Pāvels Širovs: Maskava atgriežas deviņdesmitajos?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Viss kas mēdz notikt tādā milzu megapolē kā Maskava. Manā mājā atsākās remonts, ko bija pārtraukusi pandēmija. Pie kāpņu telpas durvīm parādījās paziņojums ar lūgumu nenovietot automašīnas tur, kur atradīsies "celtnieku pilsētiņa", vienkāršāk sakot – vagoniņi. Pēc tam atbrīvojusies vieta tika apjozta ar drāšu žogu. Tomēr atvest vagoniņus nepaspēja. Pāris dienas vēlāk žogs pazuda. "Nospēra," īsi paskaidroja sētnieku brigadieris no mājas apsaimniekošanas uzņēmuma. Viņš lietoja citu vārdu, bet ar to pašu nozīmi. Naktī – to nejauši pamanīja viens no mājas iedzīvotājiem – atbrauca furgons, divi spēcīgi puiši izjauca žogu, iekrāva furgonā un aizveda.  

Situācijas komiskums ir arī tajā, ka mājas pirmajā stāvā, ar logiem uz pagalmu, atrodas policijas nodaļa. Kaut kā paši no sevis atmiņā atausa "mežonīgie deviņdesmitie", kad retais autovadītājs vakarā savai mašīnai nenoņēma stiklu tīrītājus. Tas sākās vēl padomju laikā, kad bija vispārējs deficīts, bet arī pēc sadales sistēmas kraha daudzi aiz pieraduma piesardzības dēļ tos noņēma. Te jau ir jautājums par pieprasījumu un piedāvājumu. Zagti logu tīrītāji puskriminālajā autotirgū, kas Maskavā tika saukts par "Dienvidu ostu", maksāja neapšaubāmi lētāk nekā autodetaļu veikalos, kuri bija likumpaklausīgi, taču tādēļ arī nebija lēti. Vēlāk, kad iedzīvotāju ienākumi nedaudz pieauga, tādus sīkumus pārtrauca zagt, jo nebija iespēju nozagto realizēt. Tagad sāk likties, ka ar stiklu tīrītājiem viss vēl priekšā.

Iedzīvotāju ienākumi sarūk, konstatē pat Federālais valsts statistikas dienests. 2022. gada pirmajā ceturksnī zem nabadzības sliekšņa dzīvojošo pilsoņu skaits pieaudzis gandrīz par 69%. Tādu tagad ir gandrīz 21 miljons salīdzinājumā ar 12,4 miljoniem 2021. gada beigās.

Vidējie ienākumi salīdzinājumā ar pagājušā gada beigām samazinājušies par 24%. 800 tūkstoši cilvēku papildinājuši bezdarbnieku armiju.

Pensiju un sociālo pabalstu palielināšana, par kuru aprīļa beigās un maija sākumā paziņoja prezidents Putins, neatsver turpinošos cenu pieaugumu, kuru ne vienmēr izdodas nomaskēt. Bēdīgi slavenie griķi Maskavas veikalu plauktos nav kļuvuši daudz dārgāki. Ja prātā nepaliek katrs skaitlis, tad gandrīz nemanāmi. Toties tagad iepakojumā ir nevis viens, bet 0,8 kilogrami.

Samazinās sadzīves ķīmijas sortiments. Ja agrāk veikalu plauktos varēja atrast līdz desmit dažādu veidu veļas pulverus, tagad atlikuši trīs četri. Tas pats ir ar trauku mazgāšanas līdzekļiem, šampūniem un līdzīgām precēm. Ir zāles, kas "pazūd" no aptiekām. Turklāt ne pašas dārgākās un ne vienmēr importa. Jau gandrīz visos veikalos pie kases jautā, vai noteikti jāizdrukā čeks, bet pašapkalpošanās kasēs nākusi klāt papildu iespēja. Papīrs kases aparātiem ir deficīts. Pirms dažām dienām no pasta saņēmu paziņojumu par ierakstītu vēstuli, tas bija nodrukāts jau izmantotas papīra lapas otrā pusē.

Sociālajos tīklos ironizē par to, ka nacionālajā aviokompānijā "Aeroflot" ieviesta stingra tualetes papīra izmantošanas kontrole.

Pagaidām tikai reisos uz Turciju. Komentāros lasāms, ka tas varbūt ir tikai sākums, - drīz gan uz vilcienu, gan uz lidmašīnu būs jāierodas ar savu tualetes papīra rullīti. Starp citu, par vilcieniem. Par galīgo aiziešanu no Krievijas tirgus maija beigās paziņojušais "Siemens" atstājis bez tehniskās apkalpošanas un rezerves daļām ātrvilcienus "Sapsan", kas kursē starp Maskavu un Sanktpēterburgu. Nav skaidrs, kāda nākotne gaida piepilsētas vilcienus "Lastočka"("Siemens Desiro" kopija), kas tika ražoti Krievijas grupas "Sinara" un "Siemens AG" kopuzņēmumā Jekaterinburgā. Acīmredzot oriģinālo rezerves daļu trūkums būs  jākompensē vai nu ar ķīniešu viltojumu piegādēm, vai arī uz jau oficiāli atļautā "paralēlā importa" rēķina, tātad ievedot preces bez to tiesību īpašnieka atļaujas. Vienkārši sakot – legalizēta zagšana. Šajā ziņā, protams, nav nekā principiāli jauna. Pirātiskā programmatūra, pirātiskie video un audio ieraksti Krievijas tirgū vienmēr bijusi diezgan izplatīta parādība.

Pārtikas produktu tirgus speciālisti mierina, ka totāls pārtikas deficīts nav gaidāms. Kur nu vēl bads. Dažādība gan izzudīs, iespējams, uz visiem laikiem. Pārredzamajā perspektīvā.

Bet nav arī daudz tādu, kas bija paspējuši pie šīs dažādības pierast. Un arī elektrovilcieni, kas samontēti Tveras vagonu rūpnīcā pēc ЭР2 rasējumiem, pilnībā spēj vēl ilgus gadus pārvadāt pasažierus pa visgarākajām tērauda maģistrālēm pasaulē.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti