Kārlis Sabulis – Latvijas čempions motokrosā beidz karjeru 26 gadu vecumā. «Sporta studijas» podkāsts #94

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Kārlis Sabulis karjeru noslēdz sportistam neierasti agrā vecumā – 26 gados. Pats gan uzsver, ka tas ir pārdomāts solis, nevis sasteigts un emocionāls lēmums. Motokrosa braucējs sportam veltījis praktiski 20 gadu un karjeras noslēgumu skaidroja ar finanšu trūkumu.

“Karjeras noslēgšana droši vien saistīta ar finansēm. To neslēpšu un tā tas arī ir. Tie beidzamie trīs gadi, protams, ka komandas tehniskais nodrošinājums bija, bet braukšana tāpat treniņi, gan fiziskie treniņi, gan medicīna, gan uzturs, degviela, ēšana. Tas viss beigās mēneša beigās salasās," paskaidroja Sabulis. "Es uzskatu, ka sportistam, kurš Latvijas līmenī grib labi, kvalitatīvi sportot manā līmenī, es teiktu, ka nepieciešami pusotrs līdz divi tūkstoši eiro, lai man būtu tehniskais nodrošinājums, un pārējo es segtu no savas puses. Bet tad man ir arī atalgojums par to un tad es arī neuztraucos. Tā kā mans vienīgais ienākumu avots bija sacensību balvu fonds, kas arī nav garantēts, tu nevari zināt vai tu finišēsi, vai nē. Tas ir tehniskais sporta veids, var saplīst tehnika, gan pats vari kļūdīties. Es uzskatu, ka tas ir bīstami.”

Karjera Sabulim attīstījusies kā pa kalniem. Bijuši ļoti labi brīži ar augstiem sasniegumiem un dziļas bedres ar savainojumiem un diskvalifikāciju dopinga dēļ. Divas reizes 2021. un 2022.gadā viņš kļuvis par Latvijas čempionu prestižākajā MX1 klasē. 2020.gadā izcīnījis 2. vietu spēcīgajā Vācijas čempionātā. Piedalījies vairākos posmos pasaules čempionātā, kur spējis izcīnīt punktus par vietām otrajā desmitā. Kārlis apzinās, ka ir spējīgs turpināt braukt līdzīgā līmenī, bet pakāpiens nākamajam līmenim ir pārāk augsts un tā dēļ nāktos upurēt pārāk daudz.

“Tā konkurence TOP 10, tur visi ir grandi! Visiem TOP 10 braucējiem ir rūpnīcas motocikli un visa komanda apkārt. Bet tas prasa naudu, man liekas, ka tā sistēma saknē ir nepareiza, ka sportists iet ar naudu, lai tiktu komandā," teica Sabulis. "Skaidrs, ka tev jābūt potenciālam, jābūt talantam, jābūt labam atlētam. Tā maksa, lai tiktu komandā ir milzīga. Zinu itāļu braucēju Montičelli, kurš startē angļu komandā, pirms diviem gadiem viņš bija “Monster Energy Kawasaki”, bet, es uzskatu, viņš nebija tik labs braucējs, lai būtu tādā komandā, bet viņam bija nauda. Es neatceros, bet, man šķiet, viņš samaksāja simt tūkstošu tai komandai sezonā. Skaidrs, ka no tās naudas viņam ir alga, es pieļauju, viss nodrošināts. Tu iemaksā tos simt tūkstošus, bet it kā tev ir alga un viss pārējais, bet tā jau ir daļa no naudas, ko tu esi samaksājis. Tas man liekas nedaudz nepareizi tajā MXGP sistēmā.”

Karjerā zemāko punktu Sabulis piedzīvoja 2019. gadā, kad tika diskvalificēts pozitīvu dopinga analīžu dēļ. Viņa ķermenī konstatēja meldoniju, ko Kārlis uzņēmis lietojot mildronātu. To viņam izrakstīja ģimenes ārsts. Sportists pēc tam saprata, ka nedrīkstēja to darīt, jo šim medikamentam ir aizstājējs un ir jāsaņem terapeitiskās lietošanas atļauja.

“Es uzņēmos gada diskvalifikāciju, bet pēc tam tas bija labs ieguldījums motokrosā un jauniešu sportā. Neviens vispār neko nezināja. Ne par terapeitiskajām atļaujām, ne par to, ka tev jāsazinās ar ģimenes ārstu, neko," atzina Sabulis. "Man bija tas pats - bija slikti, aizgāju pie ģimenes ārsta, man iedeva vitamīnus, labi, darām. Es nezināju kas ir aizliegts, kas nav aizliegts. Es zināju, ka vienreiz gadā uz fināliem var atbraukt tevi notestēt, bet kā tas darbojas, kāpēc, kur, kas kā, neviens to nezināja. Tagad izejot tam cauri, es to uzzināju un pieļauju, ka daudzi to tagad zina. Daudzi tagad seko līdzi. Zinu, ka tad, kad esi apaukstējies, nedrīkst lietot “Coldrex”. Lai gan tas palīdz veselībai, to nedrīkst lietot. Tas gads pagāja salīdzinoši ātri, jo lēmumu pieņēma sākot no kontroles datuma. Tas bija no maija, augustā bija komisija, tas jau ir pus gads. To pusgadu es aizgāju strādāt, man tas gads pagāja ļoti ātri. ”

Pēc sportista karjeras noslēgšanas Sabuļa ceļš ir skaidrs. Viņš jau laicīgi sācis strādāt par motokrosa treneri. Šis darbs viņam ļoti patīk un to Kārlis dara ar vislielāko prieku.

“Motosports audzina baigo raksturu. Tie rudens, ziemas apstākļi, kas mums ir, tie treniņi, tas ir rakstura pārbaudījums," uzsvēra Sabulis. "Kad tu izej tos un izdari to ziemas darbu, tad liekas, ka pārējās ikdienas lietas ir tādas pašsaprotamas. Piemēram šodien ārā ir vējš un lietus, ja es nebūtu 20 gadus braucis ar moci, es nezinu vai es varētu trenēt. Man šodien ir jādzīvo trasē trijos grādos lietū un vējā. Bet tagad tas ir mans darbs un man tas patīk. Es uz to skatos kā uz darbu un viss. Droši vien, ka raksturs, es gribētu teikt, ka drosme, kaut kādā ziņā varētu teikt neatlaidība un visas sportiskās rakstura īpašības, kas noder ikdienā.”

Raksturu Kārlis rūdīja arī trenējoties četrkārtējā pasaules čempiona blakusvāģu motokrosā Kaspara Stupeļa vadībā. Sporta sabiedrībā Stupelis izslavēts kā īpaši smagu treniņu cienītājs.

“Es neteiktu, ka treniņi ir fiziski traki, bet apjoms ir salīdzinoši liels. Tas darbs ir tāds, ka tev katru dienu ir kaut kas jādara. Es uzskatu, ka caur to fizisko, tu arī audzē savu mentālo aspektu. Liekas, kas tad tur ir, ka vakarā jāiziet 40 minūtes paskriet, kas varētu būt arī dienas otrais treniņš. Uzrakstīts ir, ka jāskrien 8 km/h, nu tas ir salīdzinoši lēni, bet tāpat ej un saņemies izej vakarā paskrien. Bet tas darbs ir jāizdara. Tas apjoms bija liels, bet treniņi sezonas laikā nebija tik fiziski grūti, jo mocis bija pamatā treniņos. Tās bija divas, trīs reizes nedēļā, plus sacensības. Tu trenējies, paliec stiprāks un arī pārliecība aug. Plus, ja labi nobrauc, tad arī pārliecība aug.”

Smagie treniņi Stupeļa vadībā palīdzēja Sabulim lieliski startēt Latvijas izlases sastāvā tā sauktajās motokrosa olimpiskajās spēlēs jeb Nāciju kausā, kur sacenšas izlases. Nestartējot Paulam Jonasam, Sabulis bijis Latvijas izlases līderis. Īpaši veiksmīgs Kārlim bija 2021. gads, kad vienā no braucieniem startā viņš bija labākais, ieņēma pirmo vietu un 10 minūtes brauca visiem pa priekšu. Savukārt 2022.gadā sacensības bija izaicinājumu pilnas, jo tās norisinājās ASV.

“Mēnesi pirms došanās uz ASV Pauls paziņoja, ka nestartēs Nāciju kausā, bet bija sarunāts, ka Paula komandas biedra motocikls tiks piešķirts man. Tad tie divi motocikli ar konteineru tiktu sūtīti uz Ameriku. Tad tā motociklu problēma tiktu atrisināta. Bet tā kā tika paziņots, ka Pauls tomēr nebrauks uz Nāciju kausu, tad mēs visi palikām bez braucēja, bez motocikla un sākām domāt, kuru ņemt izlasē kā trešo braucēju," pastāstīja Sabulis. "Es aizbraucu uz Ameriku, trešdien, ceturtdien bija treniņi. Motocikls tika meklēts jauns, bet 2022. gada, jo ar tādu es startēju Latvijā, bet tādus jau pagājušā gada vasarā nevarēja nopirkt, jo vasaras vidū tos beidza ražot. Kaut kur Kalifornijā atradām motociklu, mači bija Čikāgā, kas ir otrā krastā. Meklējām transportu, tas no Kalifornijas veda motociklu. Trešdien bija treniņš, bet man nebija motocikla. Sestdien jau sākās sacensības, bet man nebija motocikla. Tomam [Macukam] atveda divus motociklus, bet otrs motocikls bija 125 kubikcentimetru. Es paņēmu formu līdzi. Lai būtu tā motocikla sajūta, tā aklimatizācija, es teicu, labi, paņemšu, pavizināšos ar to mazo motociklu trešdien. Ceturtdien piecos no rīta pie viesnīcas piebrauca smagais auto ar to motociklu. Tad izlases vadītājs Valdis gāja pakaļ manam motociklam. Ceturtdien jau nobraucām normālu, pilnvērtīgu treniņu.”

Galu galā Latvija ASV notikušajā Nāciju kausā izcīnīja augsto 11. vietu, kas ir viens no visu laiku labākajiem sasniegumiem. Pēc karjeras noslēgšanas Kārlis Sabulis paliek motokrosā kā treneris un startēs sacensībās amatiera statusā. Šobrīd vēl nav izlemts kurā disciplīnā un kad, bet tas noteikti notiks. Jebkurā gadījumā vēlam veiksmi Kārlim darbā ar jaunajiem motokrosistiem.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti