Apskats: Par podkāstiem pasaulē un jauno Latvijas Radio «Patriotu podkāstu»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 3 gadiem.

Sākot ar šo nedēļu, katru pirmdienas rītu Latvijas Radio 5 – Pieci.lv ēterā pulksten 7.25 raidījumā "Pieci rīti" skan rubrika, kurā veidos izpratni par podkāstu pasaules dažādību, pieejamajiem žanriem, patērēšanas paradumiem un citu būtisko šai pasaulē un arī Latvijā strauji augošajā nozarē. Piedāvājam versiju par podkāstiem un to, kā tos atrast, arī LSM.lv. 

Raidījuma "Pieci rīti" saturs formātam pielāgotā veidā ik darba dienu pieejams arī populārākajās podkāstu patērēšanas platformās. Tas ir otrais visvairāk klausītais Latvijas Radio podkāsts jeb aplāde (podraide), piekāpjoties tikai izteiktam līderim – podkāstam "Pasakas". Interesanti, ka, lai arī kopējā klausījumu skaita ziņā "Pieci rīti" ir viens no diviem visvairāk patērētajiem Latvijas Radio podkāstiem, pēc abonentu skaita priekšā ir vairāki citi populāri Latvijas Radio raidījumi – "Kā labāk dzīvot?", "Zināmais nezināmajā", "Ģimenes studija" un "Krustpunktā".

Sekojot pasaules tendencēm, arī Latvijā podkāsti piedzīvo demogrāfisko sprādzienu. Mūsu zemē radītajiem podkāstiem lielākoties ir ļoti līdzīgas iezīmes: tās ir aptuveni stundu garas sarunas 2–3 cilvēku kompānijā, tostarp intervijas, aptverot visdažādākās tematikas – gan konkrētā virzienā, gan vienkāršas sarunas par visu un neko.

Arī pasaulē interviju un komēdijas žanra podkāstus aktīvi klausās, taču vēl populārākas kategorijas ir: True Crime jeb patiesi kriminālstāsti, sabiedrība un kultūra, ziņas un politika, vēsturiskie stāsti, kā arī popkultūra un izklaide.

Latvijā prasītos lielāks podkāstu satura radošums, bet tas prasa arī lielāku visa veida resursu ieguldījumu.

Ņemot vērā to, ka podkāsti to radītājiem Latvijā joprojām ir hobija nodarbe, nevis reāls galvenais ienākumu avots, to sagaidīt šobrīd nebūtu godīgi.

Pasaulē reklāmas aģentūras turpina izglītoties podkāstu jomā, tāpēc reklāmas pārdošanā aizvien ir milzīgs potenciāls. Tomēr uz Latvijas fona cipari jau šobrīd ir kosmiski – tiek prognozēts, ka 2021. gadā ieņēmumi no reklāmām podkāstos pārsniegs vienu miljardu ASV dolāru. Tas aizvien ir salīdzinoši maz uz televīzijas ienākumu fona, taču novērojama strauja augšupejoša līkne – vēl 2015. gadā ienākumi reklāmas ieņēmumi podkāstos kopumā esot sastādījuši teju desmit reižu mazāk (105 miljoni).

Lielākā problēma industrijai kā tādai ir tā, ka nav kopīgu mērījumu rīku par podkāstu patēriņu, tika secināts oktobrī notikušajā "PodcastDay Online" tiešsaistes konferencē. Ir vairāki servisi, kas piedāvā apkopotu statistiku par patēriņu visās populārākajās straumēšanas vietnēs, taču nevienā no tiem nav reģistrējušies visi podkāstu radītāji un maz ticams, ka tas kādu dienu notiks. Piemēram, chartable.com pasaules podkāstu TOP 200 sarakstā nav Džo Rougena podkāsta, kas vispārēji tiek pieņemts kā viens no pasaulē populārākajiem podkāstiem un ko pavasarī "Spotify" iegādājās par 100 miljoniem dolāru.

Zviedrijā radītā straumēšanas platforma "Spotify" kļuvusi par galveno spēlētāju podkāstu pasaulē un līdz šim kopumā jau iztērējusi vismaz 600 miljonus dolāru ekskluzīvu tiesību iegādē no podkāstu ražotājiem. Līdz ar investīcijām "Spotify" popularitātes ziņā apsteidzis "Apple Podcasts" arī lielākajā podkāstu tirgū ASV. Abiem lielākajiem podkāstu servisiem izaicinājumu gatavojas mest tehnoloģiju gigants "Amazon", kas jau spēris pirmos soļus ASV tirgū.

Latvijas Radio saturu šobrīd noteikti iespējams sameklēt trīs podkāstu platformās – "Spotify", "Apple Podcasts" un "Google Podcasts". Visvairāk – "Spotify", kur izvietoti 89 dažādi raidījumi: lielākoties tie, kas skan arī ēterā, taču arī oriģinālsaturs un tematiskas satura kompilācijas. Šoruden debitēja Pieci.lv satura redaktores Elīnas Baltskaras podkāsts "Kā ir būt", kur tiek runāts par būšanu, mūsu vietu pasaulē un pasaules vietu mūsos. Savukārt politikas sekotājiem plašs satura apjoms pieejams "Politikas podkāstā".  

Jaunākais Latvijas Radio podkāsts par godu valsts svētkiem debitē šonedēļ – "Patriotu podkāsts". Tas ir Latvijas Radio saturs, ko caurvij patriotisma gars. Tie ir stāsti par karavīriem un Trīs Zvaigžņu ordeņa saņēmējiem, par Latvijai būtiskiem vēstures pieturpunktiem, tās ir diskusijas par varonību un patriotismu, tās ir sarunas ar mūsu valsts priekšstāvjiem un mūsdienu varoņiem. Tā ir patriotisma trieciendeva sarkanbaltsarkanā krāsā.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti