2022. gada izcilākā snieguma autors Eiropas rallija čempionātā. Mārtiņš Sesks «Sporta studijas» podkāstā #92

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 1 gada.

Liepājnieks Mārtiņš Sesks 2018. gadā uzvarēja Eiropas rallija čempionātā ERC3 klasē, bet 2020. gadā bija pasaules rallija čempionāta (WRC) junioru ieskaites vicečempions. Aizvadītajā sezonā viņš saņēma balvu par izcilāko sniegumu, ko nodrošināja ar perfektu sniegumu Liepājas rallijā. Kopā ar stūrmani Renāru Franci viņi uzvarēja visos 12 ātrumposmos un kopējā rallija ieskaitē. Seska sasniegtais ir atkārtots WRC pilota Sebastjana Lēba rekords - 2005. gadā leģendārais francūzis uzvarēja visos Korsikas WRC ātrumposmos.

Šīs sezonas mērķis Seskam ir braukt pilnu Eiropas rallija sezonu, bet pilnas skaidrības par to nav. Tā kā šis čempionāts sāksies martā, vēl ir laiks, lai saliktu punktus uz i. Mārtiņš jau iepriekš publiski paudis, ka lielais karjeras mērķis ir uzvara pasaules rallija čempionātā jeb WRC. 2024. gadā viens no WRC posmiem norisināsies Latvijā, Liepājas un Talsu apkārtnē. Tas lielā mērā pateicoties Raimonda Strokša un uzņēmuma "RA Events" pūlēm.

"Kad tiek pieminēts WRC posms Latvijā, man uznāk zosādiņa. Tāpēc, ka tas ir tik milzīgs un tik neiedomājams, mums latviešiem un īpaši mums, latviešu braucējiem. Īpaši manā gadījumā, kad rallijs notiek Liepājas apkaimē, pie manis uz mājām atbrauc pasaules čempionāts! Liepājas rallijam ir arī manas saknes, mans vectēvs 1965. gadā  ir sācis ralliju Liepājā. Ņemot to vērā, vairāk nekā pēc 50 gadiem mums būs pašiem savs pasaules rallija čempionāta posms. Tas ir izaudzis no maza rallija pagājušajā gadsimtā līdz pasaules čempionātam šobrīd!"

Protams, dalība kaut vienā pasaules rallija čempionāta posmā ir dārgs prieks. Mārtiņš gan nespēj nosaukt precīzus skaitļus, cik tas varētu izmaksāt, bet liepājnieks ir gatavs izaicinājumam, un viņa mērķis ir nākamgad piedalīties Latvijas WRC posmā.

"Runāju ar pasaules rallijkrosa vicečempionu Matiasu Ekstrēmu, kurš šobrīd brauc Dakāras rallijā. Viņš teica, rallijā par miljonāru vari kļūt tad, ja esi bijis miljardieris. Tā tas ir vispār autosportā. Ar sponsoru piesaisti nav vienkārši. Galvenais ir sakārtot, lai sezonas budžets vienmēr ir pietiekošs. Bet budžets nekad nav pietiekošs, jo vienmēr var braukt vairāk sacensībās un aizvadīt vairāk treniņu, vari pats vairāk attīstīties treniņos un nometnēs. Līdz ar to viss tiek pakārtots tam. Noteikti, ka šajā līmenī par tādu vārdu kā nodrošinājums nav pat vērts runāt."

Mārtiņš nepiekrīt uzskatam, ka autosports ir izklaide, viņa līmenī tas ir profesionāls sports.

"To ir diezgan vienkārši nošķirt. Ja tā būtu vienkārši izklaide, vai man būtu "MRF" vai kāds no partneriem, kurus redzam uz mana džempera? Viņi mani neatbalsta izklaidei, viņi atbalsta rezultātam un izaugsmei. Izklaide sākas, ja tu pats ar saviem līdzekļiem spēj nodrošināt iespēju piektdien, sestdien, svētdien aizbraukt uz Alūksnes ralliju nākamnedēļ vienkārši startēt savam priekam, kad tu nedomā par īpašiem rezultātiem.  Tajā brīdī – jā, tā ir izklaide.  Es domāju, ka tas vairāk ir attieksmes jautājums."

Sesks uzsver, ka trenējas profesionāli, gan braukšanas treniņos, gan fiziskajās nodarbībās. Ļoti svarīga sastāvdaļa ir arī prāta treniņi.

"Svarīga ir pilota mijiedarbība ar stūrmani. Atšķiras arī ceļa ritms un ritmika. Katram ceļam ir savs ritms, cik daudz ir līkumu, cik ātri viens otram seko. Piemēram, ja ir daudz līkumu, bet ceļš ir plats, tad tev ir daudz vietas kustībai, kur ar mašīnu strādāt. Tur tu vari mazliet vairāk piegriezt stūri, mazliet mazāk piegriezt stūri, tur nav tik sarežģīti. Tajā brīdī, kad ir vienas mašīnas platums, ir maz vietas, kur izplesties, tad visam ir jābūt super precīzam. Tad tev arī ir jāzina vairāk, kas atrodas uz priekšu kādus divus trīs līkumus. Lai tu caur pirmajiem diviem līkumiem jau spēj sagatavoties trešajam līkumam. Latvijas ceļu specifikā tas nav tik acīmredzami, bet šajā gadā, aizbraucot uz posmu Azoru salās Portugālē, tur stūrmanim par 30 kilometriem ir sarakstīta pilna biezā klade. Latvijā 30 kilometriem ir sarakstīta puse no biezās klades. Tad tu saproti, cik viņam ir jāizlasa un cik kopējā informācija jāapstrādā."

Ņemot šo visu vērā, prāta trenēšanai tiek pievērsta pastiprināta uzmanība.

"Fiziskajos treniņos tam ik pa laikam pievēršam uzmanību. Cenšamies imitēt augsta pulsa apstākļus. Ir vingrinājums, kurā uzceļu pulsu, un tad treneris mani apsēdina un liek meklēt ciparus vai atkārtot reizrēķinu. Citreiz tas notiek vingrinājumu laikā. Svaru bumbas mētāšanas laikā treneris pienāk klāt ar tabulu un liek rēķināt.  Šo vingrinājumu sākumā savu koncentrēšanos varēju noturēt 20 sekundes, bet, arvien vairāk trenējoties, to varu izdarīt 40 sekundes vai pat minūti."

Mārtiņš pietiekami daudz laika pavada kopā ar citu liepājnieku, video satura veidotāju Robertu Vītolu jeb "RobyWorks". Sesks atzīst, ka kopā ar Robertu darītas dažādas lietas un aizvadīti treniņi. Tomēr Mārtiņš neesot informēts, kurš braucējs slēpjas aiz ķiveres vairākos Roberta Vītola veidotajos video.

"Ja godīgi, nav ne jausmas. Es tiešām nezināšu atbildi. Protams, mēs ar "RobyWorks" veicam daudz visādus projektus. Šogad  mēs piedalījāmies Karostas minirallijā ar rozā "Fiat Multipla".  Arī šajā ziemā pabraukājām kopā. Gan viņi aizraujas ar visādām mašīnām, tāpat arī es, tad mēs pagāzējām pa Liepājas pievārtes ganībām."

Bet par braucēju ķiverē Seskam tiešām neesot ne jausmas, pat zinot to, ka šis braucējs arī esot liepājnieks.

"Nebūs ne jausmas. Ja godīgi, neesmu jautājis, viņš arī vienmēr izvairīgi atbild par to, kas tas ir par braucēju. Es domāju, ja mēs tā paskatītos un sarakstītu, noteikti nav nemaz tik daudz to braucēju, kas ir Liepājā."

Kamēr nav pilnīgas skaidrības par noslēpumaino braucēju ķiverē un nākamās sezonas plāniem, viens gan ir skaidrs – šo sezonu Mārtiņš Sesks ar stūrmani Renāru Franci sāks 21. un 22. janvārī Alūksnē. Tur tiks aizvadīts pirmais Latvijas čempionāta posms.

Pilns podkāsta ieraksts

 

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti