Anda Rožukalne: Cik pievilcīgi šodien izskatās ziņu vadītāji!?

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Jaunākus, glītākus, modernākus, seksīgākus vai galvenokārt profesionālus? Kādi televīzijas ziņu vadītāju ārējā izskata kritēriji ir svarīgi skatītājiem?

Uz šiem svarīgajiem  jautājumiem tagad ir ļoti svaigas atbildes - interesanta Lielbritānijā veikta pētījuma dati, publicēti akadēmiskajā žurnālā “Participation".

Jautājums ir būtisks, jo TV ekrānos mēs redzam cilvēkus, uz kuriem, pēc TV kanālu vadītāju domām, labprātāk ik vakaru skatītos auditorija. Konkurences apstākļos, kur katrs kanāls cīnās par uzmanību, jaunībai un skaistumam, ārējā izskata atraktivitātei profesionālajā vidē piedēvēta arvien lielāka nozīme.

Jautājumam ir vēsture: pētījuma veicēji Barbara Mitra, Maiks Vebbs, Klēra Volfe pieminējuši bēdīgus stāstus par vecuma dēļ no TV vadītāju darba atlaistajiem BBC vadītājiem, par to, ka neatradīsiet sirmas sievietes ziņu prezentētāju vidū. Līdzīgus stāstus, kuri gan palikuši katras televīzijas kompānijas “iekšējās dzīves” vēsturē, var pastāstīt Latvijas un citu valstu TV kanālu darbinieki.

Tie tiek stāstīti, gan raksturojot TV kanālu vadības lēmumus par kāda raidījuma vadītāja karjeras pārmaiņām, gan stāstot par, kādi cilvēki tiek gaidīti TV projektu vadītāju lomās.

Jautājums ir strīdīgs, jo tas liek domāt, kāpēc skatāmies ziņas: kas svarīgāk – pievilcīgs ziņu vadītāja izskats vai ziņu kvalitāte? Visvairāk prasību attiecībā uz izskatu saņem sievietes, vīriešus ar sirmiem deniņiem vai dzīves pieredzes vilktām rievām pierē vēl varam redzēt TV ekrānos. Bet ir bijuši gadījumi, kad ārējā izskata un jaunības kulta diktētās prasības neiztur arī sirmojoši kungi. Teiksiet, ka ideālā gadījumā jābūt smukam kā Laura Vonda, kura ir arī gudra, un gudram un pieredzes slīpētam kā Jānis Domburs, kurš nav bijis nekāds cietējs vīrišķīgās pievilcības dalīšanas brīdī. Bet tā gluži nav, konstatējuši pētījuma autori, kas veikuši daudzas intervijas ar TV ziņu skatītājiem.

Pētījumā analizētās skatītāju atbildes nav vienādas, bet dažas no tām ir ļoti skaidras. Viens no pētījuma secinājumiem apgāž tos argumentus, kurus saviem lēmumiem pa priekšu virza TV kanālu menedžmenta pārstāvji – skatītāji grib redzēt smukulīšus.

Izrādās, iztaujātie skatītāji apgāž to uzskatu par sievietēm, kas ir ļoti populārs – tā ir ideja, ka sievietes redz sevi tā (tik pievilcīgas, tik vērtīgas), kā domā, ka viņas vēlas redzēt citi, tāpēc viņām jāizskatās galvenokārt pievilcīgām, jābūt kā izklaides objektiem. Lielākā daļa no pētījumā iesaistītajiem TV ziņu skatītājiem noliedz šo stereotipu, jo priekšplānā izvirza profesionālismu un uzticamību.

Skatītāji lieliski ievērojuši, ka ziņās redzamas pārsvarā jaunas, pievilcīgas un tievas sievietes. Kāds no viņiem pētījumā pabrīnās, jo netic, ka citāda izskata sievietes nevēlētos strātāt TV ekrānā. Visā pētījuma gaitā cilvēki apstrīd dominējošos stereotipus par to, kādas ārējā izskata pazīmes TV skatītājiem ir būtiskas. Profesionālisms, koncentrēšanās uz ziņām, nevis ārējo izskatu – tas ir svarīgāk! Spējai uzdot pareizos jautājumus, ziņu satura izpratnei, vēstījuma skaidrībai ir nozīme. Tad jau jūs varat lūgt, lai ārsti un medicīnas māsas izskatās pievilcīgi, teicis viens no dalībniekiem.

Protams, kāds no respondentiem atzīst, ka pievilcīgas ziņu vadītājas padara ziņas baudāmākas. Kopumā nedaudz vairāk nekā piektdaļa sieviešu domā, ka vīriešu un sieviešu ārējam izskatam TV ir būtiska nozīme, savukārt vīriešu vidū nav augstu prasību pret vīriešu ārieni (6%), bet 28% no aptaujātajiem vīriešiem domā, ka TV ekrānos jābūt pievilcīgām sievietēm. Tas nozīmē, ka lēmumi par ziņu vadītāju izskatu tiek pieņemti izteikta mazākuma interesēs.

Tikai viena no pētījuma respondentu grupām – cilvēki pēc 61 gada vecuma – demonstrēja skaidru vēlmi (48% no šīs grupas pārstāvjiem), ka TV priekšroka dodama pievilcīgām sievietēm. Bet kāda jaunāka sieviete teikusi, ka ziņu vadītājām nav jābūt kā modelēm, jo viņas stāsta par notikumiem, nevis demonstrē sevi.

Pētījuma dati, kuros daudz domu un arī pretrunu, rāda, ka sabiedrība mainās. Kāds vīrietis pētījumā uzsvēris, ka tas nav godīgi - vērtēt pēc izskata un izvirzīt atšķirīgas prasības vīriešiem un sievietēm kadrā. Domāju, ka šīs un citas pētījuma atziņas var likt novērtēt savu attieksmi pret lielo, ar ārējo izskatu saistīto stresu, ko piedzīvo TV profesionāļi visas savas karjeras posmos. Tas var likt īstajā brīdī apšaubīt tik spēcīgo – ārējais izskats skatītājiem ir vissvarīgākais.

Galvenais pētījuma secinājums ir sekojošs: auditorija ir daudz zinošāka, nekā to uzskata TV industrijas pārstāvji, ziņu skatītājiem vairāk interesē ziņu saturs. Bet, piebilst pētījuma autori, industrija vēl nav gatava noticēt šādam auditorijas skatījumam.

Mūsu ziņā ir atbildes uz diviem jautājumiem. Tās pamazām varētu mainīt gan darba vidi televīzijās, gan cilvēkus, ko redzam, gan diskusijas par jaunību, dzimumiem, izskatu. Ko mēs katrs atbildētu šādā pētījumā kā skatītāji? Ko mēs teiktu, ja būtu to ļaužu vidū, kuri izlemj TV projektam atlasīto cilvēku profesionālos likteņus?

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti