Andrejs Siliņš: Podkāstu nākotne būs multimediāla

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Maija beigās Lielbritānijas pilsētā Londonā norisinājās jauna podkāstu industrijas konference "The Podcast Show 2022". Tajā uz 13 dažādām skatuvēm uzstājās simtiem runātāju - satura veidotāji, platformu pārstāvji un audio profesionāļi. Klātienē divu dienu laikā šo konferenci apmeklēja vairāk nekā 5000 cilvēku. Viņu vidū arī šo rindu autors. 

Galvenās atziņas no konferences bija trīs: 

  • Saturs ir karalis - lai cik ģeniāls būtu mārketinga plāns, lojāla auditorija tavam podkāstam veidosies tikai tad, ja būs tiešām kvalitatīvs saturs; 

  • Podkāstu nākotne ir multimediālā formātā - konferencē izskanēja skaļš apgalvojums, ka piecu gadu laikā visi podkāsti būs pieejami video formātā; 

  • Gen Z jeb par Z paaudzi dēvētie jaunieši vēlas justies piederīgi saturam, tāpēc ir ļoti svarīgi veidot kopienu jeb komūnu ap savu podkāstu. 

Par pirmo no šīm atziņām daudz plašāk stāstāmā nav - tas, ka saturs ir karalis, ir mūžsena žurnālistikas patiesība, ko māca skolās un par ko allaž pārliecinās praksē. Konferencē varēja tikai vēlreiz pārliecināties, ka arī tādā mediju kategorijā kā podkāsti tas ir izšķiroši, lai izveidotu veiksmīgu produktu. 

Savukārt video formāta lielā nozīme jau šobrīd un vēl izteiktāk nākotnē ir tas, par ko daudzi runāja un nojauta, bet tagad arī nonāca pie kopīgas pārliecības, ka tas tiešām tā arī būs. Jau šobrīd četros lielajos tirgos video platforma "YouTube" ir starp Top4 vietām, kur cilvēki patērē podkāstus. 2021. gadā "Reuters Institute" veiktajā pētījumā "Digital News Report" ASV un Austrālijā "YouTube" bija vispopulārākā podkāstu patērēšanas vietne, Vācijā tā bija numur divi, bet Lielbritānijā - ceturtā. Latvijas Radio pērn veiktajā nacionāli reprezentatīvajā aptaujā "YouTube" bija pārliecinoši pirmajā vietā Latvijā. Jā, var teikt, ka cilvēki neizprot, kas ir podkāsts pēc definīcijas, taču tas, kā patērētājs uztver terminus, ir jāņem vērā, jo klausītājs nosaka to, kur vēlas patērēt saturu un kādā formātā. Savukārt gudri podkāstu veidotāji apmierina klausītāja vajadzību. Nule kā publicētajā šī gada "Digital News Report" video vietne "YouTube" ir pati populārākā podkāstu patērēšanas platforma Spānijā. 

Jaunākai auditorijai patīk patērēt audio saturu video formātā, un nav nozīmes, vai piedāvātais saturs ir vizuāli atraktīvs. "YouTube" lietotāju kultūras izpētes daļas vadītāja Roja Zītouna atklāja, ka pašas platformas veiktajā aptaujā seši no desmit raidierakstu klausītājiem devuši priekšroku podkāstiem video formātā, pat ja tie ir tikai divi pie mikrofoniem sēdoši cilvēki, kuri vienkārši sarunājas savā starpā. Arī no raidierakstu veidotāju skatu punkta, "YouTube" jau sen spēj piedāvāt to, ko pagaidām arvien nespēj audio straumēšanas platformas - zibenīgu patērētāja iesaisti un spēcīgus algoritmus. "YouTube" plāno raidierakstu veidotājiem atvieglot satura pievienošanu savā platformā. 

Plānus uzlabot podkāstu pārredzamību un atklājamību kaļ arī "Spotify", kas pēdējos gados ieguldījis milzīgu naudu šīs industrijas attīstībā. Audio satura futurologs Džeimss Kridlands atklāja, ka "Spotify" podkāstu sadaļas interfeiss piedzīvos pamanāmas izmaiņas, tuvinoties citu jauniešu vidū populāru platformu piedāvātajam. Tāpat Kridlands uzsvēra, ka podkāstu nākotne būs multimediāla gan izmantoto platformu, gan saturisko žanru ziņā. Britu speciālists mudināja nevis konkurēt citam ar citu, bet visiem kopā būvēt podkāstu industriju. Tā ar katru gadu apgroza aizvien lielāku reklāmas finansējumu, taču salīdzinoši uz klasiskā radio un TV fona aizvien ir maza. 

Par Gen Z jeb Z paaudzi dēvē jauniešus, kas dzimuši 1997. gadā vai vēlāk, un tie jau veido daļu no podkāstu satura patērētājiem un tieši tajos ir potenciāls tikt pie vēl lielākas auditorijas. Lai uzrunātu šīs paaudzes cilvēkus, pats podkāsts ir tikai pamats, uz kā būvēt auditoriju - kopienu, kas kļūst par dedzīgiem kāda raidieraksta patērētājiem. Kopiena ir cilvēki, kuri ne tikai klausās, bet organiski dalās, iesaka un dzīvo līdzi. 

"Resonate Recordings" pārstāves Izabellas Maksijas sesijā ekrānu rotāja zīmīgi vārdi: "Z paaudze nevēlas pirkt tavu zīmolu. Viņi vēlas tam pievienoties." Arī Latvijā ir labi piemēri, kad podkāsti izveidojuši spēcīgu digitālo komūnu ("Pa Pāris Kausiem", "Eitanāzija", "Bize Vaļā" u.c.). No ārvalstu piemēriem var izcelt "Geraint Thomas Cycling Club", "Joe Marler Show", "Go Love Yourself" u.c. 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti