Andris Saulītis: Kur pazudušas Elbakjana kuces?

Problēma ir "Ghetto Games" attieksme, kura līdz ar plakātu aizvākšanu nav atrisināta.

Mierizlīgums. Ar to it kā beidzās sāga par "Ghetto Games" plakātiem Grīziņkalnā, kuros to  autors Vladislavs Lakše attēlojis sievietes vardarbīgās ainās. Tie papildināti ar saukļiem angļu valodā (''Some bitches are always ready for opportunities”) un latviešu valodā (“Dažas ir vienmēr gatavas jaunām iespējām”). Pēc biedrības "Centrs Marta" publiski paustajiem iebildumiem abas organizācijas satikās, un plakātus novāca.

Bet nekas nav beidzies. Gluži otrādāk: nekas nav mainījies. Pirmkārt, "Ghetto Games" joprojām nav atkāpies no savas pozīcijas, ka viņu rīcība ir bijusi nekļūdīga. Otrkārt, šos darbus plānots izsolīt internetā, kā arī tos izmantot T kreklu apdrukām, kuru tirdzniecība tūdaļ jau sākšoties. "Ghetto Games" dibinātājs Raimonds

Elbakjans saskatījis iespēju komercializēt seksismu un agresiju zem mākslas saukļa.

Latvijā ik pa laikam mākslas darbus pieprasa novākt vai neļauj izvietot publiskajā telpā. Piemēram, pirms diviem gadiem Veselības ministrija sākotnēji nevēlējās redzēt uz Medicīnas muzeja fasādes poļu mākslinieka Artūra Žmijevska izstādes "Neredzamās zonas" izstādes plakātu. Tajā attēloti divi kailu vīriešu ķermeņi, kurus skārusi invaliditāte. Ministrija skaidroja, ka “plakāta vizuālais noformējums bija visai provokatīvs un neviennozīmīgi vērtējams, Veselības ministrija izmantoja tiesības šo lielformāta plakātu nesaskaņot”. Tolaik arī es asi iestājos pret šo ministrijas lēmumu, kuru beigu beigās mainīja. Kāpēc šoreiz es esmu to pusē, kuri uzskata, ka plakāti bija jāaizvāc, turklāt "Ghetto Games" būtu jāatvainojas sabiedrībai?

Vladislava Lakšes plakāti nav provokatīvs mākslas darbs. Tajos attēlota nevis provokācija, bet gan agresija. Agresija mēdz būt provokācijas sastāvdaļa, bet agresija pati par sevi nerada provokāciju. Tāpat arī diskusijas ne vienmēr ir provokācijas rezultāts. Tā tiklab var liecināt par darba autora vispārēju inteliģences trūkumu. Vladislavs Lakše skaidrojumā par saviem darbiem tā arī nenorāda, ko un kā tieši šie darbi provocē. Tā vietā viņš pauž vispārīgas frāzes, kas atgādina vāja skolēna domrakstu pēc mākslas muzeja apmeklējuma: “Pasaule nav tikai balta vai melna, šeit ir citas tonalitātes un pat krāsas – rozā, zils, dzeltens”; “mākslas darbs uzrunā, izraisa diskusiju, liek domāt, mākslas darbs arī provocē”; “par neērtām lietām ir jārunā publiskajā telpā”.

Nevar izveidoties diskusija, ja pats autors publiski nespēj argumentēt savu darbu provocējošo jēgu. Un varbūt nespēj, jo vienkārši tās tur nemaz nav.

Tā vietā darbu autors norāda, ka "Ghetto Games" dalībnieks ir domājošs intelektuālis, kas saskata ironiju un nolasa zemtekstu. Es neesmu "Ghetto Games" dalībnieks, bet es nedomāju, ka tas ir iemesls, kāpēc es plakātos nesaskatu nedz ironiju, nedz zemtekstu. Pirmais un beigās vienīgais, ko es saskatu šajos plakātos, ir atšķirīgais teksts angļu un latviešu valodā. Tā arī ir vienīgā “provokācija”, kura neizdzēšami paliek atmiņā pēc šo darbu apskatīšanas.

Kur palika “bitches” jeb kuces? Kur palika “horny” jeb nogribējies vīrietis? Laikmetā, kad visu cenšas izskaistināt, apstrādāt ar filtriem un pievērt acis uz neērto neglītumu, "Ghetto Games" vienmēr ir izvēlējies patiesuma ceļu, teic Vladislavs Lakše. Bet šajos plakātos es saredzu tieši acu pievēršanu un patiesības slēpšanu ar pretenzijām uz mākslu. Citiem vārdiem sakot, darbos ir demonstrēta nevis provokācija, bet pašcenzūra. Kur sākas pašcenzūra, māksla un provokācija ir neiespējama. Vladislava Lakšes darbi nevis provocē, bet gan degradē mākslas jēgu.

Tāpēc brīdī, kad "Ghetto Games" apstiprinās T kreklu dizainu, es vēlēšos zināt dažas lietas.

Vai Elbakjanam kuces joprojām būs pašcenzūras upures? Vai šos kreklus rotās arī "Ghetto Games" rīkoto pasākumu atbalstītāja "Samsung" logo,

kura klusēšana man šobrīd asociējas ar šiem plakātiem? Vai kreklus vilks arī tās slavenības, kuras piedalās "Ghetto Games" rīkotajos pasākumos, kuru klusēšana man šobrīd asociējas ar šiem plakātiem? Vai viņiem kopā ar savām partnerēm un sievām ar pašcenzūras palīdzību tiešām ir jāklusē un jāizliekas neredzam, ka sievietes šajos darbos tiek pazemotas? Un kad to sabiedrībai paskaidros pats plakātu autors un "Ghetto Games" savā mājaslapā un sociālo tīklu profilos, kur šobrīd par to vispār nekas nav atrodams? Vienkāršāk un cēlāk būtu atvainoties un nodarboties ar to, ar ko patiešām jums sanāk – ielu sportu.

13 komentāri
Guntis Kārkliņš
Mākslas darbs NAV jāskaidro. Viss ko mākslinieks gribēja pateikt ir uz plakāta. Dažas ir vienmēr gatavas jaunām iespējām, citas diemžēl nē. Situācija ap plakātiem ir tipiska situācijai par ko skolā brīnījās Jānītis - dirsa ir, bet vārda nav.
Kārlis Ulmanis
Manuprāt, Andris visai agresīvi izteicās par Vladislavu. Varbūt viņš nevar kārtīgi aizstāvēties ar vārdiem, kā to māk Andris, bet viņš māk sasodīti labi zīmēt - un ļoti apšaubu Andra spējas to izdarīt. Bet nē - negribu norādīt uz kāda trūkumiem, gribu norādīt, ka intelekts neizpaužas tikai mākā izteikt domas - un šī, manuprāt ir mūsdienu sabiedrības galvenā problēma - māka nesaprasties, nekomunicēt un dzīvot burbulī kuru aizstāvēt nevis toleranti, bet ignoranti. Manuprāt - Elbakjana rīcība ir Ghetto atbilstoša. Andra, kā pētnieka rīcība nosaukt Vladislava zīmējumus par Elbakjana kucēm - gan nav pētnieka atbilstoša, turklāt mākslinieka un viņa darbības necienīga.
Zemdimdis Peldseja
Vladislavs nemāk izteikties tikai latviešu valodā. Māk zīmēt? Viņš māk aiziet uz copypro kopētavu, sakopēt dranķīgas kolāžas no pirmajiem google rezultātiem, kas pagadās un tad neveikli pārkrāsot pāri sazin kādā vēl ērmīgā tehnikā. Viss kas saistīt ar geto zīmolu ir vājš, kreiss un čerez žopu. Man personīgi par plakātu tematiku un izmantošanu ir nospļauties, bet tā elbakjana saziņas forma un plakātu autora švakā ilustrācijas tehnika, šķiet pinnīgi nepieņemama.
Jānis Ķengurs
Kāpēc nevar būt heteroseksuālu jeb seksuāļu šāds pirmais praids? Argumenti tie paši- bērni tiek iespaidoti, bojāti. Tiesībsargs pat argumentēja un Marta centrs pret praidu. Pat bija tālāk no centra.
Guntis Pauliņš
pašu elbakjanu nolikt šitādās bildēs :DDDDDD
Anonīms lietotājs 17619
SABam šitādi savdabīgie ietekmes aģenti būtu nepārtraukti jatur zem grauda....
Anonīms lietotājs 36028
Labs raksts. GG mediju un PR mašinērija rullē, labi, ka lsm.lv šim seko līdzi un drusku papreperē dziļāk. Tie plakāti ir pretīgi, un tas, ka GG tur nesaredz nekādu problēmu, un vēl piķi nopelnīs, diezgan daudz pasaka par viņu vērtībām. "Īstu veču" organizācija, kur sievietēm parāda viņu īsto vietu (= virtuvē un gultā) - kamēr simtiem jaunu puišu kā savus paraugus dzīvē un sportā redzēs elbakjanveidīgos, tikmēr diez vai vardarbības statistika mūsu valstī mainīsies.
Anonīms lietotājs 24410
Tumsonība, ne pētnieciskā žurnālistika. Palasīt vajag taču kaut ko vairāk par mākslu un tās provokācijām. Visvairāk kaitina tas, ka viss jau ir atrisināts, bet nē, tagad žurnālistam nepatīk attieksme un uzskati. Neviens nevar aizliegt Elbakjanam ticēt tādam attiecību modelim, ka vīrietim ir jābūt spēcīgam un jāspēj aizstāvēt sieviete. Un mākslinieks ļoti labi ir paskaidrojis savu domu- šodien TVnet ir raksts ar autora viedokli. Problēma ir mūsu galvās. Nekur citur. Ja man Elbakjans līdz šim ir bijis vienaldzīgs, tad tagad es viņu pat sākšu cienīt, jo viņš, kā kārtīgs vecis parādīja, ka sekos saviem uzskatiem un sāks pat kreklus ražot ar šo mākslu. Vērosim. Būs interesanti, jo žurnālisti-dēliņi un mūžam upura lomā dzīvojošās feministes jau nu mierā neliksies.
Anonīms lietotājs 36030
Kāds tam sakars ar to, ka vīrietim jābūt spēcīgam... un jāspēj aizstāvēt seviete? Kurā saukļa daļā to saskati? Runa ir par diviem saukļiem, kurus skaidrības labad labāk tomēr iztulkot precīzi: - "Dažas kuces ir vienmēr gatavas jaunām iespējām"; - "Īsta sieviete nekad nepalaidīs savu vīrieti uz getto games izsalkušu vai nogribējušos". Nevajag iedomāties, ka angļu valodā tas izklausās kaut kā ļoti citādāk.
Anonīms lietotājs 36029
Vai kaut kur ir minēts, ka šī ir pētnieciskā žurnālistika? Dīvaini, ka Jūs to tā esat uztvēris/usi. Manuprāt, neviens arī neliedz Elbakjanam ticēt jebkam, tāpat kā neviens nevar liegt kritizēt šos Elbakjana uzskatus.
Anonīms lietotājs 17949
njaaaa - nu tikai Elbakjans pats tur noteikti saskata "mākslu". Elbakjan, tas tu?
Anonīms lietotājs 18959
Lielie mākslas cienītāji atradušies. Jāsmejas.
Anonīms lietotājs 22614
"domājošs intelektuālis" - šādu vārdu savienojumu varētu lietot cilvēks, kas nezin jebkura šo vārdu nozīmi, vai pat abu.
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Ārpus ētera
Ārpus ētera
Jaunākie
Interesanti