Kārlis Dagilis: Kādēļ Latvijas jauniešiem vajadzīgs «Pieci.lv»?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 10 gadiem.

Drīzāk jāvaicā – vai Latvijas jauniešiem ir vajadzīgs atsevišķs sabiedriskais medijs? Vai kā sabiedrība esam izauguši, protam procesus izzināt patstāvīgi, pie pirmās iespējas dalāmies ar zināšanām un paši aktīvi veicinām piederību Latvijai, nevis pārvēršamies par patērētāju kultūru? Komercmedijiem (ar biznesa vai citu valstu interesēm) piederības veicināšana ir vienaldzīga. Tādēļ nevaram iztikt bez sabiedriskā medija. Mums jāturpina augt. Atrodoties ģeopolitiskā vietā, kur interesējam citām valstīm, nedrīkstam ļaut tām brīvi dominēt informācijas telpā.

Šobrīd jauniešu informatīvajā telpā Latvijas sabiedriskajiem medijiem nav pietiekoši spēcīgas pozīcijas. Tas ir viens no daudziem faktoriem, kāpēc jaunieši aizbrauc vai domā par aizbraukšanu. Ilgtermiņā ir svarīgi iekļūt jauniešu informatīvajā telpā un veicināt viņu piederību Latvijai. Savukārt ilgtermiņu nodrošināt var, sākot strādāt jau tagad.

“Pieci.lv” esam izveidojuši, jo patiesi ticam tā jēgpilnībai – ka sabiedriskā medija lietošana divu gadu perspektīvā iegūs nozīmīgu lomu jauniešu paradumos, turklāt ar savām inovācijām veicinās arī pārējo sabiedrisko mediju attīstību.

Tieši jaunieši ir inovāciju radītāji, un mūsu komandā ir daudz radošu cilvēku. Šāda projekta realizēšanai ir nepieciešams ne tikai sabiedrības, bet arī Ministru kabineta un Saeimas atbalsts.

“Pieci.lv” attīstīsies - ar laiku tajā būs daudz vairāk satura, dažādu mediju veidu, personību, kā arī inovatīvas integrācijas ar Latvijas sabiedrībai nozīmīgiem pasākumiem, piemēram, Dziesmu svētkiem. Jau tagad “Pieci.lv” ir izdevies piesaistīt izcilus viedokļu līderus, inovāciju autorus, talantīgus žurnālistus un nākotnes tehnoloģiju ekspertus - to starpā ir Toms Grēviņš, Jānis Erts, Eva Ikstena, Daira Kokorēviča, Gunita Gailāne, Ketija Riteniece, Krišs Kupruks. Vienā medijā būs integrēts radio, televīzija, internets, viedtālruņu aplikācijas un sociālie tīkli.

Nešaubīgi, tikai paši jaunieši zina, kādu saturu lietot. Vai tas iegūts no televīzijas, viedtālruņa, datora - tas atkarīgs no viņu izvēles. Jauniešiem detaļas neinteresē, tāpēc viņi vienaldzīgi skatās uz tādiem iedalījumiem kā komercmedijs vai sabiedriskais medijs, ziņas vai izklaides saturs.

Patērēšana balstās emocijās - vai viņiem un viņu draugiem tas patīk.

Turklāt informāciju viņi iegūst, komunicējot ar vienaudžiem skolā, treniņos, ballītēs un interneta vidē. Pirmavots vienmēr jauniešiem būs autoritāte. Mūsdienu zibenīgajā informācijas apritē tradicionālie mediji vairs nav īstenie ‘vārtu sargātāji’.

Ja sabiedriskais medijs vēlas paturēt vitālo kvalitatīva, izglītojoša, uz kultūras vērtību saglabāšanu orientēta satura filtrēšanas funkciju, tā arsenāls jāpapildina tieši ar viedokļu līderiem. Tas ir viens no “Pieci.lv” attīstības stūrakmeņiem, un mums šādas autoritātes ir!

Kādas vērtības jauniešu sabiedriskajā medijā viedokļu līderi aizstāvēs? Īsā atbilde ir - piederību valstij. Emigrācija un jauno cilvēku vēlme aizbraukt ir viens no Latvijas kā nākotnes valsts pastavēšanas izaicinājumiem. Būtiski ir atgādināt iemeslus, kāpēc Latvija ir sapņu zeme. Bagātās mūzikas un kultūras tradīcijas, daba un cilvēki ir mūsu lielākā vērtība. Par šīm vērtībām stāstīs “Pieci.lv”.

Pēc diviem gadiem “Pieci.lv” varēs atvērt Dziesmu svētku kanālu. Koristi vieglāk apgūs repertuāru, bet pēc tam kavēsies patīkamās atmiņās par piedzīvoto.

Dziesmu svētkus jaunieši neklausīsies visu laiku. Tādēļ “Pieci.lv” jabūt klāt arī citos jauniešiem svarīgos kultūras procesos. Sabiedriskajam jauniešu medijam jākļūst par Latvijas jaunās mūzikas atspēriena platformu, bet populārajai mūzikai – par vēl vienu valsts vizītkarti un eksporta iespēju. To vēlas daudzi mūziķi, un mēs esam gatavi viņus atbalstīt.

“Pieci.lv” vērtība ir arī kvalitatīva žurnālistika. Nereti rodas jautājums, kur paliek daudzie Latvijas augstskolu žurnālistikas studiju absolventi. Daļa - motivētākā un spējīgākā - nonāk pie mums. Viņu vēlme strādāt sabiedrības labā un jau attīstītā misijas sajūta ir iedvesmojoša. Piemēram, pagājušajā nedēļā man bija izdevība palīdzēt tapt radio sižetam par viltotām sanitārajām grāmatiņām, kurš raisīja rezonansi citos medijos. Jaunais žurnālists vēl studiju laikā slimības dēļ bija zaudējis runas spējas, taču tagad veiksmīgi veido sižetus Latvijas Radio. Šādi gadījumi iedvesmo, un vēlos, lai tie iedvesmotu arī citus, lai citi uzdrīkstas nepadoties.

Žurnālistiem ir jāpiedāvā iespēja nostiprināt savas akadēmiskās zināšanas praksē. Profesija tās klasiskajā izpratnē - pētot, atklājot, informējot, parādot, pieskatot, analizējot un uzdodot pareizos jautājumus - ir tikpat vērtīga kā skolotāja vai ārsta profesija.

Žurnālists piedāvā pretzāles nevis viena indivīda fizioloģiskajām problēmām, bet gan sabiedrībai un valstij kopumā.

Kvalitatīva žurnālistika ir veselīgas sabiedrības priekšnoteikums. “Pieci.lv” līdz šim ir apmācījis jaunos žurnālistus “39. kabinetā” un turpinās to darīt vēl vairāk.

Piekrītu, ka ar skolotāju algām, ceļiem, veselības aprūpi, ugunsdzēsēju tehniku un sociālo nevienlīdzību mūsu valstī ir švaki. Tomēr esmu pārliecināts, ka ar laiku to sakārtos. Kāpēc šajos spiedīgajos apstākļos ierēdņiem un politiķiem atbalstīt jauniešu sabiedrisko mediju? Lai mazinātu reģionālo plaisu jauniešu vidū. Ja mēs domajam par lauku reģionālo attīstību, tad jāsaprot, ka jauniešiem jājūtas piederīgiem saviem vienaudžiem, kuri dzīvo pilsētās. “Pieci.lv” ir jābūt dzirdamam visiem, ne tikai tiem, kuri ikdienā ir nešķirami no datora un viedtālruņa un kuriem ir pastāvīga piekļuve internetam. Piekļuve informācijai jānodrošina arī Latvijas laukos, kur jauniešiem internets pieejams vien bibliotēkā.

Savu klātbūtni reģionos mēs pastiprināsim arī braucot uz Latvijas skolām, translējot no tām un runājot ar jauniešiem par aktuāliem tematiem ēterā.

Protams, varētu neko nemainīt. Komercmediji jau tagad piedāvā izklaidējošu saturu jauniešiem. Tomēr viņu interese par saturu beidzas vienlaicīgi ar iespēju nopelnīt. Ja komercmediji skatās uz iespējām atspoguļot populārākos valstiskos notikumus kā Dziesmu svētki, tad nez vai tas tiks darīts, domājot par jauniešiem reģionos un kvalitatīvu žurnālistiku. Sabiedriskā medija misija ir būt daudzveidīgam, informēt un izglītot. Ar vienu pilnvērtīgu FM radiostaciju, daudziem interneta interešu kanāliem, televīzijas raidījumiem un draudzīgu komunikāciju sociālajos tīklos - “Pieci.lv” sasniegs katru Latvijā vai ārpus tās dzīvojošo jaunieti.

Tā ir taisnība - kritizēt nodokļu māksātāju naudas izlietošanu var visi. Kā žurnālists Kārlis Dagilis, to esmu darījis Latvijas Radio, "Radio 101" un Latvijas Televīzijā. Darīšu to arī turpmāk.

Tomēr ir pienākusi reize, kad esmu prasītāja un potenciālā valsts naudas izlietotāja lomā, valdībai lūdzot nākamā gada budžetā atvēlēt līdzekļus jauniešu sabiedriskā medija “Pieci.lv” attīstīšanai.

Bez attiecīga Ministru kabineta un Saeimas lēmuma kvalitatīvs jauniešu sabiedriskais medijs Latvijā nebūs iespējams.

Aicinu atbalstīt!

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti