Reiz vakarā
...Nakts. Iela. Laterna. Nu, jā, tā gandrīz arī bija. Uz tumšās un tukšās skatuves uzbrauca maziņš elektromobilis. Pie stūres – uzņēmējs un solīds precējies kungs Boriss (Edgars Pujāts), līdzās – viņa gados jaunā mīļākā Andrea (Agnese Jēkabsone). Viņa drūmi skatās logā. Boriss apiet apkārt mašīnai un paziņo, acīmredzot, turpinot monologu: “…Bet var noīrēt numuriņu “Ibisā” un es tevi vienkārši izdrāzīšu… Man tā labāk patiks!”
Andrea aizsmēķē, Boriss lūdzoši pieprasa nesmēķēt viņa sievas mašīnā, mīļākā tīšām izpūš dūmus salonā, bet, mazliet pagaidījusi, uzsprāgst – tā teikt, vai tev šķiet normāli, ka tu mani uzaicini vakariņot restorānā, kuru ieteikusi tava sieva?! Seko vētraina apmaiņa replikām (nav jēgas pārstāstīt, taču pāris minūšu laikā parādās pašas galvenās attiecību “precēts vīrietis + mīļākā” problēmas). Procesa gaitā Andrea paziņo, ka nesen pārgulējusi ar gados jaunu darba kolēģi, bet Boriss, izsalcis pēc līdzjūtības, atzīstas, ka viņam draud bankrots. Mēģinājums salabt ne pārāk izdodas, viņi jau gatavojas braukt prom, tā arī nepavakariņojuši, taču Boriss, braucot ārā no stāvvietas atpakaļgaitā, notriec no kājām padzīvojušu kundzi. Troksnis, kņada, dāma it kā nav cietusi…
Taču Ivonna (Anda Albuže) nav viena, viņa kompānijā ar dēlu Ēriku (Kaspars Gods) un viņa draudzeni Fransuāzu (Inese Kučinska) atbraukusi atzīmēt savu dzimšanas dienu. Turklāt – pārsteigums, pārsteigums! – Fransuāza izrādās sena - vēl no skolas laikiem – draudzene Patrīcijai, Borisa sievai. Tik muļķīgi iekrist…
Boriss mēģina pēc iespējas ātrāk aizbraukt, taču Ēriks uzaicina pārīti iedzert pa glāzītei. Un tad sākas!... Publika tik tikko spēj izsekot varoņu replikām. Pat pauzes sarunā ir “runājošas”. Nē, nepārstāstīšu – citādi kāda gan interese pēc tam skatīties? Vienīgi piebildīšu, ka restorāna ēdienkartē ir daudz jūras velšu, un autore ne velti to ir akcentējusi – darbības gaitā varoņi izlien no savām čaulām un bruņām. Nu gluži kā austeres. Bet jūras ežu sezona vēl nav sākusies, norāda Ēriks. Tāpēc aizvāciet savas adatiņas.
Pelnīti aplausi
Autore un luga
Lugas “Bella Figura” autore ir franču teātra un kino aktrise, rakstniece, dramaturģe un scenāriste Jasmīna Rezā. Viņas lugas spēlē uz skatuvēm visā pasaulē, pēc viņas scenārijiem tiek uzņemtas filmas, kuras kļūst par hitiem (piemēram, Romāna Polaņska “Asinspirts” pēc viņas lugas “Slaktiņa dievs”). Par saviem darbiem viņa ir saņēmusi daudz balvu.
Pēc lugas “Slaktiņa dievs”, kas tika uzrakstīta 2006.gadā, Jasmīna Rezā ieturēja diezgan būtisku pauzi dramaturģijā, un 2015.gadā to pārtrauca, radot lugu “Bella Figura” īpaši Berlīnes teātrim “Schaubühne” un režisoram Tomasam Ostermeieram. Tajā pašā gadā notika lugas pasaules pirmizrāde, bet šo divu gadu laikā lugu ir paspējuši iestudēt daudzi pasaules teātri.
Par scenogrāfiju parūpējies Kristians Brekte, par tērpiem – Anna Heinrihsone, savu ieguldījumu iestudējuma veidošanā devusi arī horeogrāfe Linda Kalniņa un gaismu mākslinieks Mārtiņš Feldmanis.
Kāpēc bella?
Tulkojuma smalkumi
Liepājas teātrī lugai dots apakšvirsraksts “Attiecību diskrētais šarms”. Par tulkojumu krievu valodā Aizrautīgajam skatītājam un Liepājas teātra direktoram Herbertam Laukšteinam izraisījās neliela diskusija. Herberts uzstāja, ka pareizi ir “Дискретный шарм отношений”, bet Aizrautīgais skatītājs piedāvāja citu vārdu kārtību “Шарм дискретных отношений” (Diskrēto attiecību šarms), argumentējot, ka runa ir par mīļākajiem, tas ir, attiecības viņiem nav pastāvīgas, bet diskrētas. Taču pēc izrādes Aizrautīgais skatītājs sliecas uz direktora tulkojuma leģitimitātes atzīšanu – starp visiem lugas varoņiem mutuļo tādas kaislības, un nepavisam ne vienmēr par tām var teikt “šarmanti”!
Un noslēgumā – nākamreiz izrādi “Bella Figura” Liepājas teātrī varēs redzēt 15.oktobrī. Tikmēr Laura Groza-Ķibere Liepājas teātrī pilnā sparā strādā pie iestudējuma “Heda Gablere” pēc Henrika Ibsena lugas, pirmizrāde notiks 7.oktobrī. Savukārt Džilis savā Dailes teātrī sācis darbu pie vienas no Jasmīnas Rezā populārākajām lugām ''ART'' (pirmizrāde 17.novembrī).
Rakstu oriģinālvaloda lasiet šeit!