Anda Rožukalne: Gribat Vasiļisas smaidu un 40 eiro dāvanu karti? Sekojiet mēram FB!

Vai politiķiem, veidojot saturu, vajadzētu informēt par tā izcelsmi un autoriem? Vai viltus mediju formāti ir noderīgi pirmsvēlēšanu komunikācijai? Šādi jautājumi rodas, vērojot informēšanas paradumus pirms vēlēšanām. Rīgas mēra komunikācija šajā ziņā ir īpaši izsmalcināta. Tā piedāvā jokus, ziņo par laiku un iesaka muzejus viltus medijiem līdzīgos formātos.

Latvijas Televīzijas radījuma "Panorāma" sižetā par sociālo mediju izmantošanu priekšvēlēšanu laikā konstatē, ka politiķi ļoti aktīvi tos izmanto, bet Korupcijas novēršanas un apkarošanas birojs (KNAB) uzrauga, cenšoties atšķirt apmaksātu reklāmu un viedokļus, ko aktīvisti un sekotāji izplata par brīvu.

Tie ir ļoti svarīgi jautājumi, ja gadās sociālajos medijos, galvenokārt "Facebook" (FB) sastapt Rīgas mēra Nila Ušakova kontā rakstīto.

Līdzās saviem viedokļiem un pašprezentācijai dažādos pasākumos te atrodami divi video raidījumi “Rīga online” un “Rīga Topā”.

Tiešu un netiešu aģitāciju tajos grūti atrast, te vērojamas tikai jau pierastā vēlēšanās patikt, uzrunāt, iesaistīt. Gan mērs, gan minētie formāti cits citu savstarpēji popularizē, palielinot uzrunāto auditoriju.

Ja nebūtu Rīgas mēra aktīvās darbošanās, iesakot tos noskatīties, komentējot, iespējams, abus raidījumus nemaz nepamanītu. “Rīga online” ir savs FB konts, tas sevi sauc par mediju.

Bet ziņas par tā izcelmi un autoriem ir ļoti skopas, aprakstam izmantots tikai Aleksandra Čaka dzejoļa citāts: “Rīga, mana Rīga, tevi mīlu es, zelta bezdelīga, laimes šūpoles“.

Saturu veido galvenokārt interesantas Rīgas ainavas. Video formāts "Rīga online" (krievu valodā) izveidots kā ziņu raidījums, kurā it kā humoristiski komentētēti tiek piedāvāti īsi video par notikumiem pilsētā. Pēdējā laidienā ir gan video par Lieldienu svinēšanu, kurās piedalās Nils Ušakovs ar ģimeni, parādīta kāda kaila cilvēka pārvietošanās pa pilsētu, filmēts skrituļslidotājs, kas apsteidzis trolejebusu un tā pierādījis veloceliņu lieliskumu galvaspilsētā, nakts video no Vecrīgas, kā arī būvlaukuma atbrīvošana jauna lielveikala celtniecībai.

Otrajā raidījumā "Rīga Topā“ (latviski) iekļauta galvenokārt izglītojoša informācija par dažādiem ar Rīgu saistītiem faktiem.

Kad iepriekš rakstīju par „Rīga online“, Rīgas domes sabiedrisko attiecību speciālisti informēja, ka šim formātam nav nekāda sakara ar Rīgas domi – tas nav sagatavots un finansēts no domes līdzekļiem.

Bet ar ko tiem ir kāds sakars? "Rīga online" sociālajā medijā popularizē Rīgas mērs, šī raidījuma FB konta video sadaļā ievietoti "Rīga Topā" raidījumi, bet nav atrodams „gaišākais un smieklīgākais“ raidījums "Rīga online“. 

Ieskatoties vērīgāk, abi raidījumi ļoti līdzinās viltus ziņu izplatītājiem. Pirmkārt, tie ir anonīmi un pusanonīmi. Raidījumu vadītājas Vasiļisa Aņina ("Rīga online") un kāda Natālija (uzvārds nav minēts) pašā sākumā (“Rīga Topā”) gan ar sevi iepazīstina. Bet pārējie autori nav minēti. Lai gan saturs liecina par profesionāļu klātbūtni, nav zināms, kas uzņēmis labas kvalitātes video, kurš to prasmīgi montējis, kas izveidojis animāciju, titrus.

Otrkārt, līdzīgi kā citi viltus mediji, abi formāti cenšas izlikties par uzticamiem un patiesiem, tie vēlas uzsvērt saikni ar pašvaldību.

Formātu noformējumā izmantotas Rīgas pašvaldības krāsas, “Rīga online” džinglā minētas visas Rīgas apkaimes, liekot domāt, ka raidījums rūpējas par iedzīvotāju atbildīgu informēšanu.

Treškārt, nav skaidra abos formātos sniegtās informācijas izcelsme. Vai kailie cilvēki, kas redzami “Rīga online”, uzņemti ar kāda aktīvista telefonu un izķeksēti no interneta dzīlēm?

Tad jau vajadzētu izcelt noderīgā autora vārdu! Kas uzņēmis nakts kadrus, kuros redzams, kā tiek lauzti Rīgas 3.ģimnāzijas žoga vārti? Varbūt, ka tie ir attēli no pašvaldības policijas video? Kā gan citādi, ironiski komentējot notikušo, Vasiļisa Aņina var atkārtot medijiem sniegto policijas informāciju, ka nedarbus veikuši Lielbritānijas pilsoņi, ja video redzamas tikai tumšas ēnas? Attēla izcelsmi vajadzētu minēt titrā, ja formāts nevēlas izskatīties viltots.

Kurš filmējis Ušakova ģimenes atpūtu Lieldienās?

Plašāka daļa no šī paša video redzama ne tikai “Rīga online”, bet izmantota citā video stāstā mēra kontā – kā Lieldienas svinēja Ķengaraga promenādē.

Vai arī Lieldienu pasākumiem galvaspilsētā nav nekāda sakara ar Rīgas domi?

Tikpat jocīgi skatītājus uzrunā arī “Rīga Topā”. Tas ir faktu apkopojums, bet raidījumā piedāvātā satura izcelsma nav zināma. Natālija to tikai piesaka, tomēr nav skaidrs, vai tos sniedzis kāds Rīgas vēstures pētnieks, muzeja darbinieks, žurnālists.

Vai var ticēt stāstiem par Rīgas spoku, kur raidījums par labākajiem Rīgas muzejiem dabūjis Nacionālā mākslas muzeja celtniecības kadrus? Satura izcelsme un īpašnieks nav zināms.

Jaunākais, ko piedāvā abi formāti ir dāvanu kartes par 40 EUR. “Rīga Topā” aicina sūtīt selfijus un iegūt dāvanu karti.

Tāds pats aicinājums izteikts arī “Rīga online” sākumā. Ja iesūtīsit savu video, klāt pie dāvanu kartes iegūsiet arī popularitāti, slavu un Vasiļisas smaidu.

Vai plikā vīrieša filmētājs saņēma 40 eiro?

Nav izskaidrots, kādu pakalpojumu dāvanu karte domāta, kas tā par dāvanu. Tā ir loterija vai katrs selfija sūtītājs saņems 40 eiro karti? Neizmēģināju.

Ja dāvanu karti var iegūt loterijā, tad tai jābūt reģistrētai, ja nē – tad tomēr vajadzētu būt skaidrākai informācijai. Citādi nāk prātā likuma par negodīgas komercprakses aizliegumu minētie nosacījumi par patērētāju tiesību un ekonomisko interešu aizsardzību. Ja 40 eiro karte ir reklāma, arī tas jānorāda ekrānā.

Jebkurai partijai (vai kādam citam), ja šis ir partijas finansēts saturs, vajadzētu informēt par maksāšanas nosacījumiem, radot šo saturu, jo abu formātu radīšanai ir izmantots cilvēku darbs. Vasiļisa Aņina un Natālija strādā regulāri, jācer, ka viņām ir atbilstoši darba līgumi.

Pusanonīmi ir arī citi priekšvēlēšanu formāti. Latvijas Reģionu apvienības avīzē, kas piemeklējusi daudzas pastkastītes visā Latvijā, gan minēts izdevējs, bet intervijas neviens nav parakstījis.

Apvienības politiķi sarunājas paši ar sevi, atbildot uz patīkamiem jautājumiem. Tik atklāta un caurskatāma ir priekšvēlēšanu saruna ar vēlētājiem!  

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Ārpus ētera
Ārpus ētera
Jaunākie
Interesanti