De Facto

"Pazūd" audits par "Rīgas namu pārvaldnieka" remontiem

De Facto

Būvuzņēmēju Martinsonu notiesā par mēģinājumu izkrāpt naudu

Sākas interešu lobēšana pasažieru vilcienu konkursā

Jaunais vilcienu iepirkums, iespējams, uzrakstīts par labu krievu «Lastočkai»

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

 

Sācies trešais mēģinājums vecos vilcienus Latvijā aizstāt ar jauniem. Iespējams, ka "Pasažieru vilciena" iepirkuma konkursa nolikums par 32 vilcienu iegādi rakstīts par labu vienam konkrētam piegādātājam, izpētījis Latvijas Televīzijas raidījums "De facto". Tas nozīmētu, ka par aptuveni 200 miljoniem eiro nopirktu pirms olimpiskajām spēlēm Sočos uzbūvētās "Lastočkas".

Pretendenti savus piedāvājumus var iesniegt līdz oktobra beigām. Taču jau labu laiku pirms iepirkuma konkursa izsludināšanas "De facto" rīcībā bija informācija, ka, iespējams, šoreiz potenciālie uzvarētāji meklējami Krievijas virzienā. Taču tas nenozīmē, ka viss norisinās gludi. Iespējamie pretendenti ļoti aktīvi cenšas lobēt savas intereses Satiksmes ministrijā. Turklāt lobētāju vidū pavīd arī politiķu un ar viņiem saistīto uzņēmēju vārdi. 

Pirms ziemas olimpiskajām spēlēm Sočos, sadarbojoties Vācijas uzņēmumam "Siemens" un Krievijas investīciju kompānijai "Sinara Group", Urālu lokomotīvju rūpnīcā uzbūvēja vilcienus "Lastočka". Iespējams, šie lietotie sastāvi drīzumā varētu nonākt arī Latvijā.

Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretārs Kaspars Ozoliņš uz "De facto" vairākkārt atkārtoto jautājumu, "vai "Pasažieru vilciena" jaunajā iepirkumā ir iestrādātas kādas normas, kas ir par labu kādam no pretendentiem", atbild, ka "noteikti nedrīkst tā būt. Es neesmu lasījis pats konkrēto dokumentu, bet tāds ir bijis uzstādījums arī no ministrijas, no akcionāra puses, no ministra puses, ka šim konkursam ir jābūt atvērtam, pieejamam ikvienam ražotājam un tikai savstarpējas konkurences ietvaros var panākt labāko rezultātu".

Tomēr "De facto" izpētītais liecina, ka vairāki nolikumā iekļautie nosacījumi ir par labu vienam no potenciālajiem vilcienu piegādātājiem - Soču olimpisko spēļu laikā lietotajām "Lastočkām".

Piemēram, konkursā var pieteikties piegādātāju apvienības. Tāpat noteikts, ka "vagonu virsbūves korpusam jābūt no alumīnija".

Lai gan "Pasažieru vilcienā" skaidro, ka tas šobrīd esot modernākais materiāls, citi potenciālie piegādātāji biežāk izvēlas citu materiālu, piemēram, nerūsējošo tēraudu. Taču galvenais - nolikumā nav teikts, ka vilcieniem jābūt jauniem. "Tas izriet no paša iepirkuma loģikas un struktūras. Šis iepirkuma nolikums ir jālasa kopumā. Tas, ka tiem vilcieniem ir jābūt jauniem un mēs vēlamies iegādāties tikai jaunus, izriet no nolikuma," bažas par nolikuma tekstu novērst cenšas "Pasažieru vilciens" valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns.

Taču "De facto" norāda uz vēl kādu interesantu detaļu. Vilcienu "Lastočka" ražotāju pārstāvja "Sinara Group" vadītājs Dmitrijs Pumpjanskis bija tas, kurš Krievijas prezidentam Vladimiram Putinam izrādīja "Lastočkas" ražošanas procesu pirms olimpiskajām spēlēm Sočos.

Savukārt "De facto" Pumpjanski pamanīja par kukuļņemšanu aizdomās turētā, bijušā "Latvijas dzelzceļa" šefa Uģa Magoņa 50.dzimšanas dienas ballītē Rundāles pilī dažus mēnešus pirms vilcienu iepirkuma konkursa izsludināšanas.

"Es pirmo reizi dzirdu šo uzvārdu. Es nekad neesmu ar viņu neko saturiski runājis. Varbūt es esmu sasveicinājies," norāda satiksmes ministrs Anrijs Matīss ("Vienotība").

Uz "De facto" jautājumu par to, vai iespējams, ka Latvijā būs vilcieni "Lastočka", atbildot: "Es nezinu. Man nav komentāru šobrīd par "Lastočku". Es domāju, ka "Lastočka" kā tāda nekad nebūs Latvijā, jo tas ir specifisks vilciens, kas ražots specifiskam tirgum, bet, kā jūs zināt, tas ražotājs ir "Siemens", kas arī ir izrādījis interesi vilcienus piegādāt."

"De facto" noskaidrojis arī summu, par kādu "Pasažieru vilciens" plāno iegādāties 32 jaunus vilcienus. Tie ir apmēram 200 miljoni eiro. Plānots, ka sākotnēji to uzņēmums aizņemsies, bet vēlāk segs, par ceturtdaļu palielinot pārvadāto pasažieru skaitu.

Šobrīd piemērotākie vilcieni Latvijas vajadzībām esot meklējami Krievijā un Igaunijā. Vienīgi Krievijas "Lastočkām" būtu jāizmaina iekāpšanas augstums vagonos, savukārt pa Igaunijas sliedēm braucošo "Stadler" vilcienu trūkums esot pārāk mazā pasažieru ietilpība.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti