Par «Rīgas satiksmes» noteikto likmi daudzi būtu gribējuši strādāt par apsargiem

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 9 gadiem.

 

Pirms pusotra mēneša Rīgas sabiedriskajā transportā līdzās biļešu kontrolieriem parādījās melni vīri – apsardzes firmas darbinieki. Tas gan radīja jautājumu, kāpēc nepietiek ar pašvaldības policiju un vai nepārmaksājam par apsardzes pakalpojumu. Atbilstoši "Rīgas satiksme" nosauktajai stundas likmei, "Koblenz drošība" apsargiem par darbu maksā ļoti labi, un daudzi apsardzes uzņēmumi par šādu naudu labprāt strādātu. Taču iespējas piedalīties atklātā konkursā viņiem nebija, norāda nozarē. Ja būtu konkurss, iespējams, pašvaldības uzņēmumam būtu jāmaksā mazāk.

Neizprot   vajadzību pēc apsargiem

Vai sabiedriskajā transportā vispār ir vajadzīgi biļešu kontrolierus pavadoši apsargi? Šādas diskusijas sociālajos tīklos sākās līdz ar brīdi, kad viņi parādījās. Tas sakrita ar laiku, kad cēla biļešu cenas.

Tagad pagājis pusotrs mēnesis, un Latvijas Radio uzrunāti pasažieri stāsta savu viedokli:
"Mēs neesam noziedznieki, lai mūs aizturētu ar policiju vai ar apsardzi. Man liekas, ka tas ir pārāk stingri, pietiek taču ar sodu par braukšanu bez biļetes."
"Es domāju, ka kontrolierus neklausa vienkārši. Vismaz būtu kaut kāds biedinājums."
"Priekš kam viņš ir vajadzīgs, nu nekad nav bijis kas tāds tramvajā, kāds kautiņš."
"Es   domāju, ka tā ir veltīga naudas šķiešana."
"Kādam mērķim ir šie apsargi? Tikai, lai sabiedriskajā transportā zaglēnus, nu tos "zaķus" ķertus? Un, ja vēl ir policija, kas aiztur, tad kāpēc viņi vispār vajadzīgi?"

Darba apjoms - atšķirīgs

Lai noskaidrotu, ko apsargi tieši dara sabiedriskajā transportā, Latvijas Radio devās viņiem līdzi, braucienu iepriekš saskaņojot ar "Rīgas satiksmi". Ceturtdienas rītā ap plkst.10 pieturā pie fabrikas "Laima" tramvaja gaidītāju nav, tikai trīs kontrolieri un apsargs. Piebraucot 11.tramvajam, kontrolieri kāpj iekšā, izvēloties katrs savas durvis.

Cilvēku tramvajā maz, pārsvarā pensijas vecuma. Kamēr kontrolieri pārbauda biļetes, apsargs paliek, stāvot salona vidū, viņš pārlūko braucējus.

Bezbiļetnieku nav un nav arī nekādu nekārtību, tāpēc kontrolieri apsēžas. Apsargs turpina stāvēt. Tikai trešajā pieturā, Mēness ielā, apsargs aktīvi iesaistās, kad iekāpj manāmi apreibis pusmūža vīrs. Kontrolieri viņu nemaz nepārbauda, jo apsargs uzreiz lūdz iereibušo vīru izkāpt. Viņš nepretojas.

Tuvāko pāris stundu laikā kontrolieri pieķer dažus bezbiļetniekus, taču apsargu viņi nemaz nepieaicina. Piemēram, kādai sievietei ar bērnu naudas sods nav jāmaksā, taču viņai jāizkāpj. Savukārt kāds vīrietis samaksā sodu. Nekādus konfliktus ar pasažieriem šajā dažu stundu braucienā nemana.

Tomēr kādā citā arī darbadienā līdzīgā laikā 15.trolejbusa maršrutā, kurā kontroli pavadīja pašvaldības policija, policistiem gan bija pilnas rokas darba. Kontrolieri pieķēra vairākus bezbiļetniekus, kuri nevēlējās uzrādīt dokumentus, un ar viņiem bija jārunā   policijai. Izrādījās, ka daži ir policijas uzskaitē. Tāpat arī pieturā kāds piedzēries vīrietis izsvieda savas mantas trolejbusa priekšā, un policisti viņu nogādāja atskurbtuvē.

Pasažieru agresija un ierobežoti policijas resursi

"Policijas resursi ir ierobežoti un policistiem ir jābūt gan uz ielas, gan dažādās citās vietās. Un šis ir viens no veidiem, kā mēģināt izpildīt pasažieru lūgumu un nodrošināt lielāku kārtību sabiedriskajā transportā," saka pašvaldības uzņēmuma "Rīgas satiksmes" sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Baiba Bartaševiča. Viņa skaidro, ka uzņēmums talkā piesaistīja apsardzi, lai drošāk būtu gan pasažieriem, gan kontrolieriem.

Policijas darbinieku un apsargu tiesības un pienākumi gan atšķiras. Proti, ja apsargi redz, ka pasažieri pārkāpj sabiedriskā transporta lietošanas noteikumus, agresīvi uzvedas, traucē pārējiem pasažieriem vai demolē, viņus var aizturēt līdz brīdim, kad ierodas policija.

Tomēr līdz ar ziņu sociālajos tīklos arī izskanēja jautājumi, cik "Rīgas satiksmei" izmaksā apsardzes pakalpojums.

Tagad tas ir zināms – uzņēmumam "Koblenz Drošība" par februāri samaksāti 24 tūkstoši eiro.

"Šobrīd ir tiešām saspīlējums un agresija, nu tā tas ir. Tad, kad mēs atkal jutīsim, ka tā situācija ir mierīgāka…" saka "Rīgas satiksmes" preses sekretārs Viktors Zaķis. Biļešu kontrolieriem vēl šomēnes un iespējams arī vēl kādu laiku talkā tiks saukti apsardzes darbinieki.

"Un ļoti daudz tā agresija izpaužas pret tieši pret kontrolieriem. Nevaram viņus vainot, ka viņi dara savus pienākumus. Principā viņi mēģina cīnīties pret zagļiem, nosauksim viņus īstajā vārdā, nu, ja viņi nesamaksā par pakalpojumu, kā viņus saukt," saka Zaķis.

"Rīgas satiksmes" pārstāvis arī neslēpj, ka apsardzes parādīšanās apzināti sakrita ar biļešu cenu palielināšanu sabiedriskajā transportā.

Viņš arī ieskicē skarbus mirkļus no sabiedriskā transporta salona dzīves: "Bija kontrolieri palikuši bez apsarga. Tas bija ap desmitiem vakarā. Es tagad neatcerēšos transporta līdzekļa un maršruta numuru. Bet bija arī viens bezbiļetnieks, kurš atteicās uzrādīt biļeti, tad kontrolieri viņam palūdza izkāpt, viņš arī izkāpa. Kad vērās durvis ciet, viņš salonā raidīja gāzes pistoles šāvienu. Paldies Dievam, neviens necieta, neviens netika traumēts, bet es nedomāju, ka kārtība sabiedriskajā transportā nav joka lieta."

Arī Rīgas satiksmes pārstāve Baiba Bartaševiča uzsver, ka arī pirms biļešu cenu palielināšanas   kontrolieri saskārušies ar ļoti lielu agresiju: "Kontrolieri izgrūsti pa durvīm. Tad, kad mēs runājam ar kontrolieriem, ja ne katrs, tad katrs otrais cietis no pasažieru agresijas un viņam izdarīti kādi miesas bojājumi." 

Laba likme, bet bez iepirkuma

Tiesa, diskusijas sociālajos tīklos izraisījušas arī ziņas par stundas likmi, ko pašvaldības uzņēmums maksā par apsardzi. Stundā tie ir 6,90 eiro "Koblenz Drošība" apsardzes darbiniekiem, atklāj "Rīgas satiksmes" pārstāvis Zaķis.

Tomēr ne Zaķis, ne viņa kolēģe Bartaševiča nevarot pateikt, kā šī summa aprēķināta.

"To es nemācēšu pateikt. Prezīcāk nevarēsim pateikt, bet jebkurā gadījumā jāsaprot, ka arī pašvaldības policijas darbs nav bez maksas. Arī par to mēs maksājām. Mēs nevaram teikt, ka vienas izmaksas ir lielākas vai mazākas. Man liekas, mēs rēķinājām, ka pašvaldības policija izmaksāja tikpat, ja ne pat nedaudz vairāk. Tā kā mēs nevaram teikt, ka kaut kas ir bez maksas."

Tieši par kontrolierus pavadošo apsardzi publisku iepirkumu "Rīgas satiksme" nav rīkojusi, jo ar "Koblenz drošība" jau esot pirms vairākiem gadiem noslēgts līgums par dažādiem apsardzes pakalpojumiem. Pēc pašvaldības uzņēmuma pārstāvju teiktā, piemēram, apsargi sargā depo teritorijas, klientu apkalpošanas centrus, autobusu parkus.

"Mums ar apsardzes firmu ir līgums. Ja jūs agrāk būtu ievērojuši, mums jau sen sabiedriskajā transportā ir bijušas uzlīmes – ja ir kādi ekscesi, jūs varat arī zvanīt uz šo apsardzes firmu. Tas tiešām ir šī līguma ietvaros. Arī iepriekš, kad bija ziņojumi par valdālisma gadījumiem vai ka sabiedriskajā transportā ir personas, kas traucē, vadītājs zvanīja dispečerim un tas izsauca apsardzi. Tas uz vietas ieradās apsardze un šīs personas izsēdināja," stāsta Bartaševiča un Zaķis.

Kad slēgts līgums ar "Koblenz Drošība", par kādu summu un kādiem pakalpojumiem, "Rīgas satiksme" tā arī nevarēja atbildēt – vēl gaidot no juristiem ziņas. Taču vienīgais līgums, par kuru informāciju Latvijas Radio atrada Iepirkumu uzraudzības biroja mājas lapā, slēgts 2010.gada vasarā, šā iepirkuma konkursa rezultātu divreiz pretendenti pārsūdzēja,   taču te sākotnēji minētās stundas likmes ir zem diviem latiem jeb nepilniem trim eiro stundā. Vai un kādas pēc tam vienošanās starp apsardzes firmu un "Rīgas satiksmi" pēcāk ir bijušas, Latvijas Radio neizdevās noskaidrot.

Apsargs: Realitātē tik daudz nemaksā

"Rīgas satiksmes" apsargiem maksāto stundas likmi nozares pārstāvji dēvē par ļoti labu, taču problēmas rada tas, ka nav bijis iepirkuma. "Principā, šī te stundas likme, šī te cena ir ļoti laba. Paskatoties darba specifiku un veicamos uzdevumus, var teikt, ka tā ir adekvāta. Problēma ir ne tik daudz stundas likmē, bet faktā, ka "Rīgas satiksme" šajā gadījumā nav veikusi iepirkumu par šo konkrēto pakalpojumu. Nereti, diemžēl, valsts, pašvaldību iestādes pie esošiem līgumiem veic kaut kādas papildus vienošanās – noslēdz kaut kādu jaunu līgumu par kaut kādu apjomu un stundu likmēm, bet nav bijis atklāts konkurss par konkrētu, pieņemsim, šādu pakalpojumu. Tas ir tas sliktais, jo, ja tāds būtu, tad, visticamāk, tā cena, zinot, kā parasti iepirkumos notiek, būtu krietni zemāka," saka Drošības nozares kompāniju asociācijas valdes priekšsēdētājs Arnis Marcinkēvičs.

Par stundas likmi – 6,9 eiro, kas arī izskanējusi medijos, pārsteigts ir kāds apsargs, kurš kopš februāra kopā ar citiem kolēģiem dodas līdzi Rīgas satiksmes kontrolieriem.

"Ja jau tādas cenas, tad varētu arī dzīvot tajā transportā," saka apsargs, kurš vēlējies palikt anonīms. Viņš stāsta, ka neviens reāli nemaksā 6,90 eiro stundā. "Kurš pieļaus apsargam mēnesī saņemt, rupju rēķinot, pie 2000 eiro?" viņš retoriski jautā. Viņš gan neatklāj, cik apsargiem maksā "Rīgas satiksme".

Savukārt Valsts ieņēmumu dienestā informēja, ka vidējā stundas tarifa likme apsardzes pakalpojumu jomas darbiniekiem pērn decembrī bija nedaudz virs 3 eiro.

Taču

 

nosauktās summas ir dažādas. Piemēram, Drošības nozares kompāniju asociācijas pārstāvis kā minimālo likmi nosauc 3,5 eiro.

Pieprasīto apsargu skaits – svārstīgs

Vēl jāteic, ka pēc "Rīgas satiksmes" pārstāvju stāstītā, līdzi kontrolieriem februārī braukuši 30 līdz 50 apsargi. "Mēs šobrīd sniedzam pakalpojumus vienu mēnesi, šobrīd esam sākuši otru. Un mēs nezinām, kāds ir apjoms - vienu dienu mums tiek pieprasīti trīs darbinieki, citu dienu 20 vai 30," stāsta apsardzes firmas "Koblenz Drošība" vadītājs Raivis Terinks. Apsardzes darbinieku skaits atkarīgs no tā, vai konkrētajā dienā pašvaldības policija spēj nodrošināt pietiekoši daudz policistu līdzi kontrolieriem.

"Maiņas ir pa astoņām stundām, darbinieku skaits maiņās un dažādos maršrutos ir ļoti mainīgs. Vidēji vienas dienas ietvaros mēs nodarbinām no 10 līdz pat 30 darbiniekiem. Apsardzes darbinieku stundas likme ir dažāda, jo šie te darbinieki ir dažādi gan fiziskās, gan mobilās ekipāžas apsardzes darbinieki, precīzu summu es Jums pateikt nevarēšu," stāsta Terinks.

Kāds no apsargiem, kas piekrita īsai intervijai ar Latvijas Radio, stāsta, ka kontrolieriem līdzi braucošie apsargi nav uz pilnu slodzi – daudziem ir cits pamatdarbs apsardzē. Citi sabiedriskajā transportā palīdz kontrolieriem no darba brīvajās dienās. Apsardzē zina stāstīt, ka atsevišķi apsargi pat strādā divas maiņas pēc kārtas, kas nozīmē – stāvot kājās 18 stundas pēc kārtas.

Rīgas satiksmē stāsta, ka vismaz vēl kādu laiku biļešu kontrolieriem talkā nāks ne tikai pašvaldības policijas darbinieki, bet arī "Koblenz Drošība" apsargi. Cik ilgi tā būs, pagaidām nav zināms – pašvaldības uzņēmums gaida, kad sabiedriskajā transportā gaisotne būs mierīgāka.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti