidi un pasūtīt picu.

PAREIZAIS VIEDOKLIS ir, ka tāda komforta zona, pie tam – cienījamāka vecuma ļaudīm par brīvu, būs kaut kas tik nebijis, ka cilvēki braukās vēl un vēl.

Sēž, lasa avīzi "Vesķi" vai tāpat vien runājas. Agrāk uz soliņa mājas priekšā, tagad trolejbusā.

Ticams, ka lielā interese prasīs dažus vagonus pārvērst par apbedīšanas trolejbusiem. Būs vēlēšanās to pēdējo gaitu aizvadīt tā cienīgi, nevis vienkāršai tautai svešā bēdīgā limuzīnā. Un arī šie pakalpojumi būs par brīvu.

Tādā veidā arī „Rīgas satiksme” paplašinās savas darbības virzienu. Iespējams, bez apbedīšanas pakalpojumiem nāks klāt arī velosipēdi, taksometri, kanalizācijas sūkņi un citi, kam vajag rūpīga saimnieka. Kā „Air Baltic” ziedu laikos. Tikai tur ziedi nogāja un nez kāpēc neienācās augļi.

Trolejbusa garumam piemīt arī citādi efekti. No īsāka garāku nevar izgatavot. Toties no garāka īsāku vienmēr. Dažādos slapjdraņķos un slidenumos garais monstrs kļūst nevadāms un bezspēcīgs. Tad var vērtēt saciršanu mazākos nogriežņos, iegūstot žiglus un manevrēt spējīgus trolejbusiņus. Tad iespējams arī labāk plānot, satrēgumstundās āķējot kopā kādus četrus, bet tukšākos brīžos palaižot mīlīgo trollīti vienu pašu. Tāpat – ja kāds, atvainojiet, pievemj lielo vagonu - ir viena lieta, ja tikai 3 metrus, pavisam cita. Un, lai nu kā ar tiem garumiem, seši 3 metrus gari noteikti būtu dārgāki nekā viens 18 metrinieks. Un sadalīt daudz darba nevajag. Vajadzēs, protams, dažus ratus un dažas stangas, bet tas ir nieks bagātai pilsētai.

Tā kā universāli notjūnētie sabiedriskie braucamrīki būs dārgāki par jebkuru privāto auto, hammerus un poršus ieskaitot, tad plaukstoši uzņēmēji nenoturēsies un sāks sev iegādāties individuālus trolejbusus ar personīgām valsts numurzīmēm. Trolejbusu vadu tīkls ārpus Rīgas maz attīstīts. Tādēļ sākumā tiks ierīkoti maršruti no guļamistabas uz viesistabu un perspektīvā – līdz golfa laukumam.

Pie mums jau gan ir tā, ka dažreiz tiesa aptur pat it kā jau noslēgtus līgumus tfu, tfu, tfu…Tikai mieru! Ir izeja. Kad igauņi mainīs trolejbusus, iegādāsimies viņu vecos.

Lētiem trolejbusiem gan cita nelaime. Tikko šādu darījumu noslēgtu, tūlīt sāktos liela brēka – kur tagad liks ietaupīto naudu.

PAREIZAIS VIEDOKLIS atzīst, ka ironizēt jau var visādi. Var arī atrunāties ar pārpratumiem, lietu nezināšanu vai tipisko vaimanāšanu. Tomēr bažas par trolejbusu pirkuma cenas pārmērīgajiem skaitļiem nekādi neizdodas kliedēt. Kā vajadzētu?

Nav noslēpums, ka kuluāros tiek norādīts uz dažu kungu, vārdā nesaukta Nila, Andra vai varbūt arī Leona de facto ietekmi uz Rīgai svarīgu un lielu iepirkumu naudas summām. Protams, tikai rīdzinieku interesēs.

PAREIZAIS VIEDOKLIS ir, ka šo trolejbusu saimniecību vajadzētu nodot viņu rokās arī de iure. Uz tīriem biznesa pamatiem. Tādā gadījumā mūs apžilbinātu nevis pirkuma cena, bet ātrums, ar kādu mainītos servisa atribūti. Un noskaidrotos, ka laikam brīvbiļetes pensionāriem, atvainojiet, bet ilgāk nevarēs vis noturēt. Viss maksā tik, cik tas maksā. Ja ko vajag, ejiet pie valdības.

Ar cieņu

Bundžu Jānis, ļoti neatkarīgs konsultants

Pareizais viedoklis
Ārpus ētera
Jaunākie
Interesanti