Anda Rožukalne: Avīzes «Bizness&Baltija» optimizācijas process

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

Optimizācija – arī tā var saukt laiku pēc bankrota procedūras, īpašnieku maiņas, redaktoru rokādes, satura pakāpeniskas degradēšanās.

Optimizācija - šo vārdu lieto biznesa avīzes “Bizness&Baltija” (B&B) drukātās versijas slēgšanas skaidrojumam. Turpmāk avīze iznāks tikai digitālā formā.

Tā nav laba ziņa. Bet tā sakrīt ar krievu preses attīstības tendencēm Latvijā. Tas ir stāsts par žurnālistikas kvalitāti, par krievu avīžu koncentrāciju un to, kāpēc veidot mediju biznesu.

Tā ir ļoti slikta ziņa krievu žurnālistiem. Viņu darba tirgus sarūk acu  priekšā. Kopš krievu preses koncentrācijas 2012.gadā (kad viena īpašnieka rokās nonāca trīs lielākās krievu avīzes “Vesti Sevodnja”, “Chas”, “Telegraf”), palikusi avīze “Vesti Sevodnja” ar pielikumiem (tās tirāža ir 11 000 -  15 000 eksemplāru, piektdienās – līdz 25 000). Pēc auditorijas to pārspēj laikraksts “MK – Latvija”, ko izdod “Baltic Media Alliance”. Žurnālistika krievu valodā vēl sastopama dažos glancētajos izdevumos, „MixMedia Group” radio kanālos un interneta vietnē mixnews.lv, sabiedrisko mediju kanālos, dažos ziņu portālos un dažos reģionālajos medijos.

Tā ir ļoti slikta ziņa auditorijai, kura “Bizness&Baltija” joprojām varētu meklēt aktuālu, analītisku, daudzpusīgu informāciju par uzņēmējdarbībai būtiskiem procesiem. Ar krievu žurnālistikai Latvijā savulaik raksturīgo aso skatījumu, ar bagāto valodu, asprātību, oriģinālām tēmām. Bet tā visa “B&B” tikpat kā nav.

Profesionāla biznesa avīze drīzāk ir stāsts par “Bizness&Baltija” 20.gs 90.gados (avīze dibināta 1991.gadā) un šī gadsimta sākumā. Tolaik to vadīja Vladimirs Gurovs, laikraksts sāka veidot savu radio kanālu, ieguva tiesības raidīt “Russkoje Radio”. Bet “B&B” sen jau vairs nav nozīmīgs uzņēmēju informācijas avots, tam nav ietekmes uz dienas kārtību, tas lasītājus zaudē jau apmēram desmit gadus. Vai kāds atceras jaunāko šīs avīzes nozīmīgo satura ideju, rakstu sēriju, atklājumu, analītisku prognozi? Pastāvēšanas problēmas, investoru meklējumi un to apkalpošana, komerciālais spiediens šo avīzi padarījis arvien vājāku.

Diemžēl savulaik ļoti profesionālās avīzes problēma bijusi satura degradēšanās kā izvēle. Šis ir viens no laikrakstiem, kurš uzsāka un turpināja to krievu mediju praksi, ko tās pazinēji sauc par “informatīvo sekošanu”. Tas nozīmē, ka avīzē tiek publicēta tā informācija, par kuru kāds samaksājis (vai maksā mēneša maksu), bet tiek ignorēti nozīmīgi notikumi, par kuru atspoguļojumu netiek maksāts.

Parasti šo praksi attaisno ar nepieciešamību pastāvēt, izdzīvot, bet paradoksāli - šādi degradēts saturs, miksēts ar profesionālu žurnālistiku, nespēj uzlabot biznesa rādītājus.

Pašlaik “B&B” ir daļa no “Izdevniecības nama Vesti” projektiem. Pēc biznesa avīzes agrākā izdevēja SIA “Bizness&Baltija” bankrota procedūras 2010.gadā (tolaik avīzes izdevējs bija meklējams ārzonas firmā Panamā), avīzi izdeva SIA “B&B Practicum”. Mainot izdevēja nosaukumu, īpašnieka vārds nemainījās – avīzes vienīgais īpašnieks bija tā pati Panamā reģistrētā ārzonas firma "Boltex Ltd Corporation".

Arī 2013.gadā dibinātā “Izdevniecības nama Vesti” tapšana ir daļa no krievu preses pārmaiņām. Tas nomainījis iepriekšējos “Vesti Sevodnja” izdevējus – “Fenster”, Logos”, kā arī 2012.gadā Kiprā reģistrēto “Mediasistēmas”, kuras paspārnē tika pārtraukta “Chas” un “Telegraf” izdošana.

“B&B” galvenais redaktors ir Andrejs Švedovs, viņa vietnieks Aleksandrs Krasņitskis. 2010.gadā abi viens pēc otra vadīja “Telegraf”. Švedovs amatā nomainīja pēc īpašnieku maiņas par jaunajiem bosiem netīkamas informācijas publicēšanu atlaisto Krasņitski, viņš tolaik liecināja par “bezzobainas avīzes” tapšanu. Abi ir pieredzējuši mediju profesionāļi, kuru karjeras tricina nemitīgās krievu mediju vides pārmaiņas.

Pēc Lursoft datiem “B&B” izdevēja SIA “Izdevniecības nams Vesti” vienīgā īpašniece un vienīgā valdes locekle ir Ludmila Kalašņika. Viņas vārds minēts arī vairāku citu uzņēmumu dibinātāju vidū (SIA “Geims”, SIS “Adline”, SIA “Juku Agro”, SIA “Juku Dzirnavas Travel”, SIA “Juku Fauna”, SIA “Baltmetal Trans”), tas rodams starp nekustamo īpašumu lielo darījumu veicējiem.

Tas ir arī stāsts, par to, kāpēc tiek dibināti vai pārņemti mediji. Šajā gadījumā tas varētu būt kā papildu bizness, ko pēc vajadzības izmantot citu tā paša īpašnieka firmu popularizēšanai, ideālā gadījumā – papildu ienākumu un ietekmes iegūšanai.

Ja tā, tad tas ir visai izplatītais ceļš mediju veidot nevis neatkarīgas un profesionālas informācijas sniegšanai, bet kā līdzekli citiem mērķiem – ātrai papildu peļņai, parocīgai izdevīgas informācijas sniegšanai, kopprojektu (arī politisku) attīstīšanai, atsevišķu ideju vai personību publiskai atbalstīšanai un citu izslēgšanai. Par brīvu un profesionālu žurnālistiku šāda ceļa gadījumā grūti runāt. Optimizācijas gaita rāda, ka priekšplānā izvirzījies modelis “tikai bizness”.

“B&B” iekļaušana jaunajā izdevniecībā panākumus nav nesusi, tāpēc arī paredzēta biznesa rādītāju optimizācija digitālajā versijā. Pašlaik “B&B” elektroniski var lasīt par maksu.

“B&B” kārtējās pārmaiņas notiek laikā, kad citi pasaules mediji pārdzīvojuši krīzi, atgriežas pie atjauninātiem drukātajiem formātiem, laikā, kad spēcīgākie interneta mediju vides pārstāvji apaug ar papīra žurnāliem un avīzēm. Bet tas nav stāsts par “B&B”, tā izdevēju un auditoriju vai par drukāto presi. Tas ir stāsts par spēcīgu, profesionālu saturu, kas auditorijai nepieciešams dažādos formātos. Vēlot “B&B” visu labāko nākotnē, jo digitālajā vidē iespējamas lielas lietas, tomēr avīzes pārmaiņu paziņojumos velti esmu izmeklējusies atbildes uz jautājumu – kāpēc tagad lasīt “B&B”?

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti