Anda Rožukalne: Politiskās preses svaigais zieds SIA «Suņa būda»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Radio Boom FM” un Latvijas Reģionu apvienības mājas lapas titullapas ir identiskas – tās aģitē par kandidātu Kaimiņu! Kuram Saeimas krēsla kārotājam ir raidījums, kas var saukt citus politiķus taisnoties?

Kad daudzi jau apmēram nedēļu izpriecājušies par aktiera un radio "BoomFM" raidījuma “Suņu būda” vadītāja Artusa (īstajā vārdā Artura) Kaimiņa deputāta kandidāta statusu, varam paskatīties, ko šis solis nozīmē mediju un vēlēšanu kontekstā.

Arguments, ka “neviens likums”, kā “Suņu būdā” teica Kaspars Upaciers, atbalstot Kaimiņa kandidēšanu, neaizliedz Artusam Kaimiņam pirms vēlēšanām un pēc tām vadīt savu raidījumu, ir neapstrīdams tikai likuma burta lasītājiem.

Problēma ir mediju regulācijas netikšana līdzi mutuļojošajai dzīvei.

Tā kā radio "BoomFM" nav reģistrējies Masu informācijas līdzekļu reģistrā, tā raidīšanai netiek izmantota kāda no Latvijā pieejamajām frekvencēm (lai gan radio dibinātāji darbības sākumā to solīja) un radio darbojas tikai tiešsaistē, tas izdevīgā brīdī var izlikties par ko citu. Likums “Par presi un citiem masu informācijas līdzekļiem” 2.pantā paredz, ka interneta vietni var reģistrēt kā mediju. 

Šī aptuvenība, medija statusa neskaidrība ir esošās un arī iepriekšējās Saeimas neizdarība, jo diskusijas par nepieciešamību attiecināt uz interneta vietnēm mediju regulācijas prasības Cilvēktiesību un sabiedrisko lietu komisijā bijušas jau vismaz piecus gadus.

Nav nemaz tik neiespējami definēt interneta medijus. Piemērojot Latvijas vajadzībām, var izmantot gan citu valstu paraugus, gan izvērtēt, kas noderīgs likumam rodams materiālā “Par mediju jauno izpratni”. Tajā minētas ļoti skaidras pazīmes, kā atšķirt jebkādus informācijas sniedzējus interneta vidē no medijiem. Kritēriju saraksts ir pagarš, to nevar šeit pārrakstīt, bet “Radio Boom FM” atbilst galvenajām pazīmēm – definē sevi kā masu mediju, izvēlas medijiem tipiskas darbības metodes, periodiski atjauno saturu, nodarbina redakcijas personālu. Tomēr “Radio Boom FM” neatbilst citiem būtiskiem medija priekšnoteikumiem, kas minētajā materiālā rodami zem virsraksta “Sabiedrības gaidas” – to vidū minēta apņemšanās ievērot profesionālos principus un ētikas standartus.

Es neesmu pārāk liela regulācijas aizstāve, uzskatot, ka pašregulācijai mediju jomā ir labākas perspektīvas. Iespējams, pāragri.

Šoreiz priekšplānā izvirzījies strīds par likuma burtu. Tomēr jebkuru darbošanos var vērtēt pēc būtības. SIA “Radio Boom FM” darbojas kā medijs, radio apraide 2013.gada septembrī dibinātajai firmai minēta kā vienīgais darbības veids. Nekas, ja Artuss Kaimiņš ir SIA “Suņu būda” īpašnieks un valdes priekšsēdētājs, viņš vada raidījumu, aicina pie sevis politiķus. Šo darbošanos īsti negribas saukt par žurnālistiku, ja vien tā nesaucam jebkuru performanci. Tāpēc runa ir par medija ētiku.

Skaidri redzams, ka “Radio Boom FM” ignorē to regulējumu, kas attiecas uz mediju pārstāvjiem un medijiem priekšvēlēšanu laikā. Šī regulējuma mērķis ir piedāvāt visiem deputāta statusa pretendentiem līdzīgas iespējas. Ja kāds to slēpti vai atklāti pārkāpj, tad konkurence par deputātu vietām kļūst negodīga.

Piemēram, Andrejs Mamikins un Kārlis Seržants pārtrauca savu darbu TV ēterā, kad kandidēja uz deputātu vietām (pirmais Eiropas Parlamenta, otrs – Saeimas vēlēšanās). Citi žurnālisti no preses izdevumiem arī sekojuši šim piemēram. Sliktāka situācija bijusi krievu presē, kad jau likvidētās avīzes “Čas” pārstāvji ne tikai piedalījās vēlēšanās, bet avīzes lappusēs aicināja par sevi balsot.

Artuss Kaimiņš turpina agrāk pieredzētu praksi - jau pārspēj deputātu Nikolaju Kabanovu, kas, būdams Latvijas Republikas parlamenta pārstāvis, avīzē "Vesti Segodnja" viedokļa rakstos kritizēja savus politiskos konkurentus. “Suņu būdas” projekts droši var konkurēt ar reklāmas aģentūras (SIA “Mediaservice”) izdoto laikrakstam līdzīgo izstrādājumu “Atbalsts Vidzemei”, kurā publicitātes veidošanas pieredzi jau 2011.gadā krāja Iveta Grigule.

Varbūt “Radio Boom FM” un “Suņu būda” ir kas cits? Vēl viens medijs, kas, piedāvājot daudzveidīgu informāciju, dibināts ar praktisku politisku mērķi – iegūt publicitātes platformu pirms vēlēšanām.

Šādā medijā var izmantot laiku, audzējot auditoriju un pamazām iepludinot politiskiem mērķiem izdevīgu informāciju. Interneta vide šādiem mērķiem ir labi piemērota, tādam medijam ļoti līdzīgs ir puaro.lv. Savs kanāls ir parocīgs, ar to saistīti politiķi nav atkarīgi no citu mediju uzmanības, nav jāmaksā par politisko reklāmu, to var iekļaut medija saturā. “Suņu būdas” gadījumā gandrīz viss ir atklāti! Arī priekšrocības, ko Kaimiņa āksta, huligāna, kaitinātāja un izaicinātāja statuss padara it kā nenopietnas! Tas viss noder, ja svarīga vajadzība gūt atpazīstamību līdz vēlēšanām. Un partiju preses jaunais zieds ir izplaucis!

Artuss Kaimiņš nav muļķis, viņam liela taisnība, kad savos raidījumos, izvilcis kādu avīžu izgriezumus, viņš klaigā – skaties, kas tām avīzēm naudu dod! (piemēram, raidījumā ar Ivaru Godmani). Lai cik skatījos, neredzēju viņa paša atklāsmes par šo jautājumu – kāds ir “Radio Boom FM” un SIA “Suņu būda” (dibināta vien šogad martā) pastāvēšanas pamats?

SIA “Radio Boom FM” vienīgais īpašnieks ir Kaspars Upaciers (viņam arī ir politiskā pieredze, kļūstot par Ikšķiles domes deputātu no partijas “Apvienība Iedzīvotāji” 2009.gadā), radio vienīgais valdes priekšsēdētājs ir Miks Liepiņš. SIA “Suņa būda” pamatkapitāls ir 10 eiro, redzams "Lursoft" datos.

Skatoties notikumu attīstību un raidījuma izmantošanu priekšvēlēšanu popularitātes sacensības vitālajām vajadzībām, ar Kaimiņa negaidītās politiskās karjeras attīstību sakrīt, kā mēdz sacīt, tuvu stāvoša avota, kas nevēlējās atklāt savu vārdu, sniegtā informācija: vai interneta radio finansē kāds Kaimiņa politiskā spēka veidotājs? Par to varētu būt nākamā “Suņu būda”.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti