Kampaņa «Lai būtu skaidrs!» - pret alkohola lietošanu jauniešu vidū

Pievērs uzmanību – raksts publicēts pirms 8 gadiem.

Līdz ar skolas sākumu Veselības ministrija (VM) kopā ar Slimību profilakses un kontroles centru (SPKC) sāk kampaņu „Lai būtu skaidrs!”. Kampaņas mērķis ir vērst pieaugušo uzmanību pusaudžu alkohola lietošanas paradumiem. Centrā veiktie pētījumi liecina, ka katram trešajam nepilngadīgajam jaunietim ir alkohola lietošanas pieredze, savukārt vecuma grupā no 14-16 gadiem vairāk nekā trešdaļa jauniešu pēdējā mēneša laikā lietojuši alkoholu pārmērīgi.

Kaut kampaņa „Lai būtu skaidrs!” ir par pusaudžu alkohola lietošanas paradumiem, tā adresēta pieaugušajiem. SPKC pārstāve Aija Pelne stāsta, ka mērķis ir audzināt pieaugušos, mainot viņu attieksmi pret alkohola lietošanu pusaudžu vidū:

„Bērns nedrīkst lietot alkoholu! No vecāku puses novilkt šīs robežas, ka 18 gadi ir tas laiks, kad viņš varētu sākt mēģināt, nevis agrāk. No pieaugušo puses, jo pieaugušie ir tie, vecākie brāļi un māsas, kas nopērk bērnam alkoholu. Un no tirgotāju skatupunkta; mēs gribam viņiem vēlreiz atgādināt, ka viņiem jābūt skaidrs, ka viņi nedrīkst pārdot, viņiem jāprasa dokumenti līdz 25 gadiem. Nekādā situācijā viņi nedrīkst bērnam pārdot alkoholu!”

Informāciju un atbalstu jaunieši un viņu vecāki var iegūt speciāli izveidotā interneta vietnē, tomēr Pelne atzīst - ir jāveic lielākas pārmaiņas, lai atturētu pusaudžus no alkohola lietošanas, piemēram, jāpalielina alkoholisko dzērienu cenas. Narkoloģe, psiholoģe Inga Landsmane saka, ka interneta platforma var kļūt par pamatu sarunai ģimenē: „Es pieļauju, ka bērniem būs kaut kāda interese ieskatīties kaut vai tajā sadaļā, kas uzrunā tirgotājus, par likumisko atbildību. Pieļauju, ka varbūt viņus ne īpaši interesēs tā sadaļa, kas uzrunā vecākus. Savukārt domāju, ka tā uzrunās vecākus, un tad, kad jau mājās veidosies dialogs par šīm lietām, tad, es domāju, arī jaunietis būs ieinteresēts varbūt ieskatīties šajos materiālos.”

Lai izskaustu tirgotājus, kas nepilngadīgajiem pārdod alkoholiskus dzērienus, Rīgas Pašvaldības policija (RPP) sākusi teritoriālus reidus.

Kontrolpirkuma laikā kopā ar RPP vecāko inspektori Ligitu Pēlmani bija arī Latvijas Radio: „Mums notiks seši kontrolpirkumi un mēs iesaistīsim nepilngadīgu personu. Šīs kampaņas mērķis ir panākt to, lai tirgotāji ievērotu tirdzniecības ierobežojumus un nepārdotu alkoholu jauniešiem, jo jaunieši ir atzinuši, ka viņiem iegādāties alkoholu ir ļoti viegli.”

Pirms lielveikala kasiere noskenēja alkoholisko dzērienu, viņa pajautāja jaunietim doukumentus. To viņam nebija, tāpēc pusaudzis palika bez kārotā dzēriena. Tāda pati situācija bija arī citās netālu no dažādām mācību iestādēm izvēlētās vietās. Arī tur pusaudzis nevarēja iegādāties alkoholiskos dzērienus. Tomēr šīs nedēļas iepriekšējos reidos policijai izdevies noķert negodīgus komersantus, atzīst RPP priekšnieka vietnieks Andrejs Aronovs: „Tik un tā mums šo komersantu skaits nebūt nav divi vai trīs, bet ir vairāki desmiti. Pat tagad, kad ir izziņots, ka būs tāda kampaņa, ka policija veic reidus, teritoriālās pārvaldēs turpinot strādāt pa šo jomu, kā jau parasti, mums ir pēdējo divu dienu laikā kādi seši septiņi komersanti pieķerti.”

Pastiprināta uzmanība jauniešu pārmērīgai alkohola lietošanai tiks pievērsta apmēram trīs mēnešus.

Kļūda rakstā?

Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Iezīmējiet tekstu un spiediet uz Ziņot par kļūdu pogas, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Saistītie raksti

Vairāk

Svarīgākais šobrīd

Vairāk

Interesanti