Speciāli no Dienvidāfrikas: Pirmā milzu teleskopa «MeerKAT» nakts

Savu pirmo nakti zem skaidrajām Āfrikas debesīm ir pavadījusi "MeerKAT" teleskopa pirmā antena. Naktī tā savas spilgti baltas krāsas dēļ ir pamanāma zem Piena Ceļa galaktikas, kas īpaši krāšņi paveras skatienam Dienvidu puslodes debesīs, savukārt dienas gaismā tās baltā krāsa veido lielisku kontrastu ar skaidrajām, zilajam Āfrikas debesīm.

Pirmā no 64 antenām ir veiksmīgi uzstādīta un oficiāli atklāta. Dienvidāfrikas Republikas zinātnes un tehnoloģiju ministram Direkam Hanikoms bija gods svinīgajā ceremonijā pārgriezt zilo lentīti antenas pakājē.

Viņš uzsvēra, ka šī teleskopa nozīme Āfrikai ir vārdos neizsakāma un šis nenoliedzami ir Āfrikas laiks pieteikt sevi pasaulei kā reģionu, kas nevis tikai prasa un lūdz palīdzību no citiem, bet arī spēj ko nozīmīgu paveikt paša spēkiem un pat dalīties ar citiem.

"MeerKAT" ir pilntiesīgs Āfrikas teleskops, jo, neraugoties uz to, ka antenas sastāvdaļas ir izgatavotas Kanādā un Vācijā, teleskops kopumā tiek veidots pašu afrikāņu spēkiem, investējot lielajā zinātnes un tehnoloģiju projektā apmēram 400 miljonus ASV dolāru. Uz jautājumu, kas liek Dienvidāfrikas Republikai ieguldīt tik daudz naudas zinātnē, nevis, piemēram, veselības aprūpē vai izglītībā, ministrs atbildēja īsi un kodolīgi: „Lai valsts sasniegtu progresu, tās ekonomika ir jābalsta nevis uz resursiem un to patērēšanu, bet gan zināšanām un to attīstīšanu. Viss, kas ir investēts zinātnē, agri vai vēlu atgriežas valstī ar pievienotu vērību”.

Dalīties vārda tiešajā nozīmē afrikāņiem ar "MeerKAT" teleskopu nāksies jau pēc 4 gadiem – tad Āfrikas lolojums un lepnums kļūs par daļu no lielāka starptautiska projekta – pasaulē lielākā radioteleskopa SKA (Square Kilometre Array) jeb Kvadrātkilometru režģa, kas ar 2000 - 3000 antenām sevi pieteiks vairākās Āfrikas valstīs, ne tikai Dienvidāfrikas Republikā, kā arī 250 000 mazām antenām Austrālijā.

"MeerKAT" teleskops, kas nupat pasaulei izrādījis savu pirmo antenu, kļūs par SKA Āfrikas daļu. Taču, kamēr SKA vēl nav uzsācis savu daudzo antenu būvēšanu, "MeerKAT" kā šī lielā teleskopa prototips ne tikai veiks tehnoloģiju pārbaudi, bet arī darbosies zinātnes lauciņā un veiks svarīgus novērojumus. Saslēdzot kopā vienotā režģī visas 64 antenas, kas izvietotas Karoo reģionā tikai astoņu kilometru rādiusā, būs spējīgas uztvert radiosignālus gan lielā apjomā, gan ievērojamā attālumā. Piemēram, šim teleskopam būs pa spējam uztvert informāciju, kas pielīdzināma uz Jupitera esoša mobilā telefona signālam.

Šobrīd zem Āfrikas debesīm esošā "MeerKAT" antena izskatās nedaudz vientuļa. Taču tas tā nebūs ilgi. Jau pēc diviem mēnešiem tai piepulcēsies otrā, bet līdz gada beigām pret debesīm šajā vietā sliesies jau četras "MeerKAT" antenas. Teleskops tiks pabeigts 2016.gadā, bet zinātniskos novērojumus sāks 2017.gadā. Starp citu, veikt novērojumus ar šo instrumentu jau pieteikušies virkne starptautisku zinātnieku.

"MeerKAT" pētnieciskie mērķi ir ļoti līdzīgi SKA teleskopa uzdevumiem – pētīt agrīnās galaktikas, gravitāciju, tumšo matēriju un pat tvert citu civilizāciju raidītus radiosignālus.

Lai to visu paveiktu, teleskopam jāspēj ne tikai uztvert  lielu informācijas apjomu, bet to arī pārraidīt un „sašķirot”. "MeerKAT" gadījumā informācija no antenām ceļos pazemē pa optiskajiem kabeļiem 170km garumā, nonāks koleratorā un tālāk pa optiskajiem kabeļiem tiks sūtīti uz Keiptaunu, kas no teleskopa atrodas deviņu stundu braucienā ar automašīnu.

"MeerKAT" datu apjoms būs krietni mazāks par SKA paredzamo – plānots, ka Kvadrātkilometru režģis katru dienu uztvers vairāk informācijas nekā visā tīmeklī kopumā. Pasaules vadošās IT kompānijas jau ir izstrādājušas tehnoloģijas, kas šajā ziņā sevi piesaka īpaši daudzsološi. Un ieguvums no šādām ierīcēm ir visiem – ne tikai astronomijai. Iemācoties ne tikai uztvert, bet arī saglabāt šādu datu apjomu, mēs noteikti tiksim pie jauniem izgudrojumiem, kas pavisam āti ieņems neaizvietojamu vietu mūsu ikdienā. Un vistiešākā mērā tas skars interneta ātrumu.

Šis teleskops nav optiskais teleskops, tāpēc  pie tā neviens savas acis neliks un planētas tuvplānā neuzlūkos. Taču tā kā šis ir radioteleskops, tad tā svarīgākais uzdevums būs uzmanīgi klausīties. Pērn tika atklāts cits milzīgs teleskopu komplekss - Čīlē esošā ALMA –, taču tā savu aktualitāti pavisam noteikti nav zaudējusi – atšķirībā no SKA, ALMA Visumu klausās pavisam citā diapazonā un, brīžiem uzlūkojot tos pašus objektus, ir spējīga atbildēt uz pavisam citiem jautājumiem.