Anda Rožukalne: «Redakcijas aizkulises» - šausmu filma par medija darbu

Divu gadu laikā tapusī filma par Dānijas laikraksta izmisīgo izdzīvošanas cīņu līdzinās klusam, mierīgam, bet arvien lielākas šausmas raisošam ceļojumam. Tas ir 90 minūšu garš stāsts par medija degradāciju, pārliecinoši veiktu ar pašu žurnālistu rokām. Ja nomainītu Kopenhāgenā iznākošās „Ekstra Bladet” nosaukumu, tā varētu būt filma par daudzām mediju organizācijām, arī Latvijā.

“Redakcijas aizkulises” (The News Room: Off the Record) iekļauta Baltijas dokumentālo filmu foruma programmā. Galvenajā lomā filmā ir „Ekstra Bladet” galvenais redaktors Pols Madsens un viņa redakcijas darbinieki.

 “The News Room: Off the Record” režisore Mikala Kroga sākumā vēlējusies filmā atklāt tikai laikraksta tapšanas procesu. Bet filmēšana notika laikā, kad Dānijas lielākais tabloīds „Ekstra Bladet” cīnījās ar lasītāju skaita kritumu, meklējot jaunas pastāvēšanas stratēģijas. Šis stāsts parāda mediju krīzes tumšo pusi – izdzīvošanas vārdā tiek upurētas profesionālas vērtības, cilvēki, principi.

Filmas piedāvātais tuvplāns ir vēl jo neciešamāks tāpēc, ka, to redzot, ir pilnīgi skaidrs - lēta un sensacionalizēta žurnālistika, nāves un citu nelaimju izmantošana auditorijas piesaistei notiek apzināti. Tā nav nezināšanas, neizpratnes, nejaušības vai milzu steigas radīta.

Filmu ir vērts skatīties tiem, kas reizēm raida jautājumus mediju darbības virzienā. Plašās mediju industrijas profesionāļi tuvplānā tajā ieraudzīs savas dzīves stresu, lēmumu, moku spoguļatēlu dāņu kolēģu izpildījumā.

Filmā, kas vēro redakcijas dzīvi, ir divi stāsti. Pirmais rāda žurnālistu reakciju uz komerciālo spiedienu, centienus uzlabot avīzes pārdošanas rādītājus, meklējot arvien satraucošākas tēmas, pamatīgi nobradājot pa rakstu varoņu dzīvēm. Paradoksāli, bet visi centieni noturēties ir neveiksmīgi – tirāžas skaitļu līkne slīd uz leju tik ātri, kā lētu zeķbikšu noirusi vīle. Darbinieki tiek brīdināti par avīzes problēmām, redaktors pareģo avīzes slēgšanu. Izmisīgie mēģinājumi ar lētumu noturēt lasītājus ir kā arvien smagāku un smagāku neveiksmju seriāls.

Otrs filmā iekļautais stāsts it kā uztur avīzes dzīvību un vērtību. Tie ir regulāri žurnālistu raksti par filmas tapšanas laikā Somālijas pirātu sagūstītajiem dāņiem. Gūstekņu mocības cietumā beidzas pēc diviem gadiem. Žurnālisti tiešraidē seko atbrīvošanai, bet triumfa vietā nāk pārmetumi – avīzes uzvedība ir kavējusi procesu, traucējusi sarunām, devusi priekšrocības pirātiem, gūstekņi tādēļ nebrīvē pavadījuši daudz ilgāku laiku. Pateicību nomaina apsūdzības, avīzes rīcības izvērtēšana, salīdzināšana ar citiem dāņu medijiem, kas “gūstekņu kārti” necentās izspēlēt sev par labu.

Filma fiksē ikdienu parastā redakcijas birojā, bet miers ved pie dramatiskiem notikumiem. Žurnālistus iesūdz tiesā, redakcijas pārstrukturēšanas rezultātā daļai žurnālistu darbs jāpamet. Pēc veiksmīgā ASV medija "Huffington Post" parauga avīzes redakcija sāk veidot TV kanālu, kurā gatavojas iekļaut soft porn saturu vakara stundās.

Šai un citām idejām ir maz kopīga ar žurnālistiku. Tuvplānos redzamas skumjas, apjukušas un bezcerīgas avīzes darbinieku sejas. Un tad, jau pašās fimas beigās, kad pagājušas jaunu projektu prezentācijas sapulces, kad izveidota ideja apmaksāta satura piedāvāšanai internetā un uzsākta jaunā mediju formāta veidošana, izskan vienas žurnālistes jautājums. Tas ir miljonu vērts, jo uz šo jautājumu cenšas atbildēt katrā medijā, ja vien redakcijas pastāvēšana ir atkarīga no tirgus faktoriem.

Tātad, vērojot, kādas prioritātes nosaka satura piedāvājumu jaunajā interneta medijā, žurnāliste jautā: “Ja mēs tikai sekosim lasītāju vēlmēm un piedāvāsim viņiem tādu saturu, kādu viņi jau visu laiku patērē, - kā mūsu auditorija uzzinās, ka ir iespējams arī kas cits – citi temati, cita kvalitāte?”.

Atbilde uz žurnālistes jautājumu filmā nav iekļauta.

Pēc filmas. Es apbrīnoju Dānijas žurnālistus un redaktorus par drosmi atkailināties un parādīt, ko mediju krīze izdarīja ar profesionāļiem. Redaktors Pols Madsens nenožēlo, ka avīzes pārmaiņas fiksētas tik lielā pietuvinājumā. Intervijā  viņš stāsta, ka jau no paša sākuma gribējis, lai tā ir īsta filma, nevis propagandas lente. Pēc Madsona domām, filma parāda tikai vienu daļu no pārmaiņām, tā ierauga neveiksmes, bet nestāsta par veiksmēm. Veiksme atnāca vēlāk, pašlaik „Ekstra Bladet” ir lielākais un veiksmīgākais digitālā satura piedāvātājs Dānijā. Tas atjaunojis kvalitatīva satura veidošanas praksi, piedāvā kvalitatīvu žurnālistiku, bet saglabājis pretrunīgi vērtēta medija reputāciju.

 

 

 

1 komentārs
Sarma
Gluži līdzīgi notiek arī Latvijā. Ja lelās avīzes vēl kaut nedaudz cenšas analizēt politiskos, ekonomiskos un sabiedriskos procesus, tadlielākā daļa žurnālu ražo vien pļāpu un sensāciju saturu.
Pievienot komentāru
Komentēt vari ar kādu no saviem sociālo mediju profiliem
Ārpus ētera
Ārpus ētera
Jaunākie
Populārākie
Interesanti