Ansis Egle: EXPO - nākotnes enerģijas tehnoloģijas

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 6 gadiem.

Lai gan Rīgā vasara turpinās ar mainīgiem panākumiem, Astanā vasara rit pilnā sparā. Varbūt izņemot 11. augustu, kad Šveices Nacionālajā dienā iestājās stindzinošs aukstums +11°. Kā ironizēja dalībnieki - Alpu aukstais vējš bija pagodinājis izstādes viesus ar savu klātbūtni. 

Bet lai vai kā tur būtu ar vēju no Šveices Alpiem - tas nespēja apstādināt pirmo lidaparātu ar saules baterijām, kas ir aplidojis zemeslodi 23 dienās (ar 16 pārtraukumiem), veicot vairāk kā 42 000 km. Jāpiezīmē, ka viss ceļojums aizņēma vairāk kā 16 mēnešus - jo nācās labot pašu lidaparātu pēc tam, kad tas no Japānas veicot garāko pārlidojumu savā ceļā uz Havaju salām, guva termisku saules bateriju bojājumu, kā dēļ nācās pavadīt vairākus mēnešus labojot lidaparātu un tā saules baterijas. 

Bertrāns Pikārs
Bertrāns Pikārs

Un kāpēc stāsts par šo visu? Jo pagājušajā nedēļā cilvēks, kas šo paveica - Bertrāns Pikārs - viesojās EXPO izstādē Šveices paviljonā. Stāsts par Šveicē radītām nākotnes enerģijas tehnoloģijām izskan tālu aiz valsts robežām - tā ir ne tikai aviācijas vēsture, bet arī veids, kā domāt un radīt risinājumus, kas palīdzēs visai pasaules dzīvot labāk jau šodien. Bertrāns Pikārs ir ne tikai profesionāls psihiatrs, bet arī slavenas pētnieku un jaunatklājēju dinastijas pārstāvis. Viņš līdzīgi savam vectēvam Augustam aizrāvās ar ceļošanu gaisa balonā. Un ne jau sakritības dēļ viņš kopā ar britu pilotu Braienu Džonsu kļuva par pirmajiem cilvēces vēsturē, kam izdevies apceļot apkārt zemeslodei gaisa balonā ne tik tālajā 1999. gadā.

Lidojums apkārt pasaulei ar saules baterijām darbināmā lidmašīnā ir tieši Bertrāna ideja, kam viņš piesaistīja Šveices labākos prātus, lai šo ideju padarītu par īstenību. 

Cita lieta, ko izdevās pieredzēt izstādes apmeklētājiem pagājušajā nedēļā, ir pasaulē ātrākā automašīna. Varētu pat teikt, ka tā ir raķete uz riteņiem - vismaz pēc tādas tā izskatās.

Un tad,

kad uzzinām, ka šis nezvērs spēj attīstīt ātrumu 1709 km/h, saprotam, ka tā patiešām ir īsta raķete, kas traucas teju divas reizes ātrāk par parastu pasažieru lidmašīnu.

Un kāds ir šī projekta mērķis? Iedvesmot jauno paaudzi pievērsties inženierzinātnēm. Tieši tik vienkārši. Kāpēc? Tāpēc, ka Lielbritānija jau sen ir sapratusi, ka arī pie viņiem kritiski maz studentu izvēlas eksaktās zinātnes. Protams, ka šim pasākumam publicitāte ir nodrošināta, jo

briti saprot, ka ir jāmaina priekšstati par to, ko tas nozīmē reālajā dzīvē - ka tā nav dzīve netīrā garāžā ar eļļainu lupatu vienā rokā un uzgriežņu atslēgu otrā.

Un tāpēc top šādi vai līdzīgi projekti, par kuriem - grozi kā gribi - bet visa pasaule atkal runā un liek britiem justies lepniem, ka viņi var. Un iespējams - tas nākotnē pašos britos veicinās interesi par inženierzinātnēm. Britu inženierzinātnes vēsture rāda, ka pieredze ir laba un briti ir lieliski inženieri, sākot ar Q un turpinot ar tādiem labi zināmiem zīmoliem kā BAE Systems, Bowers & Wilkins, Rolls Royce, McLaren, Aston Martin un daudziem citiem. Mēs no šī arī varam šo un to pamācīties.

Un šeit tiešs un nepastarpināts ieskats tajā - kas ir pasaulē ātrākā automašīna un kā tā izskatās EXPO izstādes teritorijā. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti